• linneawall

    Bidra med pengar

    Jag har ett förhållande  med en kille sedan ca 6 månader tillbaka. Vi har pratat mycket om framtiden och vi vet var vi har varandra. Vi är sambos fast bor inte ihop, men sover ihop. 

    Han bygger nu ett hus, vilket han började med innan vi började träffas. Vi har planer på att flytta in ihop när huset är klart. 

    Nu undrar jag om ni tycker att jag ska bidra med pengar för att bygga huset? Han har inte frågat mig, men känns konstigt.

    Han hade som sagt planen att bygga huset innan vi började träffas, men eftersom planen är att vi ska flytta in ihop så kanske jag borde? Men sen har vi  inte varit ihop så länge. Hur hade ni gjort?

  • Svar på tråden Bidra med pengar
  • Orangebeans

    Nej, det borde du definitivt inte. Ni har inte varit tillsammans överdrivet länge och det kommer bara bli problematiskt när/om ni ska separera om du lagt in pengar i husbygget.

    Och vadå sambos fast bor inte ihop? Grejen med sambo är ju just det - att man bor ihop.

  • linneawall

    Nä Ok bra. Då vet jag. Känns bara som jag bör.. och känns konstigt att fråga.

    Den enda tiden vi är ifrån varandra är när vi är på jobb. Annars umgås vi hela tiden +att vi sover ihop varje natt. Under de 6 månaderna vi varit ihop så har vi sovit isär max 1 v. Totalt.

    De enda är väl att vi inte har ett boende ihop?

  • Ocdkille

    Det är först när huset är färdigt du bör tänka på det om du ska flytta in men då handlar det mest om du ska vara delägare och så för din säkerhet. Kolla på nätet finns säkert massor av råd när det gäller det från jurister men nu kan du nog ligga lågt om han inte säger något.

  • LoveRain

    Nej, bidra inte med pengar till bygget av ett hus du inte äger! Ska du bo i huset utan att äga det är det rimligt att ni delar på driftkostnaderna men inte på amorteringar på eventuellt lån. Se till att ha alla överenskommelser ni gör på papper!

  • EmberEyes

    Nej, bidra inte med pengar. Men se till att ni är ordentligt överens och skriver juridiskt bindande avtal för detta huset om/när ni flyttar ihop, så ingen blir lurad vid ev framtida separation.

  • linneawall
    EmberEyes skrev 2019-12-17 08:45:55 följande:

    Nej, bidra inte med pengar. Men se till att ni är ordentligt överens och skriver juridiskt bindande avtal för detta huset om/när ni flyttar ihop, så ingen blir lurad vid ev framtida separation.


    Pratat lite med en väns pappa om detta idag;

    Vi sa att man kanske kan bestämma en summa som jag kan betala så jag kan få köpa hälften av huset. Eftersom huset byggs och stiger i värde för varje dag som går så är det bäst att komma överens om detta nu innan jag behöver stå för typ hälften av 3mille, om inte mer?

    Alltså köper jag in mig i huset. Är det bästa lösningen? Undrae även vad tycker om delad ekonomi?
  • Finansen7
    linneawall skrev 2019-12-21 15:05:56 följande:

    Pratat lite med en väns pappa om detta idag;

    Vi sa att man kanske kan bestämma en summa som jag kan betala så jag kan få köpa hälften av huset. Eftersom huset byggs och stiger i värde för varje dag som går så är det bäst att komma överens om detta nu innan jag behöver stå för typ hälften av 3mille, om inte mer?

    Alltså köper jag in mig i huset. Är det bästa lösningen? Undrae även vad tycker om delad ekonomi?


    Vill han att du köper in dig?
  • EmberEyes
    linneawall skrev 2019-12-21 15:05:56 följande:
    Pratat lite med en väns pappa om detta idag;

    Vi sa att man kanske kan bestämma en summa som jag kan betala så jag kan få köpa hälften av huset. Eftersom huset byggs och stiger i värde för varje dag som går så är det bäst att komma överens om detta nu innan jag behöver stå för typ hälften av 3mille, om inte mer?

    Alltså köper jag in mig i huset. Är det bästa lösningen? Undrae även vad tycker om delad ekonomi?
    Jag tycker faktiskt att du ska prata med en jurist om detta, möjligtvis kan en ekonom hjälpa dig också. Har du en personlig bankman?

    Hur ser era respektive ekonomier ut idag? Har ni ungefär lika nkomster och utgifter, eller skiljer det mycket? Hur ser framtiden ut, kommer ni gissningsvis ha en likartad löneutveckling?

    Jag personligen anser att en 100% gemensam ekonomi under de 2-5 åren är vansinne, speciellt om det inte finns barn.
    Sedan finns det olika sorters "gemensam ekonomi".
    Ett sätt är att alla pengar läggs i samma hög och alla ugifter både gemensamma och personliga tas från den högen.
    Ett annat sätt är att man lägger alla pengar utom (t. ex. ) 1000 kr var i den gemensamma potten.
    Ett tredje sätt är att man lägger procentuellt, så om den ena har 20k ut och den andre 40k ut, så lägger de en tredjedel och två tredjedelar respektive till alla utgifter, och behåller resterande själva.
    osv....
    (Utgifter kan även inkludera personlig sparbuffert, pensionsspar och liknande)
Svar på tråden Bidra med pengar