Hur mycket ska man tåla från deprimerad sambo?
Jag behöver hjälp, råd och tips. Ska försöka hålla mig saklig och ge alla nödvändiga fakta.
Min sambo och jag har varit ett par i 15 år, 2 barn i skolåldern. Bor i hus, bra jobb och stabil ekonomi. Utåt sett en ?perfekt familj?.
Min sambo är rolig, utåtriktad och social - när han mår bra vill säga. Han gick in i väggen för ca 10 år sedan ( jobb, småbarn och husbygge) och sen dess faller han ner i perioder då han mår mycket dåligt. Han vägrar gå till läkare (eller ngn annan heller) då ?ingen ska tala om för honom vad han ska göra?. Jag tror att han är deprimerad men som sagt aldrig fått en diagnos.
När han får dessa perioder (ibland ett par dagar ibland upp till veckor eller månader) blir han iskall och stänger mig ute. Irriterar sig på allt, letar fel och verkar njuta när han hittar ngt att påpeka jag gjort fel. Såklart innehåller dessa perioder en hel del konflikter (ofta rena skitsaker) som han gör allt för att ?vinna?. Oavsett vad jag gör eller inte gör så är det fel.
Någon enstaka gång när han mår bättre kan han be om ursäkt men oftast går tiden ( han stänger in sig, håller sig undan, undviker att prata med mig - om han inte ska påpeka ngt fel eller verkligen behöver info om tex barnen.) utan att konflikterna löses och sen är allt som vanligt. Han pratar igen, frågar om vi ska hitta på ngt i helgen osv.
Vi har ju så klart under dessa år pratat jättemycket om detta. Hans åsikt är att han blir stressad på jobbet och då tål han inte så mkt. Att han blir arg är då mitt fel eftersom jag glömt ditt eller gjort datt. Kontentan - om jag inte gör fel blir han inte arg. Och med fel menar jag glömma köpa ost, meddela att vi ska hem till min kompis på middag alltså inte otrohet eller spelmissbruk.
Jag inser ju såklart att jag inte på ngt sätt är felfri (till skillnad från honom?) men förstår ju också att han själv är ansvarig för sina handlingar och att hans mående inte är mitt fel.
Han har alltid haft kort stubin och dåligt tålamod vilket han är väl medveten om. Han vart mobbad i skolan och jag undrar om han lider av sjukt dålig självkänsla? Jag förstår ju också att när man är riktigt nere kan behandla sina nära illa men när han kommer upp från dessa perioder borde han väl inse att han gjort fel? Vet faktiskt inte om han förstår och ljuger för sig eller om han faktiskt tycker han har rätt?
Det känns dom vi fastnat i en ond spiral med perioder som är lite bättre för att sen falla ner ännu djupare ( ofta ältar han konflikter Och tar upp gamla saker helt irrelevant)
Många kommer såklart bara skriva att jag ska lämna och visst har jag tänkt så själv. Men jag skulle verkligen vilja förstå varför han gör såhär och hur han tänker. Även om vi separerar kommer jag ju ha en relation iom barnen?
Har tom varit inne på om han är narcissist? Kan det komma lite gradvis? Vara mer tydligt i perioder? Han är beräknande, svårt att ta kritik, dömmer lätt andra människor - fast om du frågar honom själv säger han att han är bra på att diskutera, bra människokännare och väl medveten om sina dåliga sidor.