• Anonym (Frans J)

Skitskumt

Jag kanske har lite för lite att göra på jobbet just nu men surfar ibland på saker man normalt inte surfar på.

Det som förbryllar mig mest just nu är:
    1) jag går in på google.se
    2) skriver min frus mailadress samt hennes för- och efternamn (ovanligt namn)
    3) som sökträff nr 3 av 7 får jag upp en man på sajten merinfo.se. Denne man (också ovanligt namn) är inte helt random utan fanns i min frus liv en begränsad kort tid, strax innan vi träffades för 5 år sen.
    4) när jag går in och tittar närmare på träffen på merinfo.se och tittar om jag kan hitta min fru på någon av flikarna så kammar jag noll. Hon finns ju inte med där någonstans med ?personkopplingar? eller ?bolagsengagemang? eller någonstans överhuvudtaget?

Min fråga är hur fasen kommer denne man upp ? till synes utan förklaring ? när jag googlar min frus mailadress samt hennes för- och efternamn? Någon som vet hur google fungerar och förstår varför den gör denna koppling?

• Svar på tråden Skitskumt
  • Anonym (Frans J)
    Anonym (kan bli så) skrev 2019-12-17 11:51:24 följande:

Jag har gjort detsamma: sökt på min nya man (även på mig själv), vi har varit tillsammans i 5-6 år, vi har gift oss och tagit ett helt nytt efternamn. Till synes inga kopplingar mellan honom och hans ex-fru, men ändå kommer hon upp väldigt högt upp på sökförslagen på en länk. Då var de ju ändå gifta en gång i tiden så kanske inte så konstigt om något dyker upp även om det inte syns någon koppling när man trycker på länkarna. Men jag antar att det kan fungera så även om folk inte var gifta, som i ditt fall. Outgrundliga äro internets vägar Flört

Ja verkligen! Det här handlade om en fling på någon månad. Jag förstår inte vad de kan ha haft för kopplingar som ska synas på nätet flera år efteråt? De träffades och "hade kul", vilket inte är något konstigt i sig. Bara så konstigt att få upp det namnet så här långt efteråt. 
  • Anonym (kan bli så)
    Anonym (Frans J) skrev 2019-12-17 11:54:50 följande:
    Ja verkligen! Det här handlade om en fling på någon månad. Jag förstår inte vad de kan ha haft för kopplingar som ska synas på nätet flera år efteråt? De träffades och "hade kul", vilket inte är något konstigt i sig. Bara så konstigt att få upp det namnet så här långt efteråt. 
    Jag var tvungen att testa med en av mina egna mailadresser nu. Den tredje länken som kom upp var till en tjejs blogg som jag verkligen aldrig sett eller hört talas om. Man ser min mailadress i den där lilla texten under länken men när jag går in på hennes blogg så hittar jag inga spår av mig. Har verkligen aldrig sett den förr. 
  • Anonym (jury)

Bli inte alltför paranoid av det här. Svårt att veta varför sökresultatet blev som det blev.

Bara några generella betraktningar:

Google genomsöker bara offentligt tillgängliga websidor, inte privat kommunikation, användarlogin och liknande. 

Det sökresultat som den visar som länkar gällde på ett tidigare tidpunkt, som inte nödvändigtvis fortfarande är aktuella när du utför din sökning.

När du söker din frus mailaddress förnamn och efternamn så behöver sökresultatet inte ha något med din fru att göra. Den har kanske bara fundet förnamnet och efternamnet på helt skilda ställen någonstans på en websida.

• Anonym (Frans J)
    Anonym (jury) skrev 2019-12-18 13:32:09 följande:

Bli inte alltför paranoid av det här. Svårt att veta varför sökresultatet blev som det blev.

Bara några generella betraktningar:

Google genomsöker bara offentligt tillgängliga websidor, inte privat kommunikation, användarlogin och liknande. 

Det sökresultat som den visar som länkar gällde på ett tidigare tidpunkt, som inte nödvändigtvis fortfarande är aktuella när du utför din sökning.

När du söker din frus mailaddress förnamn och efternamn så behöver sökresultatet inte ha något med din fru att göra. Den har kanske bara fundet förnamnet och efternamnet på helt skilda ställen någonstans på en websida.

Ok va! Men jag gjorde samma sökning för 3-4 månader sen och fick då samma träff. Varför kommer det inte upp någon annan random man i hennes liv, utan just denne man? Jag vill också  korrigera mig. Det var inte google utan sökmotorn bing. Men det gör kanske ingen skillnad? 
  • Anonym (jury)

Bing eller google spelar inte nån roll. 

