Inlägg från: Nina30 |Visa alla inlägg
  • Nina30

Fler över 40 som planerar barn?

Har inte skrivit i den här tråden förut.. fyllde 40 för 2 månader sen och nu har vi börjat försöka på ett fjärde barn.. började försöka för 2 månader sen men iom att jag är 40 gick jag till gyn för att kolla fertiliteten. Mina äggstockar var förminskade och tog blodprov för att kolla om jag ägglossning fortfarande. Men har inte fått svar på blodprovet ännu. Har inte haft problem att bli gravid med de andra tre ( 4,8 och 10 år idag). vad är nästa steg om det visar att man inte kan bli gravid naturligt.. kör man med hormonstimuleramde då eller ivf.. ? Hur länge får man göra ivf i Sverige? tack/ Nina

• Nina30
    bonzo skrev 2020-05-09 13:04:25 följande:

Hej, man kan stimulera ägglossning med Letrozol. Ivf kan man göra till 42-43 års ålder beroende på äggreserv och resultat på blodprov.

Ok! Tack för svar????
  • Nina30
    Nykär15 skrev 2020-05-12 10:03:12 följande:
    Tvungen att ta ett till, kan väl inte bli så här på 2 test?!!
    Härligt! Ser lovande ut! 

Tack för tips på rosenrot! Ska absolut införskaffa det. Är det bra att börja äta under någon viss dag? 
  • Nina30
    Nykär15 skrev 2020-05-12 12:23:13 följande:

Ja man ska börja på CD1, alltså mensen första dag och ta fram till ÄL, inte själva dagen med positivt ÄL-test om man tar det, annars den dagen man tror man har äl så skippar man tablett.

Jag har tagit Arctic root varje gång och bara 1 tablett/dag.

Håller tummarna för alla rosenrotare och självklart alla som inte tar nåt sånt!

Tack för tipset nu ska jag verkligen bli gravid????
  • Nina30
    Nykär15 skrev 2020-05-13 12:38:29 följande:

Jag är störd...och jag skakade när jag gjorde testet och skakar ännu mer nu! Ej taget på morgonurin...men det är verkligen sant! Herregud!

tjohoo härligt! Stort Grattis!
  • Nina30
    Nykär15 skrev 2020-05-13 12:53:22 följande:

Tack! Har lite svårt att samla mig här...hahaha. Sådan chock, räknade med att det skulle ta lång tid.

Och nu ska ni höra tjejer. Jag har alltså tagit rosenrot endast 4 ggr, alltså 4 cykler i mitt liv och VARJE gång har jag blivit gravid. Däremot inte blivit gravid de månader när jag inte tagit det...måste ju vara så att min kropp gillar rosenrot? Sen har ju inte alla graviditeterna slutat väl, men DET tror jag inte har med rosenroten att göra. Den kan ju inte styra hur det utvecklas tänker jag och vårt MA fick vi veta berodde på min sköldkörtel...

Rosenrot verkar var superbra för dig då! 

Jag var hos gyn i början av veckan och fick svar på de blodprov de tagit. Jag hade bra med äggreserver men mina sköldkörtelvärden var tydligen inte så bra, så fick Levaxin utskrivet..visste inte att dåliga sköldkörtelvärden kunde hämma kroppen från gravidiet..men nu ska vi få ordning på alla värden...med levaxin å rosenrot. 
    Så ditt ma berodde på sköldkörteln?
  • Nina30
    Nykär15 skrev 2020-05-13 13:15:23 följande:

Ja vår utredning visade att jag har hypotyreos och går sedan dess på Levaxin, just nu 100 mg/dag. Är man gravid är det viktigt med prover med 4-6 veckors mellanrum, helst i början då höga värden ökar missfallsrisken markant. IVF fick vi inte göra förrän mina värden var under 2 och legat stabilt i 2-3 månader, så jag tror att detta gjorde att det var svårt för oss att bli gravida under den tiden, för så fort värdena var bra så blev jag gravid naturligt. Vad låg ditt värde på?Jättebra få ordning på det! Och funkar super äta rosenrot samtidigt MEN viktigt att du tar Levaxin utan järn eller mjölkprodukter. Så jag tar alla vitaminer/tillskott ca 2 timmar efter Levaxin eller kvällstid (Levaxin tar jag direkt på morgonen). Jag gick över till mycket laktosfritt för att inte störa Levaxinet. Fråga om det är nåt du undrar!

Äter du levaxin regelbundet då? Mitt värde låg på 2,5 .. å tack för tips med att inte ta järntabletter samtidigt.. det har jag gjort hittills tyvärr men nu blir det ändring på det.. återkommer säkert med fler frågor..
  • Nina30
    Nykär15 skrev 2020-05-13 13:41:49 följande:

Såg du mitt digitala? Skakar än! Och i em får han veta

Så spännande med känningar, notera allt, kul att se sen när man vet!Ja 100 mg/dag äter jag. Men ditt värde var ju nära ok iaf så det får ni snart bukt med. Vilken dos fick du? Ja tänk alltid att Levaxin är bäst ta separat. Sen är ju järn inte bra ihop med mjölkprodukter heller kan vara bra tänka på, men gärna ihop med ett glas apelsinjuice istället. Jäkla grej att hålla reda på allt!

Tack snälla!!

25 mg.. skulle äta de i tre månader å har det inte blivit något barn naturligt då, skulle vi ta till lite hormonstimulernade..

Å mycket regler att hålla reda på, en hel vetskap ju!!????
  • Nina30
    Nykär15 skrev 2020-05-13 13:52:04 följande:
    Det räcker säkert! Skulle ni ta nya prover om några veckor?
    nej inte vad vi sa, utan bara att jag skulle höra av mig i augusti  om det ännu inte blivit en graviditet då..
    tog du nya prover efter några veckor?
  • Nina30
    Nykär15 skrev 2020-05-13 14:13:26 följande:
    Känns hemskt mot er andra att det gick på första försöket, vet hur det kan kännas...vill ju att alla ska bli gravida nu!

Men, vet ju även hur 2 år med missfall, MA, operationer, stimuleringar och utredningar känns...så är extremt ödmjuk inför detta och tar inte ut någonting.

Kram på er!
    men gud känn inte alls så!!! Det är ju självklart att man är glad för andras graviditeter!!
Svar på tråden Fler över 40 som planerar barn?