• Nilly90

    Illamående!

    Mår så fruktansvärt dåligt! Har kräkt varenda dag sedan vecka 6, är i vecka 15 nu. Tar lergigan comp morgon och kväll. Har provat postafen och primeran, blev sämre. Hört om ondasetron men när jag pratade med BM i veckan så hade hon inte hört talas om det läkemedlet (konstigt?!) Har hoppats att det skulle gå över efter vecka 12 men senaste veckan har det blivit ännu värre. Är det "vanligt" att det blir värre? Ni andra som mådde så här dåligt i denna tiden, gick ert över veckorna strax efter? Behöver hopp...

  • Svar på tråden Illamående!
  • Gimele

    Lergigan comp är det ända som hjälp mej någorlunda isf. Fråga bm om dem!

    Jag är i v.35 nu och illamåendet gick aldrig över för mej.. Fortf illamående och kräks om magen blir tom. Men lergigan comp gör att jag iaf kan ta mej iväg ibland och vara som folk.

  • Vevoz

    Mådde sådär fram tills ca vecka 23. Kräktes flera gånger per dag. Nu är det bara varje morgon iaf, vecka 27 nu

  • Anna75g

    Är i vecka 17 och vet precis hur det är. Det är ju hormonet östrogen som framkallar detta illamåendet. Framför allt på morgonen när jag varit uppe en liten stund är östrogennivåerna på topp och spyan kommer som ett brev på posten. 


    Finns dock ett fantastiskt hormon i kroppen som heter oxytocin. Frigör jag detta hormonet innan jag går upp så blir morgonen en helt annan upplevelse. För att frigöra hormonet fungerar det bäst för mig att stimulera brösten. Vi har därför ställt klockan att ringa 10 minuter tidigare. När klockan ringer låter jag sambon suga och stimulera mina bröst i ca tio minuter. Kanske låter knäppt men för oss fungerar detta superbra. Mysigt med närheten som faktiskt stärkt vår relation och minskat mitt illamånde avsevärt. Sen om vi har tid så kan jag ju boosta oxytocinproduktionen ytterligare genom att smeka mig själv samtidigt. Detta brukar dock sluta med att vi har samlag. Men det hör nog hemma i en annan tråd;)

    Ovan förutsätter ju att man inte vaknar med spyan i munnen. Har en partner som gillar att stimulera brösten. Funkar säkert inte för alla.
    Men att frigöra Oxytocin innan jag står upp är den absolut  bästa medicinen mot morgonillamåendet för mig. 


    /Anna

Svar på tråden Illamående!