• zivv

    Viktigt att barn får börja förskola innan 1,5 år

    Fått frågan på bvc blandannat om vi inte sökt förskoleplats ännu.

    Barnet är 14 månader nu.

    Bvc säger att det börjat bli viktigt då barnet blir 1,5 att det får börja förskola.

    Men den information jag hittar handlar mest om barnpsykologer som avråder från att sätta barn på förskola tidigt, helst ska de vara 3 år. Endel verkar säga inte före 2 allafall.

    Alla har kanske inte ett val. Men nu menar jag om vi bara ser till vad barnet får ut av det hela.

    Finns det fördelar med att börja tidigt även om det inte är en nödvändighet för familjen?

    Många verkar ju tycka att man är dum mot barnet om det inte får börja förskola tidigt.

    Att det inte är bra att barnet är för bunden till en förälder osv.

  • Svar på tråden Viktigt att barn får börja förskola innan 1,5 år
  • Delilah2001

    Tycker det var märkligt att BVC säger så. Att barn behöver förskola före 1,5 års ålder.

    Jag har fyra ungar, och aldrig har BVC lagt sig i när barnen börjar förskola.

    Jag har väntat till två års ålder om det inte varit nödvändigt tidigare.

    Funkar oftast jättebra med 1,5 år också, men inte bara för barnets skull, utan i så fall pga att man behöver barnomsorg.

    Folk älskar att ha åsikter om vilken ålder andras barn börjar på förskola, en del anser att barn ska vara hemma tills de börjar skolan. Inget att bry sig om, gör vad som passar er istället.

  • Orkide

    Mycket märkligt. Jag har tre barn och aldrig hört det. Hade jag haft möjlighet att ha mina barn hemma länge så skulle jag det. /Förskollärare

  • CCA

    Mitt äldst var hemma tills hon var 2år och min yngsta tills hon var 3år.

    Från min erfarenhet som förskollärare upplever jag att det är svårare att skola in en 2 åring än en 1 åring. Å andra sidan så är det inte ovanligt att de som skolas in vid 1år har ett bakslag vid 1,5-2år så det handlar nog snarare om vart i utvecklingen man befinner sig. Det är ju oxå olika från barn till barn och ingen av mina haft problem med inskolningen.

    Idag är mina 10 &13 å ska jag titta på skolresultat så har 10åringen som var hemma längst det lättare för sig även om även 13åringen klarar skolan med goda resultat.

    Så min värld var det ett väldigt konstigt resonemang av BVC.

  • Drottningen1970

    Enda gången man faktiskt anser det vara nyttigt för så små att börja dagis är när man anser att flräldrarna brister och inte kan ge barnet den stimulans det behöver.

    Att många ändå pga arbetsliv etc ändå måste sätta barn på dagis tidigt är en annan sak. Mem givetvis är det bäst för barn att vara hemma annars.

  • brallison

    Det är lättare att skola in barn ju yngre de är. Samt märkte när dottern började på FS (hon var då 1 år 8 mån) att barnen i hennes grupp som var yngre då pratade bättre än henne, så jag tror det även hjälper i språkutvecklingen.

  • vampyria2

    Det bästa för ett sånt litet barn är absolut att få vara med sina föräldrar, kan man så är det alltid bäst att vara hemmma med de små

  • Trippelmamma76

    Håller med! Det finns ingen anledning att sätta så små barn på förskola annars, utöver behov av barnomsorg då.

    Ts, finns det något annat som tyder på att bvc är oroliga för ditt barn? Eller är det en väldigt ung och oerfaren sköterska du har på bvc?


    Drottningen1970 skrev 2019-12-20 06:51:05 följande:

    Enda gången man faktiskt anser det vara nyttigt för så små att börja dagis är när man anser att flräldrarna brister och inte kan ge barnet den stimulans det behöver.

    Att många ändå pga arbetsliv etc ändå måste sätta barn på dagis tidigt är en annan sak. Mem givetvis är det bäst för barn att vara hemma annars.


  • KlantSmurfen

    Jag är helt säker på att bvc har fel. Barnpsykologer varnar av en anledning. det har delvis med anknytningen att göra och barn är ganska känsliga vid den åldern. Blir det för mycket och/eller för mycket tid ifrån primär anknytningsperson kan inte ett så litet barn förklara det. Det är för tidigt för många som är två.

    Vad jag vet saknas det statistik på konsekvenserna så det finns ingen som kan säga att det är bra så jag förstår inte varför bvc säger att det är viktigt.

  • KlantSmurfen
    CCA skrev 2019-12-20 06:37:17 följande: #3

    Mitt äldst var hemma tills hon var 2år och min yngsta tills hon var 3år.

    Från min erfarenhet som förskollärare upplever jag att det är svårare att skola in en 2 åring än en 1 åring. Å andra sidan så är det inte ovanligt att de som skolas in vid 1år har ett bakslag vid 1,5-2år så det handlar nog snarare om vart i utvecklingen man befinner sig. Det är ju oxå olika från barn till barn och ingen av mina haft problem med inskolningen.

    Idag är mina 10 &13 å ska jag titta på skolresultat så har 10åringen som var hemma längst det lättare för sig även om även 13åringen klarar skolan med goda resultat.

    Så min värld var det ett väldigt konstigt resonemang av BVC.


    En tvååring kanske är bättre på att protestera.
    Forskning visar att barn som börjar tidigt på förskola har högre doser av stresshormonet kortisol och visar på tecken på posttraumatisk stress som till exempel oro, klängighet och sömnsvårigheter. Det skriver Lars Folcke, psykolog, i DN. Han vill att samhället uppmuntrar föräldrar att ta tid hemma medan barnen är små.

    www.varldenidag.se/nyheter/sma-barn-i-forskola-visar-symtom-pa-posttraumatisk-stress/repsbu!5mZxREQ0ON8xtbFeoxmA/
    Har inte orkat leta någon studie som bekräftar det men det är antagligen rätt.
  • Rödtjärnens Anna

    Det låter konstigt! Min BVCsköterska så helt tvärt emot. Att det inte finns någon anledning att stressa med förskolan om det inte finns några ekonomiska skäl till att ha en kort föräldraledighet. Vid 2-3 års ålder var okej att börja.

    Nu vet jag inte om rådet kanske var specifikt för vår familj eftersom vår BVCsköterska känner väl till familjeförhållandena då hon är släkt till min sons pappa. Men jag fick känslan av att det var ett allmänt råd.

    Min son var 2 år och 3 månader då han började förskola. Då kände jag att jag inte räckte till utan han behövde få mer stimulans och träffa fler jämnåriga.

Svar på tråden Viktigt att barn får börja förskola innan 1,5 år