• Anonym (Light-OCD-mannen)

Ni som har OCD (tvångstankar)

Har ni lyckats *bota* allt eller präglas ni av det än idag?

• Svar på tråden Ni som har OCD (tvångstankar)
  • Anonym (Ett två tre)

Jsg tror inte att någon eller något kan bota det helt.

Medicin tar bort en del, terapi en del.. För mig så hjälpte det att flytta till filippinerna. Värmen och människorna.

Ett två tre

• Anonym (Sambo)

Jag är sambo och har barn med en som har ocd. Ett av ocd problematiken är det inte går att söka hjälp så vi lever med det konstant.

• Anonym (Ett två tre)
    Anonym (Sambo) skrev 2019-12-20 06:21:04 följande:

Jag är sambo och har barn med en som har ocd. Ett av ocd problematiken är det inte går att söka hjälp så vi lever med det konstant.

Jodå det går. Jag har själv gått innom psykriatrin sen jag var 12. Jag får medicin och har gått på lbt terapi men jag kan hålla med om så längt att det finns för lite hjälp att få och man måste helst ha en frisk anhörig som kan hjälpa en med kontakter etc och det är för jävligt.

Ett ett ett ett ett två tre tre tre
  • Anonym (Sambo)
    Anonym (Ett två tre) skrev 2019-12-20 06:44:50 följande:

Jodå det går. Jag har själv gått innom psykriatrin sen jag var 12. Jag får medicin och har gått på lbt terapi men jag kan hålla med om så längt att det finns för lite hjälp att få och man måste helst ha en frisk anhörig som kan hjälpa en med kontakter etc och det är för jävligt.

Ett ett ett ett ett två tre tre tre

Nej jag menar att ett av sambons problematik är att han inte litar på systemet därför ?kan? han inte söka hjälp
  • Anonym (Uu)

Just därför behöver man en anhörig som kan sköta allt och samtidigt pushar på en.. Det krävs mycket av anhöriga då precis som du säger så pallar man inte själv..

Ett två två ett ett

• Anonym (Sambo)
    Anonym (Uu) skrev 2019-12-20 07:16:52 följande:

Just därför behöver man en anhörig som kan sköta allt och samtidigt pushar på en.. Det krävs mycket av anhöriga då precis som du säger så pallar man inte själv..

Ett två två ett ett

Jag gör allt jag kan men vet inte vad jag kan göra mer för att rädda familjen. Jag underlättar för honom för att dölja för barnen men jag vet att man inte ska mata monstret för att det bara växer då. Han behöver medicin och kbt men vägrar söka vård. Vi bråkar om detta vääldigt ofta
    Anonym (Ett två tre) skrev 2019-12-20 04:35:19 följande:

Jsg tror inte att någon eller något kan bota det helt.

Medicin tar bort en del, terapi en del.. För mig så hjälpte det att flytta till filippinerna. Värmen och människorna.

Ett två tre

Får gratulera framgången. Hade du räknetvång?
    Anonym (Sambo) skrev 2019-12-20 06:21:04 följande:

Gör det inte?
    Anonym (Sambo) skrev 2019-12-20 09:13:36 följande:

Jag gör allt jag kan men vet inte vad jag kan göra mer för att rädda familjen. Jag underlättar för honom för att dölja för barnen men jag vet att man inte ska mata monstret för att det bara växer då. Han behöver medicin och kbt men vägrar söka vård. Vi bråkar om detta vääldigt ofta

Ska man vara lite krass, eller snarare positiv, så behövs inte KBT:n i o m att man kan sköta det mesta hemifrån. Det handlar om att stå emot och i vissa fall göra tvärtom. Ångest är per definition icke konstant. Är naturligtvis ett helvete i början men sen ser man faktiskt ljuset, och blir lätt chockad över hur bra det då känns.
  • Anonym (Ett två tre)
    Anonym (Light-OCD-mannen) skrev 2019-12-20 22:02:31 följande:

Får gratulera framgången. Hade du räknetvång?

Ja räknetvång bland annat! Framgång och framgång jag lever drägligt iallafall. .

Ett två två två
    Anonym (Ett två tre) skrev 2019-12-20 23:12:49 följande:

Ja räknetvång bland annat! Framgång och framgång jag lever drägligt iallafall. .

Ett två två två

Drägligt är bättre än förjävligt.

Har en släng av det också, tycker t ex 3, 5 & 8 är *bättre* siffror än 4, 6 & 9. 9:an är för nära 10 som ju är jämnt.
Svar på tråden Ni som har OCD (tvångstankar)