• Zia29

Hur lång tid tog er andra förlossning?

Jag hade en ganska snabb förlossning för en förstagångsföderska trots igångsättning. Nu när vi börjar prata om och planera andra barnet så gör det oss, mest mig, väldigt orolig och nojig över hur snabbt det kommer att gå andra gången. Oroar mig över om vi skulle hinna in i tid o.s.v. När jag frågat dom jag känner som är tvåbarnsföräldrar, så har än så länge alla sagt att det gick mycket fortare andra gången.

Ni som har fött 2 eller fler barn, hur fort/långsamt gick det första vs andra gången/gångerna? Hur upplevde ni andra gången jämfört med första? :)

Mamma till världens underbaraste lille pojke
  • Svar på tråden Hur lång tid tog er andra förlossning?
  • Jemp

5.5 h för andra (kom igång naturligt).

Första barnet nästan två dygn från igångsättning.

• Planerarsyskon2020

Jag jobbar på förlossningen, iom att det var en igångsättning så vet du inte om det hade blivit en snabb förlossning om den hade fått starta spontant. Det är grejen med igångsättningar att de ibland går väldigt långsamt eller väldigt fort. (även om de oftast går långsamt) så du behöver inte lägga jättemycket vikt elle oro i att du var en snabb förstföderska då de blev lite "framtvingat" så håller vi tummarna på att förlossningen startar spontant nästa gång.i

• Zia29
    Anonym (.) skrev 2019-12-18 05:26:06 följande:

Allt gick så fort så vi hann liksom inte fatta något, när vi ringde och sa att det var 1-2 minuter mellan värkarna så skrek dom på oss att åka in... vi var så inställda på att man går över med det första, även när vi var inne så sa de "det är i det här rummet du ska föda" "jaha, men inte idag va?" Svarar jag som fortfarande inte kunde fatta att bebisen var på väg, det var först när jag skulle gå på toa och de sa att jag absolut inte fick försöka bajsa (vilket var vad jag behövde) för det är bebisen som försöker komma ut som vi började förstå att nu är det på riktigt.

Barnmorskan sa efteråt "Du är ju som gjord för att föda barn" vilken inte var min första känsla

Haha men oj! Nej men man förstår ju ingenting, hur ska man veta liksom? Så kände jag/vi med. Jag var helt inställd på att det skulle ta hur lång tid som helst iom igångsättning. Den chocken när allt gick så fort och dom sa att han kommer ganska snart, det glömmer man inte än på ett tag.

Åh, det sa min med! Haha nej, håller med. Man känner inte så direkt, man bara förstår inte vad som precis hände. Såhär i efterhand var det väl skönt att man slapp en långdragen förlossning, dock gick det fort ändå och man hade bara velat få en chans att ta in att NU får vi träffa bebis. Speciellt eftersom att det var första gången.
  • Zia29
    trollkvinna123 skrev 2019-12-18 21:43:01 följande:

Första: 4 timmar

Andra: 3 timmar

Ville stanna hemma så länge som möjligt båda gångerna.

Oj, det var snabbt! Hur länge stannade du hemma båda gångerna?
  • Zia29
    Jemp skrev 2019-12-18 22:03:02 följande:

5.5 h för andra (kom igång naturligt).

Första barnet nästan två dygn från igångsättning.

Ja, se där. Vilken skillnad det kan bli! Både mellan båda dina och när någon blir igångsatt. Det var den inställningen jag hade när jag blev igångsatt, nu kommer det här ta lååång tid. Tji fick vi!
  • Zia29
    Planerarsyskon2020 skrev 2019-12-21 21:34:00 följande:

Jag jobbar på förlossningen, iom att det var en igångsättning så vet du inte om det hade blivit en snabb förlossning om den hade fått starta spontant. Det är grejen med igångsättningar att de ibland går väldigt långsamt eller väldigt fort. (även om de oftast går långsamt) så du behöver inte lägga jättemycket vikt elle oro i att du var en snabb förstföderska då de blev lite "framtvingat" så håller vi tummarna på att förlossningen startar spontant nästa gång.i

Nej, men jag tänker på andra gången vi ska ha barn. Jag litar på min barnmorska och det hon sa till mig om vi ska ha fler barn :)
  • trollkvinna123
    Zia29 skrev 2019-12-24 09:47:43 följande:

Oj, det var snabbt! Hur länge stannade du hemma båda gångerna?

Första var värkarna väldigt oregelbundna, men från första värk
  • trollkvinna123
    trollkvinna123 skrev 2019-12-26 11:10:14 följande:

Första var värkarna väldigt oregelbundna, men från första värk

Var jag hemma 20,5 h pch andra var jag hemma i 13h
  • Anonym (Snabba)

Min första tog 4 timmar, andra 2 timmar totalt med igångsättning, tredje 6 timmar och fjärde 1 timme. :)

• Nardil

Om jag räknar från regelbundna värkar.

Första 31h

Andra 8h

(Tredje 20h)

• Nardil

Om jag räknar från regelbundna värkar.

Första 31h

Andra 8h

(Tredje 20h)

• Anonym (P)

1:a- 7 timmar från när vattnet gick . Hann med epidural

2:a- 3 timmar från första värken.

3:e- 4 timmar från när vattnet gick.

Hann inte med smärtlindring med 2:an o 3:an

• Nellan12

Om jag räknar från första känningen/första värken jag kände av. Hade inga förverkar utan började pang bom med regelbundna värkar direkt.

Barn nummer 1: började med värkar, tog 2,5 timmar från första värken tills hon var ute.

Barn nummer 2: tog 2 timmar från första värken tills han var ute.

Barn nummer 3: tog knappt 1 timme och började med att vattnet gick, hade inga värkar från början men de kom intensivt några minuter efter vattnet gick. Innan så trodde barnmorskan att vi inte skulle hinna till förlossningen och ville ge barnens pappa en lättare ?kurs? hur han skulle göra om jag födde hemma. men vi hann in men de var knappt

Hann inte få någon bedövning med någon av barnen för alla tre var för snabba.

Svar på tråden Hur lång tid tog er andra förlossning?