• Emmie167

    "Vilo år" efter högstadiet

    Hej, jag är en tonåring som har en fråga. Är det möjligt att ta ett vilo år efter högstadiet? Vet inte om man kan kalla det sabbats år men alltså att man är hemma ett år efter högstadiet innan man söker vidare till gymnasiet. Utbildning är viktigt för mig och jag vill verkligen gå gymnasiet i framtiden. Men jag har sån ångest och stress över skolan och allt skolrelaterat. Jag är rädd att jag ska bryta ihop totalt om jag inte får ta igen mig. Har tidigare haft depression också och allt kommer liksom ikapp mig. Vill göra bra ifrån mig sedan i gymnasiet och känner att jag inte skulle klara det i mitt läge just nu. Det förstör ju bara min framtid isf. Om jag tvingar mig in i gymnasiet och sedan mår skit vilket resulterar till underkända betyg menar jag. Jag är inte en lat snorunge om ni tror det nu utan jag jobbar otroligt hårt med skolan vilket kanske är anledningen till att jag inte orkar mer längre. Vill inte ha en massa onödiga kommentarer och annat strunt. Inte heller en massa kritik utan min fråga är simpel

    "är det möjligt att ta ett sabbatsår efter högstadiet och börja gymnasiet ett år senare? Isf hur går jag till väga då och är det något mer jag behöver veta angående det?"

    Jag har egentligen hoppat upp ett år så jag är ett år yngre än alla andra. Så det skulle ju inte göra så att jag är ett år äldre än vad man ska vara när man tar studenten om ni förstår hur jag menar. Jag är en klok tjej så ni får lita på mig att jag har tänkt över det hela ganska många gånger. Men jag klarar verkligen inte påfrestningen länge till, jag skulle helt enkelt bryta ihop helt allvarligt. Inga dumma svar nu.

  • Svar på tråden "Vilo år" efter högstadiet
  • LSalander

    Frågan är om dina föräldrar kan tänka sig att försörja dig utan att du går i skolan.

    Har du tänkt att jobba istället?

    Min farhåga är att det kan vara ä nu svårare att komma till gymnasiet om du väntar ett år. Nu kommer dina kompisar att börja gymnasiet, nästa år kanske du inte har några kompisar som kommer att börja och du får ångest eftersom du inte känner nån som ska börja samtidigt.

    Jag skulle tipsa om att du kanske kan satsa på att ta gymnasiet i långsammare takt, kanske satsa på att gå under fyra år i en lugnare takt.

    Samtidigt kanske du även kan jobba med att hantera din ångest?

  • Amak

    Det finns ingen skolplikt efter nian, så det är upp till den som försörjer dig. Om din vårdnadshavare är ok med att du tar ett sabbatsår, så går det bra. 

    Men oftast mår människor inte bra av att göra ingenting. Det är svårt att komma tillbaka efter ett sabbatsår. Man tappar sina vänner och man blir mindre social. Jag tycker ni borde ha en annan plan. Något lättare jobb? Praktik? Kanske läsa något kreativt på folkhögskola, det kanske finns någon linje som inte är inriktad så mycket på plugg? 

  • Astrid 400

    Hej! Det är klart att det går! Sök inte nu då utan vänta till nästa år. Om det är ok för dina föräldrar att försörja dig, förstås.

  • MammaKajsa
    LSalander skrev 2019-12-16 21:28:17 följande:

    Frågan är om dina föräldrar kan tänka sig att försörja dig utan att du går i skolan.

    Har du tänkt att jobba istället?

    Min farhåga är att det kan vara ä nu svårare att komma till gymnasiet om du väntar ett år. Nu kommer dina kompisar att börja gymnasiet, nästa år kanske du inte har några kompisar som kommer att börja och du får ångest eftersom du inte känner nån som ska börja samtidigt.

    Jag skulle tipsa om att du kanske kan satsa på att ta gymnasiet i långsammare takt, kanske satsa på att gå under fyra år i en lugnare takt.

    Samtidigt kanske du även kan jobba med att hantera din ångest?


    Som förälder har man försörjningsplikt för sitt barn oavsett om hen går i gymnasiet eller inte fram till 18-års dagen. OM barnet går i gymnasiet, så kvarstår försörjningsplikten till 21-års dagen.  Glad
  • LSalander
    MammaKajsa skrev 2019-12-16 21:44:00 följande:

    Som förälder har man försörjningsplikt för sitt barn oavsett om hen går i gymnasiet eller inte fram till 18-års dagen. OM barnet går i gymnasiet, så kvarstår försörjningsplikten till 21-års dagen.  


    Absolut, men föräldrar kan ha synpunkter på om att ens barn går i skola/ jobbar/ går hemma eller inte.

    Jag är rädd att man gör sitt barn en björntjänst om man låter barnet/ungdomen vars hemma på heltid utan sysselsättning.
  • nnnnnnnn

    Självklart kan du göra det men vad ska du göra ett helt år utan sysselsättning?
    Se till att du har något att göra och tänk igenom vilka alternativ du har:
    * Gå en lärlingsutbildning där du jobbar ett visst antal dagar varje vecka eller månad. Dvs inte så mycket vanlig skola, men mer jobb och möjlighet att lära dej ett yrke.
    * Sök jobb, du kanske kan få timmar i affär, restauranger osv. Även om du inte får tag i ett heltidsjobb så kan du ta alla timmar du kan få och få både pengar och erfarenhet. Då blir det lättare för dej att välja gymnasieprogram sen för du har lite mer tankar på vilket jobb du vill ha och passar bra till.
    * Sök ett annorlunda gymnasium, kanske med internat, så du kommer ifrån allt det gamla vanliga. Kanske cirkusgymnasium? Rymdgymnasium? Glasblåsning? Snöfordon?
    * Läs ett år utomlands, strunta i att få ihop en vettig utbildning, läs det du tycker är kul. När du kommer hem igen så går du en vettig utbildning och har erfarenhet med dej. Sök stipendier tex via rotary eller andra organisationer.

  • Fiona M

    Jag tror ett sabbatsår kan vara bra, men jag tror också det är viktigt att du har en plan för året, och att du håller rutiner, annars kommer det vara svårare att börja skolan igen.

    Vad vill du göra det året?

  • LoveRain

    Satsa på att få godkänt i alla ämnen på gymnasiet och förbered dig inför högskoleprovet och skriv det två ggr/år under gymnasietiden. Får du bra resultat för kan du söka in på utbildningar med hjälp av det och slipper stressa så mycket över betygen. Det krävs mindre ansträngning att få ett högt resultat på högskoleprovet än att vi höga betyg i alla ämnen.

    Att söka jobb är också en stress. Arbetsmarknaden för en 16-åring är begränsad (bland annat pga att det finns snävare regler kring arbetstider och vilka uppgifter man får göra innan man är 18). Du behöver vara extra driftig för att få ett vettigt jobb i din ålder.

  • Moa92

    Du har startat en annan tråd där du frågade om vad som händer när man skaffar barn som 15-åring.

    Är det egentligen så att du planerar att skaffa barn och därför ställer såna här frågor?

Svar på tråden "Vilo år" efter högstadiet