Inlägg från: Anonym (oförenligt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (oförenligt)

”Vi har inte råd att skicka med frukt till skolan”

Det var i förskoleklass och första klass tror jag som frågan var uppe. Vi var hemma med låg inkomst då vi valt att jobba deltid så att det var en - inte hög - lön familjen levde på. Vi hade haft råd med frukt om vi gjort den prioriteringen men när läraren började antyda att det vore bra på föräldramöte var vi flera (oavsett inkomster) som sade att i en kostnadsfri skola kan man inte begära att skicka med mat, och skolan insåg att det stämde. Ett tag ville de ha med matsäck i parti och minut också, när det varit 4-5 gånger på några månader var det också några som sade till om att det inte gick ihop med reglerna. Plötsligt gick det jättebra för lärarna att meddela köket några dagar i förväg så att de skickade med matlådor...

Att begära medhavd mat/pengar för aktiviteter/att betala skolresor etc är inte förenligt med en kostnadsfri skola (om man vill kalla det kostnadsfri att vi solidariskt betalar den via skattemedel, i mitt fall under nu uppåt tjugofem års tid varav det mesta på heltid). Däremot har flera föräldrar hos oss engagerat sig i att söka fondmedel inför skolresor etc för att de ska kunna ske utan kostnad förutom ev fickpengar, på samma sätt som många av oss - frivilligt - tar med extra fika till avslutningar och utflykter om det finns barn som inte får med sig hemifrån (vilket det finns), på samma sätt som det finns de (däribland jag) som engagerar sig i frivilligt läxstöd, barnverksamhet etc.

Svar på tråden ”Vi har inte råd att skicka med frukt till skolan”