Inlägg från: Nisch |Visa alla inlägg
  • Nisch

Bästa allroundrasen?

Jaktlabrador

Kungspudel

Golden av mixlinjer

Lagotto

Aussie (kan vara svårt att hitta rätt linjer)

Terv ell Grönis utan mallelinjer

Collie (kan vara svårt att hitta rätt linjer)

Schapendoes (kan vara svårt att hitta rätt linjer)

Hade till största delen letat bland antingen dom förigare retrieverraserna alt raser med vall som ursprung men hoppat tex schäfer, malle, BC

• Nisch

Tillägg

Har hundar i 20kg klassen som jag kör en del drag med mig själv på knappt 70kg.

Behöver inte vara Large raser för det

• Nisch

Tillägg

Behöver inte vara Large raser för det

• Nisch
    Giftskåneman skrev 2019-12-20 08:24:58 följande:

Men då måste du ha flera väl?

Kör oftast med bara 1 åt gången, skidor med bra före kräver ingen större styrka hos hunden, inte heller kickbike.

Det är bara att dra igång som kräver lite muskler.

Det är väldigt få stora raser som passar in på TS övriga önskemål om tillräcklig mentalitet för att passa för visst tävlande Men ändå vara lätta i vardagen.

Därför skulle jag inte hänga upp mig på storlek för drag.
  • Nisch
    Stora Tomten skrev 2019-12-20 08:29:15 följande:

Vi har varit inne på Labbe och Golden och grottat ner oss i olika linjer. Är generellt hundar som har de egenskaper vi söker.

Hur pass olika är de att träna med om man jämför tex med Schäfer? Fick min första egna Schäfer som 10- åring och den sista togs bort för 6 år sedan. De uppfödare jag frågat säger att det inte finns några större skillnader, men i mångt och mycket är de ju vitt skilda raser vars egenskaper skiljer sig åt och på något område måste det ju påverka.

Det är mycket stora skillnader mot schäfer då en bra schäfer är mycket högre drifter och mindre förighet.

Betydligt större risker för utåtagerande beteende, problem med andra hundar och jaktlust.

En schäfer av utställningslinjer kan visserligen vara något mer light men ändå riskera ovanstående problem och dessutom inte räcka till. En av arbetande linjer är mycket mer hund än vad du beskriver att du vill ha.

Jaktlabbe eller Mixgolden är betydligt förigare, lättare att reda ut i vardagen, lättare att ha lösa utan att dra på vilt, oftast trevliga med andra hundar och djur men utan att vara fullt så krävande.
  • Nisch
    Stora Tomten skrev 2019-12-20 08:31:46 följande:

[quote=80111728][quote-nick]Nisch skrev 2019-12-20 08:18:37 följande:[/quote-nick]Tillägg

Behöver inte vara Large raser för det[/

Då hjälper du till en del själv i draget? Tänker om hunden ska dra barn där dragpunkten blir ganska låg och barnet inte kan hjälpa till vid start, räcker 20 kg till då?

Med bra före behövs ingen direkt starthjälp, i djup och blöt snö kan man själv hjälpa till i starten om barnet inte klarar det. Sen ska det ju såklart påpekas att 20kg hund kan vara stor skillnad på kroppsmässigt.

20kg AmStaff är urstark menas 20kg vinthund knappt har styrka alls.
Svar på tråden Bästa allroundrasen?