• Anonym­sju
    Wed 18 Dec 2019 14:43
    468 visningar
    13 svar
    13
    468

    Är förskolan FÖR strikt?

    Hej,

    Sonen började förskolan i augusti. Jag börjar jobbet kl. 13 två dagar/v. Eftersom han sover middag varje dag och det är svårt att få ihop både lunch och hans sovtid så fick jag efter många om och men lämna honom innan lunch på förskolan, typ en kvart innan. Han har matvägrat mycket, och det var också en anledning till att jag ville lämna innan förskolans lunch, så att han skulle komma in i deras rutiner och lära sig äta med andra barn osv.

    Jag anser att det är det bästa för honom, vilket är ju det man ska utgå ifrån.

    Dom har jättesvårt att få honom att sova dom dagarna jag börjar sent och lämnar innan lunch, flera gånger nu han inte sover alls, istället har han somnat i vagnen påvägen hem ca. Halv 5 när hans pappa hämtar, eller i soffan hemma innan kvällsmaten. Alltså helt slut. Han behöver fortfarande sova 1 gång om dagen. På helger och måndag är då jag är föräldraledig och hemma med honom så sover han minst 1 timme om dagen. När han lämnas halv 7 på morgonen 2 dafar/v så sover han alltid efter lunch, inte så länge som han behöver då han alltid är trött vid hämtning. Oftast blir han vänt av nåt annat barn.

    Nu vill dom att jag ska lämna halv 1, när jag börjar jobbet 1, eftersom han ändå inte sover. Han kommer alltså inte få/kunna sova 2 då får i veckan då dom inte vill ha han tidigare om han ändå inte sover. Han kommer vara jättetrött, och är ganska så säker på att han kommer sova senare på dagen istället eller vara för trött för kvällsmat. Jag anser inte att dom utgår ifrån vad som är bäst för barnet. Har sen start förstått att den förskolan är jättestrikta med tider.

    Jag skulle vilja höra vad ni tycker om det här?

    Jag är lite orolig hur jag ska få ihop dagarna när han ska lämnas halv 1, när han inte får sova nåt. Kommer få lämna en jättetrött kille. Förskoleläraren föreslog att han kan ju få somna i vagnen påvägen hit och jag lämnar honom sovande, vilket jag anser är helt fel och vill absolut inte lämna honom sovandes, utan att han förstår/ser vad som händer.

  • Svar på tråden Är förskolan FÖR strikt?
  • Anonym­sju Trådstartaren
    Wed 18 Dec 2019 14:48
    #1

    Vill tillägga att för flera veckor sedan frågade jag en pedagog om han bajsade där, då han alltid bajsade mycket så fort vi kom hem. Det kunde dom inte svara på. Nu flera veckor senare sa hon att idag bajsade han 2 gånger, och det var nog första gången han bajsat där sedan augusti då han började. Det tog ett tag innan han kände sig trygg där, ville gärna sitta i knä på en pedagog. Vilket märktes att dom tyckte va lite besvärligt.

    Men kan kanske inte kan begära att dom har koll på vilka som bajsar och inte?

  • Anonym­sju Trådstartaren
    Wed 18 Dec 2019 14:57
    #4
    brallison skrev 2019-12-18 14:53:30 följande:

    Kan inte du lämna honom ännu tidigare dessa dagar, så att kommer in i deras gemensamma rutin med mat och vila? Tror inte att lämning efter lunch skulle förändra så mycket för varken honom eller fk-pedagorerna.

    Gällande bajsande - vet inte hur det är på andra ställe, men den FK som dottern har gått, hade de en lista hängande på toaletten, där det var markerat vem som bajsat under dagen (just för föräldrarna att hålla koll på).


    Jag skulle faktiskt föredra den lösningen, då jag tror det blir bättre för honom och gör honom tryggare på förskolan. Nu kommer han bara få äta lunch där 2 dagar/v. Men tror aldrig dom skulle gå med på det, då går han ju ännu mer, deras utgångspunkt är att barnen ska gå så lite som möjligt där.

