• Anonym (Hanna)

Får de sänka min lön?

Är anställd inom kommunen. I somras bytte jag jobb där jag fick en högre befattning och lönen ökades med 3000:-. Om jag skulle gå tillbaka till min förra befattning, har de rätt att ta dessa 3000:- av mig då eller får jag behålla dem?

Det står inget i mitt avtal om lönen, annat än vad lönen är och vi har inte sagt något muntligt om att den nya lönen bara gäller en viss period/befattning.

• Svar på tråden Får de sänka min lön?
  • LoveRain

Om du fick ett nytt jobb har du väl skrivit på ett nytt anställningsavtal?

• Anonym (Hanna)
    LoveRain skrev 2019-12-19 21:51:40 följande:

Om du fick ett nytt jobb har du väl skrivit på ett nytt anställningsavtal?

Ja precis.
  • Erkens mamma

På ditt nu gällande avtal borde både befattning och lön framgå. Om du inte längre har den befattningen kommer du behöva skriva på ett nytt avtal. Då är lönesättningen efter den befattningen.

• Anonym (S)

Självklart kan du få ny lön om du byter tjänst. Menar du att du frivilligt ska byta jobb eller handlar det om omplacering eller liknande? För i sådana fall finns väl lite särskilda regler tror jag.

• LoveRain
    Anonym (Hanna) skrev 2019-12-19 21:52:05 följande:

Ja precis.

Den lön du har enligt avtalet gäller så länge du eller arbetsgivaren inte säger upp avtalet eller att ni skriver under ett nytt avtal.

Ny tjänst/befattning innebär för alla seriösa arbetsgivare att man skriver ett nytt anställningsavtal, oavsett om man går upp eller ner i nivå på befattning. Om du får behålla dina 3000 kr om du väljer att be om att få gå tillbaka till din tidigare tjänst är en fråga om löneförhandling mellan dig och arbetsgivaren.
  • Anonym (A)
    Erkens mamma skrev 2019-12-19 22:07:39 följande:
    På ditt nu gällande avtal borde både befattning och lön framgå. Om du inte längre har den befattningen kommer du behöva skriva på ett nytt avtal. Då är lönesättningen efter den befattningen.
    Håller med
Svar på tråden Får de sänka min lön?