Att din sökning ger samma resultat som för några månader sen, är inte så konstigt eftersom det kan vara samma länk som har blivit gömd i bing/google databas när dom blev påträffad av bing/google för ett halvår sedan.

Om du fortfarande inte kan se vilka träffar som gjorts på länken som finns sökresultatet, kan du ju göra som följer:

Sök bara efter fruns mailaddress. Du hittar nog ingenting, eller i varje fall inte den skumma länken.

Sök efter fruns förnamn och efternamn som XXX YYY. Du hittar nog samma skumma länk.

Sök efter fruns förmamn och efternamn som "XXX YYY". Du hittar nog ingenting eftersom det nu krävs att förnamn och efternamn skall stå tillsammans. 

I så fall har du visat att någonstans på den skumma länken fanns två andra personer nämnda varav den ena hade din frus förnamn och den andra hennes efternamn.

• Anonym (Spår)
    Anonym (Frans J) skrev 2019-12-18 14:52:27 följande:

Ok va! Men jag gjorde samma sökning för 3-4 månader sen och fick då samma träff. Varför kommer det inte upp någon annan random man i hennes liv, utan just denne man? Jag vill också  korrigera mig. Det var inte google utan sökmotorn bing. Men det gör kanske ingen skillnad? 

Men du frallan..du kanske ska sluta att vara svartsjuk och fråga henne... Du känns inte så stabil om du håller på och snokar.. Snokar du om andra saker åcå om henne?
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Spår) skrev 2019-12-18 15:33:32 följande:
    Men du frallan..du kanske ska sluta att vara svartsjuk och fråga henne... Du känns inte så stabil om du håller på och snokar.. Snokar du om andra saker åcå om henne?
    Men du Spåret, tror du på allvar att någon som varit otrogen kommer erkänna allt rakt av utan krusiduller enbart för att du frågar snällt? Det känns inte så stabilt att vara så naiv.

Så visst är det kanske inte friskt att springa omkring och snoka 24/7 året runt, år efter år. Dock är det ganska naturligt att göra så OM man misstänker foul play... förstår du skillnaden? Du vet sådär som att om du äter alvedon för verk ett tag så behöver det inte betyda att du gjort det sen du föddes?
  • Anonym (Spår)
    Anonym (jaha) skrev 2019-12-18 16:26:08 följande:

Men du Spåret, tror du på allvar att någon som varit otrogen kommer erkänna allt rakt av utan krusiduller enbart för att du frågar snällt? Det känns inte så stabilt att vara så naiv.

Så visst är det kanske inte friskt att springa omkring och snoka 24/7 året runt, år efter år. Dock är det ganska naturligt att göra så OM man misstänker foul play... förstår du skillnaden? Du vet sådär som att om du äter alvedon för verk ett tag så behöver det inte betyda att du gjort det sen du föddes?

Nej med ganska hög sannolikhet kommer en otrogen person inte att erkänna. Men jag tror att om man frågar personen man misstänker, att man bättre kan avgöra hur vida hon/han är otrogen än att man frågar random folk på ett forum.. Är man i ett förhållande med någon så får man ju ändå en känsla för hur personen agerar i normalläge vs när en person ljuger!

Och visst man kanske vill ha svar på tekniska frågor.. Om saker och ting är möjliga vilket Ts har fått svar på!
  • Anonym (Frans J)
    Anonym (Spår) skrev 2019-12-18 15:33:32 följande:
    Tack för dina svar. Det här handlar inte om svartsjuka. Jag vet ju om att den här mannen fanns i hennes liv, innan jag dök upp, och det är inga konstigheter med det. Hon har berättat att han och hon träffades under en kort tid. Utan det är det här web-internet-tekniska som förbryllar mig, och om det är något i det som hon har undanhållit, vilket hon kan ha gjort helt omedvetet utan något uppsåt. Ja visst kan jag fråga henne, men det känns också onödigt om jag kan finna svaret på annat håll, vilket jag delvis har fått nu tycker jag när jag har startat den här tråden. 
  • Solarn

Tror du att Bing har upptäckt att din fru är otrogen med denna mannen och därför kopplat ihop deras namn på sökmotorn? Eller varför ligger tråden under otrohet?

Svar på tråden Skitskumt