    Hade önskat förskolan hade en sån lapp, men dom skriver inte upp sånt.
  • Anonym­sju Trådstartaren
    Wed 18 Dec 2019 14:59
    #5
    Bestemor skrev 2019-12-18 14:55:23 följande:

    På förskolan mitt barnbarn gick på, så markerade de varje barns namn vid blöjbyte. Det vore ju väldigt enkelt om de markerade om barnet bajsat. Eftersom de ska byta så fort barnet bajsat, även om det inte är exakt tid för det just då.


    Ja verkar va vanligt att förskolor har det systemet, men dom har inget sånt
  • Anonym­sju Trådstartaren
    Wed 18 Dec 2019 15:15
    #6

    Upp

  • Anonym­sju Trådstartaren
    Wed 18 Dec 2019 15:26
    #7

    Upp

  • Anonym­sju Trådstartaren
    Wed 18 Dec 2019 16:51
    #8

    Upp

  • Anonym­sju Trådstartaren
    Wed 18 Dec 2019 17:41
    #9
    Anonymsju skrev 2019-12-18 14:43:04 följande:

    Hej,

    Sonen började förskolan i augusti. Jag börjar jobbet kl. 13 två dagar/v. Eftersom han sover middag varje dag och det är svårt att få ihop både lunch och hans sovtid så fick jag efter många om och men lämna honom innan lunch på förskolan, typ en kvart innan. Han har matvägrat mycket, och det var också en anledning till att jag ville lämna innan förskolans lunch, så att han skulle komma in i deras rutiner och lära sig äta med andra barn osv.

    Jag anser att det är det bästa för honom, vilket är ju det man ska utgå ifrån.

    Dom har jättesvårt att få honom att sova dom dagarna jag börjar sent och lämnar innan lunch, flera gånger nu han inte sover alls, istället har han somnat i vagnen påvägen hem ca. Halv 5 när hans pappa hämtar, eller i soffan hemma innan kvällsmaten. Alltså helt slut. Han behöver fortfarande sova 1 gång om dagen. På helger och måndag är då jag är föräldraledig och hemma med honom så sover han minst 1 timme om dagen. När han lämnas halv 7 på morgonen 2 dafar/v så sover han alltid efter lunch, inte så länge som han behöver då han alltid är trött vid hämtning. Oftast blir han vänt av nåt annat barn.

    Nu vill dom att jag ska lämna halv 1, när jag börjar jobbet 1, eftersom han ändå inte sover. Han kommer alltså inte få/kunna sova 2 då får i veckan då dom inte vill ha han tidigare om han ändå inte sover. Han kommer vara jättetrött, och är ganska så säker på att han kommer sova senare på dagen istället eller vara för trött för kvällsmat. Jag anser inte att dom utgår ifrån vad som är bäst för barnet. Har sen start förstått att den förskolan är jättestrikta med tider.

    Jag skulle vilja höra vad ni tycker om det här?

    Jag är lite orolig hur jag ska få ihop dagarna när han ska lämnas halv 1, när han inte får sova nåt. Kommer få lämna en jättetrött kille. Förskoleläraren föreslog att han kan ju få somna i vagnen påvägen hit och jag lämnar honom sovande, vilket jag anser är helt fel och vill absolut inte lämna honom sovandes, utan att han förstår/ser vad som händer.


    Upp
  • Anonym­sju Trådstartaren
    Wed 18 Dec 2019 18:52
    #10

    Ingen?

  • Anonym­sju Trådstartaren
    Wed 18 Dec 2019 19:48
    #12
    solros68 skrev 2019-12-18 19:44:36 följande:

    Känner du dig trygg att lämna ditt barn på förskolan? Du har startat många trådar om diverse problem på förskolan vilket får mig att undra vad som egentligen är problemet?!


    Vad som egentligen är problemet?

    Det jag skriver om EXAKT är mitt problem, och det jag skulle vilja ha andras synpunkter på. Inget annat. Tycker jag är väldigt tydlig med vad jag är bekymrad över faktiskt.

    Jag känner mig trygg med att han är där och blir omhändertagen, om det var det du undrade.
Svar på tråden Är förskolan FÖR strikt?