• Anonym (Irriterad fru)

Städrutiner?

Ni högfungerande normala människor, hur ser era städrutiner ut?

- Dagligen

- Veckostäd

- Storstäd

- Säsong

Ni som lever efter devisen ?hellre lite skit i hörnen än ett rent helvete? behöver inte bemöda er att svara. Enbart ni som har en normal standard.

• Svar på tråden Städrutiner?
  • caveat emptor

Jag är pedant. Dock städar jag inte speciellt mycket. Det dagliga plocket och att snabbt rengöra ytor som används varje dag gör att veckostädningen går snabbt.

* Inget ligger framme vid sängdags som inte ska ligga framme.

* Köket är avtorkat, diskstället tomt och ytorna avtorkade mer eller mindre direkt efter att köket har använts.

* Handfat, toastolar och speglar torkas av med städservetter vid behov (varannan dag kanske).

* Har robotdammsugare som går på vardagarna.

Vi veckostädar en dag i veckan. Då dammar vi lite sporadiskt, rengör badrummen, dammsuger "på riktigt" och moppar golven. Tar sammanlagt cirka 1,5 timme i ett hus med två våningar på 156 kvadrat.

En gång per år (höst/vinter) går vi igenom hela huset rum för rum och rensar och städar på mikronivå. Vissa rum (kök och badrum) blir några fler gånger per år.

Vi är två vuxna, ett barn, en hund och en katt. I och med den goda ordningen som vi alltid upprätthåller lägger vi lite tid på städning. De flesta som besöker oss tror att vi städar i timtal dagligen :D

• Anonym (Alicia)
    caveat emptor skrev 2019-12-17 12:09:10 följande:

Jag är pedant. Dock städar jag inte speciellt mycket. Det dagliga plocket och att snabbt rengöra ytor som används varje dag gör att veckostädningen går snabbt.

* Köket är avtorkat, diskstället tomt och ytorna avtorkade mer eller mindre direkt efter att köket har använts.

* Handfat, toastolar och speglar torkas av med städservetter vid behov (varannan dag kanske).

Vi veckostädar en dag i veckan. Då dammar vi lite sporadiskt, rengör badrummen, dammsuger "på riktigt" och moppar golven. Tar sammanlagt cirka 1,5 timme i ett hus med två våningar på 156 kvadrat.

En gång per år (höst/vinter) går vi igenom hela huset rum för rum och rensar och städar på mikronivå. Vissa rum (kök och badrum) blir några fler gånger per år.

Vi är två vuxna, ett barn, en hund och en katt. I och med den goda ordningen som vi alltid upprätthåller lägger vi lite tid på städning. De flesta som besöker oss tror att vi städar i timtal dagligen :D

Vi gör ungefär samma här hos oss, förutom robotdammsugaren och att vi bara är två vuxna som inte bor fullt så stort. 
  • Mascaraklumpar

Dagligen:

*Hålla rent i köket (plocka in/ur disk ur maskinen), plocka undan på diskbänk och torka av den, torrmoppa golvet, hålla det städat på köksbordet så att det inte blir fullt med papper och grejer.

*tömma kattlådan och sopa badrumsgolvet

*bära ned tvätt till tvättstugan och köra en maskin vid behov, samt ta hand om tvätten efteråt

Veckostäd:

Plocka undan/lägga allt på rätt plats i varje rum, dammsuga, våttorka köksgolv, skura handfat toalett och eventuellt torka av kaklet samt våttorka badrumsgolvet. Byta lakan. Säkert några saker till som jag glömt.

Stor/säsongsstäda gör vi inte direkt, utan vi tar varje moment i taget när det gäller tex lister, rengöring av ugn och fläkt, golvbrunnarna, diskbänksskåpet, fönstertvätt och dylikt

• Fjäril kär
    Anonym (Irriterad fru) skrev 2019-12-17 11:57:58 följande:

- Dagligen

- Veckostäd

- Storstäd

- Säsong

Ni som lever efter devisen ?hellre lite skit i hörnen än ett rent helvete? behöver inte bemöda er att svara. Enbart ni som har en normal standard.

