• Anonym (Mamma)

Utvecklingsstörning? Någon?

Hur vanligt är det att en utvecklingsstörning upptäcks sent? Jag misstänker nämligen det hos min åttaåring av olika orsaker.

Någon med erfarenhet?

• Svar på tråden Utvecklingsstörning? Någon?
  • Anonym (bvc)

Det upptäcks ofta tidigt, senast i förskoleklass skulle jag säga. 

• Anonym (ofta)

Ofta misstänks det iaf tidigt som ovanstående säger. Men jag har tex arbetat med en elev som först i tvåan började visa svårigheter att hänga med och i trean var det omöjligt. Innan fanns autismutredning i botten och att eleven har i princip noll lärminne, vilket så klart kan vara en orsak till tvekan om utvecklingsstörning. 

Om du vill får du gärna skria vad som gör att du misstänker detta. 

Jag arbetar i nuläget i en särskola där vi har en elev som inte var utvecklingsstörd från början, men pga (godartad) tumör som inte går att operera kommer att bli mer och mer utvecklingsstörd med åren.

• Anonym (Nej)

Nej nej nej nej nej nej nej fan du gör mig så arg att jag vill slå dig.. Sluta med det! Det fattar du väl att det märks tidigare långt långt tidigare..

• Anonym (Benjamin Sisko)
    Anonym (bvc) skrev 2019-12-20 16:50:19 följande:

Det upptäcks ofta tidigt, senast i förskoleklass skulle jag säga. 

Kanske är det så oftast, men det finns också en del där det upptäcks senare, i tonåren eller rent av i vuxen ålder.

TS, om du misstänker det hos ditt barn, tycker jag absolut du skall se till att få det utrett.
  • Panduro
    Anonym (Nej) skrev 2019-12-20 17:01:13 följande:

Nej nej nej nej nej nej nej fan du gör mig så arg att jag vill slå dig.. Sluta med det! Det fattar du väl att det märks tidigare långt långt tidigare..

Varför blir du så arg för det?
  • Anonym (Edith)

Rör det sig om en lindrig intellektuell funktionsnedsättning upptäcks det oftast i tidig skolålder. Det kan givetvis upptäckas såväl tidigare som senare. Vad är det som gör att du misstänker det?

• Anonym (Nja)

Jag har varit med om att det upptäcktes i sena tonåren hos en tjej. Hon maskerade det till viss del med förmågor på avgränsade områden (språkligt tex) men framstod som ?blåst? på andra. Tror många avfärdat henne som ?bimbo? tyvärr. Visade sig ha väldigt låg iq vid testning sedan. Synd, för stödet kom ju då alltför sent.

• Anonym (Varierar)

Inte samma hos alla. Det beror på funktionsnedsättningens grad, på hur omgivningen reagerar och faktiskt på ortens rutiner också. Det finns de som får diagnos i förskoleålder, i tidiga skolår men det har också förekommit skolbarn som fått diagnosen felaktigt (ganska många på ort i Norrland med dåliga utredningsfunktioner som var på tapeten härom året) och enstaka personer som fått den som vuxna.

Utvecklingsstörning innebär ju att man ligger under en viss intelligenskvot. Men intelligensen varierar i befolkningen längs en löpande skala, det är inte självklart ett svartvitt antingen eller. Utvecklingsstörda vid övre gränsen ligger nästan på samma intelligens som lågbegåvade (som alltså har en intelligens i nedre normalområdet) vid den nedre gränsen precis som särbegåvade vid lägre gränsen tangerar den övre delen i IQ-skalan av normalbegåvade.

Sedan finns faktorer som kan påverka funktionen bortsett från IQ, både diagnoser och förhållanden i omgivningen.

Svar på tråden Utvecklingsstörning? Någon?