• Panda78

    Debiteras

    Kommunen kom på att jag betalat för lite i barnomsorgsavgift 2017.
    Ställde mig lite tveksam till det, då jag är ganska noggrann med sånt, så jag begärde ut deras underlag.
    Att jag betalat för lite, kan jag se, men sen skiljer det sig i uträkningen på detta.
    Kommunen har gjort beräkningen på "Fastställd förvärvsinkomst", vilket jag vill mena är ca 110% inkomst.
    Där ingår även sånt som arb.givaren betalar in, som pension, tjänstepension, sjukersättning o.likn.
    Avgiften till kommunen är baserat på hushållets inkomst, d.v.s. "Beskattningsbar inkomst".
    Det är den inkomst som vi ser på lönespecifikationen, brutto. Sen ser man netto på kontot.
    När nu kommunen tar ut avgiften, beräknat på "Fastställd förvärvsinkomst" och inte från "Beskattningsbar inkomst" så betyder det att jag betalar avgift även på en inkomst, som först kommer i framtiden, vid pensionen. Hur gäller det? har jag rätt eller fel?
  • Svar på tråden Debiteras
  • Panda78

    Tja, skillnaden rör sig inte om några hundra kronor, men tusenlappar.
    Av begärd underlag/material från kommunen, finns även uppgifter från skatteverket. Det är från den som, kommunen ringat in vilka summor dem
    har använd. Kanske Ni inte kollar Er skatt, men jag gör det, och det framgår tydligt differensen mellan Fastställd förvärvsinkomst och Beskattningsbar förvärvsinkomst. Vidare kan man se vad som vilket är, se länk...
    Jag betalar vad jag skall, inte slösar jag, men det är förstås jag det. Tungan utehttps://www.skatteverket.se/omoss/varverksamhet/statistikochhistorik/skattpaarbete/faststalldforvarvsinkomst.4.3152d9ac158968eb8fd29f1.html

Svar på tråden Debiteras