• Swagger

”Vi har inte råd att skicka med frukt till skolan”

Anonym (Vi) skrev 2019-12-19 18:15:04 följande:
    Frukt är dyrt, de kanske inte har råd att köpa hem det själva heller?
    Jag skickar alltid med mina barn extra frukt och macka, just för att de ska kunna dela med sig till de som inte har något med sig.
    Det måste inte vara frukt, om man nu tycker det är för dyrt.

Morötter är inte så dyrt. En halv morot per dag, 2,5 morötter i veckan. Hur många kronor kan det bli per vecka och barn om man köper 2kg-paket morötter?
  • Swagger
    camomill skrev 2019-12-21 00:47:31 följande:
    Jag är en sån där som sällan hade med mig frukt till skolan pga att mina föräldrar ansåg att det var för dyrt. De hade råd, absolut, men problemet var att jag inte tålde stenfrukter (äpple, päron, nektarin m.fl.) och att ha med sig banan varje dag till skolan var dyrt och inte särskilt roligt. I min klass gick det en person som var allergisk mot citrusfrukter (luftburen allergi) så clementiner och liknande kunde jag heller inte ha med mig.

Jag kunde ha haft med mig melon, men mina föräldrar ansåg att det var slöseri med pengar eftersom vi aldrig hann äta upp melonerna i tid. Hemma åt jag däremot en clementin varje dag efter skolan.

Med detta inlägg vill jag poängtera att det kanske inte bara handlar om fattigdom utan det kan även röra sig om allergier hos barnen eller familjemedlemmar som gör att barnen får vara utan frukt i skolan. Tål man inte relativt vanliga frukter så kan det bli väldigt dyrt att ha med sig frukt varje dag till skolan. Mina barn kommer exempelvis aldrig få ha med sig äpplen till skolan pga min luftburna allergi mot äpplen och jag inte kommer kunna ha det hemma.
    Det brukar vara frukt eller grönsaker. Morötter är billigare än bananer....
Svar på tråden ”Vi har inte råd att skicka med frukt till skolan”