Dagligen - bädda sängen, diska, torka rent köksbänkar och köksbordet, gå ut med sopor, sopa upp smulor och sand i lägenheten, plocka bort smutskläder och tidningar, hålla efter det man tar fram

Veckostäd - dammsuga, torka golv, dammtorka, städa badrummet, skaka mattor, reklam/papper/glas etc till återvinning, stryktvätt

Storstädning - röja garderober, åka på tippen, röja ur kylen och frysen, sortera kläder, grovtvätta mattor/gardiner, torka fönster, byta gardiner, byta sängkläder, tvätta täcken etc - dvs saker som behöver göras efter behov går under storstädning

Säsong- en gång om året inför sommaren röjs det på balkongen. Möbler checkas av och torkas av, man inreder, dammsuger etc. Julsaker gås igenom och kastas när julen är över och ska städas undan. Vinterjackor och sommarkläder gås igenom och tvättas innan det tas fram för användning.
  • Mrs Moneybags

Jag tycker det är lätt att städa så länge hemmet är rensat och fritt från krimskrams och dylikt. Ju färre saker som inte tillför något, desto bättre. Det ska vara rena ytor på de flesta ställen, då blir det lätt att torka av och hålla efter dammet. 

Fixar köket och badrummet dagligen, jag vill ha fint när jag stiger upp och sätter mig i köket. 

Annars veckostädning. 

Aktar mig för att släppa in nya prylar i hemmet. Om något ska in, ska även något kastas eller säljas. Vill inte ha två av något om jag inte måste. 

• Elin P

Dagligen - diskmaskinen, kör någon tvättmaskin +torktumlare, torka bord, plocka undan.

Vecko - dammsuga (2 gånger per vecka), bädda rent i sängen (varannan vecka), toastäd, städa köket grundligare, torka golv, dammtorka något rum

Storstäda - tvätta soffklädsel, torka ytor grundligt

Det är säkert mer som jag inte kommer på nu.

• sextiotalist

Välfungerande och inte pedant.

Vi har inga rutiner alls. Här kan saker ligga framme, sängarna i regel obäddade, disken kan stå över natten, ja även under dagen när vi arbetar.

Städningen sker efter behov. Behöver man städa av badrummet tre gånger en vecka, då städas det också så ofta.

Dock går det sällan mer än en vecka mellan gångerna.

Men när jag städar, då blir det noga.

Försöker städa igenom varje rum ordentligt (Dvs även bakom kulisserna) en gång per år.

Sambon brukar plocka och sopa av golvet efter behov. Jag gör den mer grundläggande städningen.

Tvättar gör jag bara en dag i veckan.

Däremot stryker jag det mesta.

• sextiotalist

Och vi ha normal standard, det finns något mellan pedant och snusk.

• Aniiee

"Hellre lite skit i hörnen än ett rent helvete" ÄR normal standard. Det betyder INTE att det är tre cm damm och jord, utan att INTE är pendantiskt rent så man kan äta på golven utan tallrik.

Med det sagt.....
    Dagligen:
    Swish&Swipe i badrummet
    Disk, torka av arbetsytor och sopa i köket
    Torka av där vi ätit
    Vädra täcken (och sängen)
    Sopa hela lägenheten.
    Slänga sopor

Veckovis:
    Plocka av, damma och våttorka alla hyllor osv osv
    Torka av alla speglar, skrämar, knappar, tavlor och handtag
    Plocka i ordning kylen
    Byta sängkläder
    Tvätta (förhoppningsvis....)
    Dammsuga och skura hela lägeneten

Månadsvis:
    Städa ur kylskåpet ordentligt, dvs även plocka ut hyllor och diska dem.
    Tvätta/städa diverse ställen hundar brukar ligga

Vår:
    Tvätta fönster
    Fixa balkongen
    Byta dukar och gardiner
    Frosta av frysen

Sommar:
    Byta dukar och gardiner

Höst:
    Frosta av frysen
    Byta dukar och gardiner
    Fixa balkongen
    Tvätta fönster

Vinter:
    Byta dukar och gardiner

Jag har säkert glömt massor.....

