• Mon 16 Dec 2019 15:01
    839 visningar
    28 svar
    +1
    28
    839

    Ni som tycker det är bra med statlig skatt

    Blir lite ledsen när folk direkt hugger att den som tjänar så bra kan gott lägga mer i skatt. I många fall har den med hög lön studerat länge och fått studieskulder. 

    Kalle började jobba på Volvo som 16 åring han tjänar
    År 1-5 300 000kr = 1 500 000
    År 6-10 350 000 = 1 750  000
    År 11-15 400 000 = 2 000 000
    År 16-25 450 000 = 4 500 000

    När Kalle är 41år har han tjänat Totalt: 9 750 000 kr

    Bosse gick 4 år gymnasie och sen 6 år på Högskola
    Han har under studierna tagit studielån men oxo fått bidrag så jag räknar på mellanskilnaden 
      År 1-4 Studiebidrag 1250kr/ månad= 50 000kr
    År 5- 11 Studielån = - 500 000kr
    År 5-11 Studiebidrag = 150 000kr
    Detta förutsätter att man inte behöver låna till själva utbildningen då kan lånet öka med det dubbla.
    När Bosse är färdig så går han med handlesning i 1 år med endast grundlön 
    År 12 =300 000kr
    Efter det startar han eget företag och dom första åren tar han minimalt med lön ( de flesta företagare har 5 hundår innan det börjar gå runt) samt jobbar 12 timmar /dag
    År 13-20 225 000= 1 800 000kr
    Nu börjar det gå bra
    År 20-25 500 000kr =2 500 000

    När Bosse är 41år har han tjänat Totalt: 4 800 000- studielånet = 4 300 000
    Dvs han ligger 5 450 000 mindre i inkomst än Kalle sett över 25 år 

    MEN när Bosse sen
    År 26 tjänar över 500 000 i årsinkomst då ska han straffas och betala statlig skatt för ingen är faktiskt värd den lönen.
    Men Kalle som fått ut mer än 5 000 000kr mer under årenslopp han ska inte betala något extra ( oftast är det "Kalle " som gnäller att dom rika ska bara ha mer).

  • Svar på tråden Ni som tycker det är bra med statlig skatt
  • Magica­l
    Mon 16 Dec 2019 15:02
    #1

    Vem ska annars betala skatt? De som har låg inkomst? 

  • Mon 16 Dec 2019 15:17
    #2

    Om Bosse har en revisor så kommer han att få rådet att inte ta ut så mycket lön att det blir statlig skatt. Sedan kan han ta ut aktieutdelning istället, med lägre skattebortfall.

  • Mon 16 Dec 2019 15:44
    #3
    Tonårsmamman1 skrev 2019-12-16 15:17:51 följande:

    Om Bosse har en revisor så kommer han att få rådet att inte ta ut så mycket lön att det blir statlig skatt. Sedan kan han ta ut aktieutdelning istället, med lägre skattebortfall.


    Ja så är det ju. Men det är ändå tråkigt med alla som missunnasr Bosse pengarna som han både pluggat och jobbat för innan.
  • Mon 16 Dec 2019 15:51
    #4
    +1

    Statlig inkomstskatt är en av statens minsta intäkter men verkar vara den allra viktigaste för vissa personer.

  • Mon 16 Dec 2019 15:55
    #5
    +1

    Att börja med så behöver inte Bosse starta eget och leva med dessa 5 hundår - har han pluggat, så kan han hitta ett bra jobb med bra ingångslön istället, arbeta sina 8 timmar/dag.
    Däremot håller jag med gällande att skatt bör egentligen ligga på samma nivå för alla oavsett inkomst (kanske %-sats?). Ju mer man tjänar desto mindre känner man av det.

  • Mon 16 Dec 2019 16:09
    #6
    brallison skrev 2019-12-16 15:55:29 följande:

    Att börja med så behöver inte Bosse starta eget och leva med dessa 5 hundår - har han pluggat, så kan han hitta ett bra jobb med bra ingångslön istället, arbeta sina 8 timmar/dag.
    Däremot håller jag med gällande att skatt bör egentligen ligga på samma nivå för alla oavsett inkomst (kanske %-sats?). Ju mer man tjänar desto mindre känner man av det.


    Absolut är det valfritt att starta eget. Men tänk om ingen startade företag i vårt land, vad skulle hända då?
  • Mon 16 Dec 2019 19:30
    #7

    Det jag kan tycka är att eftersom man lånar oskattade pengar av staten borde man betala tillbaka med oskattade pengar. Dvs avbetalningar på studieskulden borde vara avdragsgilla.

    Sen tycker jag ditt förslag är dumt då du drar in eget företag då det är väldigt förmånligt. Även om du gör dina hund år i början så ger det möjlighet att plocka ut utdelning för dessa år med ca 170000kr per år till lågskatt.

    Sen att skatten är för hög i förhållande till vad vi får det håller jag med om.

  • Mon 16 Dec 2019 22:49
    #8
    +1
    Linda5 skrev 2019-12-16 15:44:06 följande:
    Ja så är det ju. Men det är ändå tråkigt med alla som missunnasr Bosse pengarna som han både pluggat och jobbat för innan.
    Jag har pluggat och jag har haft studielån men det är dags att ta bort några myter. Det är inte en uppoffring att plugga. För det första är det rätt soft och kul att plugga det fanns till och med dom när jag pluggade som försökte få plugga så länge som möjligt. Och man har rätt så mycket frihet under studietiden. Kunde lätt kört några år till. Sen studieskulden är inte jobbig för man får väldigt fördelaktiga lån som räknas på hur mycket man tjänar. Så det märks inte mycket i plånboken det man måste betala. Sen dom flesta som pluggar kommer att tjäna bättre än dom som bara har gymnasium. Dom  kommer även ha mindre slitigare jobb få ett hälsosammare liv och leva längre. Dom har även lättare att få bättre vård enligt forskning. Det är alltså inte synd om alla som läst vidare. Sen har inte bosse pluggat för pengarna. Han har pluggat för pengar som alla andra betalat in medans han pluggade. För vi har fri skola i sverige så alla svenskar bidrar så att Bosse kan plugga gratis, Och det är ju inte så att Bosse inte drar nytta av alla låglönearbetare som sliter och knappt får något för det. Att han då får bidra med lite mer eftersom han tjänar bra är bara rättvist. Sen ska man komma ihåg att dom flesta med höga inkomster fifflar bort stora delar genom avdrag och skatteplanering så procentuellt är det många som betalar mindre än låginkomsttagare. Jag blir så less på snacket om missunsamhet. Om man inte gillar jämlika samhällen finns det massor av länder med stora klyftor som man kan flytta till.
  • Mon 16 Dec 2019 22:52
    #9

    Kom detta som en överraskning för Bosse? Han kanske har bott i en sån där bubbla?

    Eller är han bara inte så smart?

  • Mon 16 Dec 2019 23:42
    #10

    Men Bosse har utbildning och är lite smart så han bestämmer sig att starta ett skalföretag utomlands för att skatta där istället.

    Så i längden förlorar staten pengar på en straff skatt då folk inser att det är med EU inte var så dumt ändå och faktiskt börjar utnyttja fördelarna.

Svar på tråden Ni som tycker det är bra med statlig skatt