Vad krävs för att få bra betyg i grundskolan egentligen?! Biir tokig på det här systemet!
Sonen har verkligen kämpat den här terminen också och ändå fick han mest D samt något B och några C, och är förstås jättebesviken.
Till saken hör att han läser mycket facklitteratur och har, enligt lärarna (!), en exceptionell förmåga att tänka absrakt och resonera. När han utreddes av logoped och neurolog p.g.a. sin dyslexi konstaterade de att han är "begåvad över genomsnittet".
Det finns alltså inga intellektuella hinder för honom att lära sig och prestera. Dyslexin handlar framför allt om skrivsvårigheter och det har han fått verktyg för.
Samtliga i hans familj är akademiker, själv har jag forskat, så han har bra stöd hemifrån. De uppgifter han har lämnat in har, enligt min uppfattning, hållit hög nivå men det duger tydligen inte.
Jag bad att få se en A-tenta i årskurs 8 eftersom jag har svårt att förstå vad som krävs. Jag fick tillbaka en uppgift på 15 sidor och p.g.a. ordval och stil undrar jag om en 14-åring verkligen hade skrivit texten. Det kan förstås vara så men sannolikt har eleven i fråga fått hjälp att skriva hemtentan av en vuxen.
Jag tänker på elever som inte har föräldrar som kan hjälpa dem att skriva sådana uppgifter. Fast å andra sidan hjälper inte ens det i sonens fall.
Jag pressar aldrig sonen. Det upplevde jag själv som barn och vill inte utsätta mitt eget barn för det. Jag uppmuntrar honom i stället och säger att det inte är så farligt. Fast han är väldigt orolig för att inte komma in på ett bra gymnasium.
Är det någon som känner igen det jag beskriver? Har ni några tips? Jag vet inte längre hur jag ska kunna hjälpa sonen