I have a growing lack of disgust for you
  • Anonym (Mimmi Pigg)

- Dagligen

- Veckostäd

- Storstäd

- Säsong

Dammsuger undervåningen varje dag, ovan minst en gång i veckan. Har katter så det behövs. Rengör kattlådan minst 2 ggr per dag. Dammar en gång i veckan, samma med moppa golv. Toaletterna en gång i veckan. Bor själv nu efter att barnen flugit ut så det är mindre pressande.
    Allt ligger alltid på sin plats, jag hatar oreda och inte veta vart saker och ting är. När jag lagar mat så städas allt upp under tiden och efter, låter aldrig disk ligga. Tvättar 2 ggr i veckan, det är ju bara jag numera. 
    Sopar garagegolvet vid behov. Jag jobbar över 60 hr i veckan så allt måste flyta på och gör det också, känns inte jobbigt. 
  • riboflavin

- Dagligen

- Veckostäd

- Storstäd

- Säsong

Dagligen: Plocka av så att ytor är fria, ställla in i diskmaskinen, torka av bord, köksbänk. Tidsåtgång 20 min.

Veckostäd: Damma med vippa, vattna blommor, rengöra kök och badrum noga. Byta handdukar/trasor. Dammsuga soffa. Våttorkar golv. Tvättar i regel samtidigt som jag veckostädar. Saker som görs ytterligare en gång per vecka och i samband med veckostäd: Dammsuga eller sopa golv. Rengöra handfat och toa. Ut med sopor ocj återvinning.

Ca varannan vecka: tvättar mindre mattor och byter sängkläder (oftare vid behov). Tidsåtgång 2-3 h

Storstäd: (Med ett par månaders mellanrum) våtdammar, torkar alla ytor (väggar, skåpsluckor etc.) Rengör avlopp, byter eller vädrar gardiner. Torkar ur skåp, kylskåp, micro, ugn, fläkt, ventiler etc. Tidsåtgång 3 timmar.

Säsong: Tvättar fönster, planterar om blommor, lämnar in stora mattor för tvätt, tar ner lampor och diskar ur. Frostar av frys, rensar i skafferi, går genom garderoberna. Tidsåtgång 8 timmar.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Badfantasten
    caveat emptor skrev 2019-12-17 12:09:10 följande:

Städar lite likt ovan, dock ingen robot dammsugare. Dammsuger ca 2-3 ggr/v.

Plockar undan, tar olika yter dagligen. Kastar, tömmer allt eftersom..

"Städar" nog 15 min/dag som resulterat att hemmet alltid är ok.
  • Anonym (Jenny)

Vi är en större familj på 6-10 personer och vi städar 30 minuter efter middagen alla tillsammans. Två diskar och gör rent i köket och resten plockar undan, dammar, dammsuger, pysslar med tvätten, växterna, klipper gräs, räfsar löv mm under tiden. Vi roterar så att alla rum får uppmärksamhet efter behov olika dagar. Renbäddning på tisdagar är ett fast inslag. Jag och pappan tar hand om morgondisken, ev snöskottning och avtorkning av badrummen på morgonen och jag våttorkar golven ett par gånger i veckan efter att de små barnen är i säng.
    Att plocka undan och hålla efter alla prylar är det som känns mest betungande och som vi tjatar mest om med barnen.

Vi försöker hinna med något större projekt per helg, typ städa ur kylskåp och frys, putsa fönster, städa garderober, tvätta gardiner.

• Anonym (Lillemor)

Har städhjälp som kommer och storstädar varannan vecka plus byter alla lakan. Det jag gör emellan är lite sporadisk dammsugning om det behövs plus gör rent toaletterna. Plocka undan gör vi vartefter varje dag.

• Anonym (H)

Haha, jag och min sambo har verkligen inget städschema. Vi är lika stökiga båda två. Plockar lite här och där när det behövs och sopar upp grus och smulor när det syns. Får vi besök så storstädar vi, annars bryr vi oss inte. Ibland kan vi vilja städa inför en helg då det känns skönt liksom. Men ja, vi är avslappnade!

Svar på tråden Städrutiner?