• Zia29

    Hur lång tid tog er andra förlossning?

    Jag hade en ganska snabb förlossning för en förstagångsföderska trots igångsättning. Nu när vi börjar prata om och planera andra barnet så gör det oss, mest mig, väldigt orolig och nojig över hur snabbt det kommer att gå andra gången. Oroar mig över om vi skulle hinna in i tid o.s.v. När jag frågat dom jag känner som är tvåbarnsföräldrar, så har än så länge alla sagt att det gick mycket fortare andra gången.

    Ni som har fött 2 eller fler barn, hur fort/långsamt gick det första vs andra gången/gångerna? Hur upplevde ni andra gången jämfört med första? :)


    Mamma till världens underbaraste lille pojke
  • Svar på tråden Hur lång tid tog er andra förlossning?
  • Anonym (...)

    F1: 6 timmar aktiv förlossning

    F2: 2 timmar från första känning

    På F2 gick jag från 4 cm öppen till att hon var ute på mindre än en kvart.

    Hade jag inte varit inne för en rutinkoll på F2 hade jag nog inte hunnit in. Tog bara drygt en timme efter att sammandragningarna började göra ont.

  • Anonym (Jfj)

    Första: Minst 12 timmar i förlossningssalen. Det var nog mycket mer än så.

    Andra: Max 2 timmar inskriven tills ungen var ute.

    Med båda barnen var jag redan inskriven på BB innan pga havandeskapsförgiftning så jag fick först bli inskriven på förlossningen när allt hade kommit igång ordentligt.

  • Anonym (.)

    Första: 1,5 timme

    Andra: 3 timmar

    Men andra så visste jag direkt att det var på gång eftersom jag kände igen värkarna, med första trodde jag att det var sammandragningar.

    Första barnet föddes v. 38 och andra v .40+1... Jag hade helt ställt in mig på att andra också skulle komma i vecka 38 så det var väldigt långa 2 veckor :)

  • Zia29
    Anonym (...) skrev 2019-12-16 22:10:08 följande:

    F1: 6 timmar aktiv förlossning

    F2: 2 timmar från första känning

    På F2 gick jag från 4 cm öppen till att hon var ute på mindre än en kvart.

    Hade jag inte varit inne för en rutinkoll på F2 hade jag nog inte hunnit in. Tog bara drygt en timme efter att sammandragningarna började göra ont.


    Oj jösses! Det var väldigt snabbt! Vilken tur att du var inne. Man får verkligen förbereda sig för "det värsta" känner jag.
    Mamma till världens underbaraste lille pojke
  • Zia29
    Anonym (Jfj) skrev 2019-12-17 05:17:30 följande:

    Första: Minst 12 timmar i förlossningssalen. Det var nog mycket mer än så.

    Andra: Max 2 timmar inskriven tills ungen var ute.

    Med båda barnen var jag redan inskriven på BB innan pga havandeskapsförgiftning så jag fick först bli inskriven på förlossningen när allt hade kommit igång ordentligt.


    Vilken skillnad alltså! Vad skönt att du var det, om än lite drygt kanske. Men vad fort det gick med andra. Får nog göra som min barnmorska sa, slå upp ett tält utanför förlossningen, haha.
    Mamma till världens underbaraste lille pojke
  • Zia29
    Lilyje skrev 2019-12-17 05:34:03 följande:

    1a: 13 timmar

    2a: 6 timmar

    3e: 2 timmar


    Tack för svar!
    Mamma till världens underbaraste lille pojke
  • Zia29
    Anonym (.) skrev 2019-12-17 05:42:58 följande:

    Första: 1,5 timme

    Andra: 3 timmar

    Men andra så visste jag direkt att det var på gång eftersom jag kände igen värkarna, med första trodde jag att det var sammandragningar.

    Första barnet föddes v. 38 och andra v .40+1... Jag hade helt ställt in mig på att andra också skulle komma i vecka 38 så det var väldigt långa 2 veckor :)


    1,5 timme med första?! Jösses, jag som trodde att min på 4,5 timme gick fort. Hur kändes det efteråt? Både jag och min man fattade ingenting, vi kände nästan att det gick alldeles för fort. Man hann liksom inte med alls.

    Haha ja, kan förstå det. Speciellt mot slutet, man är redan lagom trött på att vara gravid som det är.
    Mamma till världens underbaraste lille pojke
  • Anonym (.)
    Zia29 skrev 2019-12-18 00:30:27 följande:

    1,5 timme med första?! Jösses, jag som trodde att min på 4,5 timme gick fort. Hur kändes det efteråt? Både jag och min man fattade ingenting, vi kände nästan att det gick alldeles för fort. Man hann liksom inte med alls.

    Haha ja, kan förstå det. Speciellt mot slutet, man är redan lagom trött på att vara gravid som det är.


    Allt gick så fort så vi hann liksom inte fatta något, när vi ringde och sa att det var 1-2 minuter mellan värkarna så skrek dom på oss att åka in... vi var så inställda på att man går över med det första, även när vi var inne så sa de "det är i det här rummet du ska föda" "jaha, men inte idag va?" Svarar jag som fortfarande inte kunde fatta att bebisen var på väg, det var först när jag skulle gå på toa och de sa att jag absolut inte fick försöka bajsa (vilket var vad jag behövde) för det är bebisen som försöker komma ut som vi började förstå att nu är det på riktigt.

    Barnmorskan sa efteråt "Du är ju som gjord för att föda barn" vilken inte var min första känsla
Svar på tråden Hur lång tid tog er andra förlossning?