• CrookedTail

    Vi som planerar äggdonation 2020

    En mötesplats för oss som planerar att göra äggdonation eller embryodonation under 2020. Här kan vi få svar på frågor, tips och råd och stöd från andra i samma situation.

    Jag är 38 år och har inga barn sedan tidigare. Vi har gått igen en spontangraviditet som tyvärr slutade i MA i v.12, samt två totalmisslyckade IVF:er på Sahlgrenska.

    2019 gjorde vi två insättningar (ett ET och ett FET) med donerade ägg på AVA Riga som inte lyckades. Jag gjorde nyligen en hysteroskopi och där kunde man se avvikelser, troligtvis en inflammation i livmodern. Vi väntar nu på svar om vidare behandling från kliniken.


    Apr 2017 spontangravid, MA i v.13 | Jan 2019 IVF 0 ET | Apr 2019 IVF 0 ET | Sep 2019 ÄD 1 ET | Nov 2019 ÄD 2 FET
  • Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020
  • Autumn leaf
    CrookedTail skrev 2020-08-07 13:36:02 följande:

    Efter att det andra ÄD-försöker misslyckades ville kliniken att jag skulle genomgå en hysteroskopi för att se varför två embryon av god kvalitet inte fäst. Hysteroskopin gjordes i Sverige och där kunde de konstatera sammanväxningar i livmodern, troligtvis efter skrapningen som fick göras efter mitt missfall. Så nu har jag gjort en ny skrapning och ska göra ytterligare en skrapning inför nästa återföring + att de satte in en spiral emellan för att förhindra nya sammanväxningar. Vi skulle ha börjat planera inför nästa återföring i början av juni, så om vi kan starta i nästa månadsskifte är jag ändå rätt nöjd med tidsförhållandena.

    Angående beslutet att gå över till ÄD så var det faktiskt Cilla i podden ?Jag vill ha barn? som hjälpte mig vidare. Hon satte ord på min ångest: ?genpanik? och fick mig att förstå att gener inte är så viktigt och att majoriteten, för att inte säga alla som gjort ÄD, väldigt sällan ens tänker på att barnet inte har ens gener när barnet väl är fött. Rekommenderar verkligen den podden till alla, som lixom jag, hade enorm ångest över att behöva acceptera att ÄD troligtvis var det enda alternativet för oss.


    Tack för tips. Jag har hört talas om den podden men inte lyssnat. Det ska jag göra.

    Bra ord! Jag lider nog lite av genpanik just nu. Lite som kalla fötter. Mycket tankar kring ett eventuellt barns utseende. Vilket egentligen är knasigt för jag har ett biologiskt barn som inte är så likt varken mig eller sin pappa.

    Jag har läst på om epigenetics och det tycker jag är en viktig faktor i processen som också spelar in. Det känns fint.

    Ja, jag tror precis som du säger att mina / allas tankar o rädslor inför ÄD kommer vara borta efteråt. Då kommer all kärlek, tid, energi, omtanke, föräldraskapet, relationen, och allt en gör för sitt barn vara det mest självklara även om man fick lite hjälp på traven av någon okänd vänlig själ. Det finns ju så många olika sätt att bilda och vara en familj på. Jag är lite rädd, men jag vågar ändå ta nästa steg, och nästa.

    Så bra ni fick det gjort! Måste kännas skönt att veta att kliniken hade en lösning. När jag läser detta så slår det mig hur mycket som måste fungera och som tas för givet för de som lätt blir gravida. Det är fanimig en hel vetenskap och ren precision att det fungerar hela vägen. Då håller vi tummarna för nästa månadsskifte! Hoppas det känns bra, hoppfullt, spännande.

    En annan fråga till alla här - har ni några vänner eller par IRL som går eller gått genom samma sak som ni? Jag känner ingen som är öppen med det. Det får mig att känna mig som om jag är ett extra svårt specialfall med en medicinsk diagnos och ingen kan relatera. Å jag vill inte heller dela med mig av våra svårigheter. Hur känner ni? Är infertilitet / infertilitetsproblematik / förklimakteriet / normaliserat i ert liv? Är ni öppna med det?
  • bellis2
    Autumn leaf skrev 2020-08-07 23:45:09 följande:
    Ja, jag tror absolut att labbet är en viktig del. Att det håller hög klass och de är skarpa som arbetar där. Att kunna ge ägg mottagaren rätt medicinering och förutsättningar för att kunna fortsätta graviditeten efter transfer. Av någon anledning uppfattar jag det som att Östeuropa verkar vara väldigt långt framme inom fertilitetsbehandlingar. Och erbjuder så mycket service runtomkring själva processen, webinars, gratis konsultation etc.

    Har du några tips om just förväntningar på labb / embryokvalitet och har du haft den sortens samtal med din klinik?

    Vad tråkigt att höra att du har haft ett sånt dåligt bemötande inom svensk sjukvård. Är du nöjd nu? Vilket land gick ni med för ÄD?

    Tack för du delar, alltid intressant att höra hur resonemang går.

    Tyckte du att du kunde hitta en bra match enligt era önskemål eller var det svårt att landa i vem som ni skulle välja?

    I den bästa av världar så hade jag önskat så mycket info som möjligt om donatorn, att få ?välja? själv med typ foto och även ha en öppen donator för barnets skull i framtiden. Haha, nu låter det som att jag vill ha en extra familjemedlem men jag menar att få stilla så mycket frågor och tankar och oro inför ÄD (även enkla saker som vad kan barnet tänkas få utseendemässigt - även om genetik är omöjligt att förutspå hur det faller ut) och även erbjuda möjligheten till kontakt efteråt för ett myndigt barn.

    Sen tror jag som så många kloka kvinnor skrivit här redan att tankarna innan och efter processen är helt olika. Man är bara lycklig över sitt barn! Fasiken, ingen kan säga att vi inte kämpar!
    Ja, vi kör på Olga i Ryssland och jag har fått lära mig så mycket genom deras webinarer. Vi är mycket nöjda.

    Jag har haft en hel del krav ja. När vi gjorde vanlig IVF sattes ett embryo in på dag 2. Nu när jag är mer påläst förstår jag att det det var chanslöst.

    Man får välja fritt där från databasen men det slutade inte alls med någon som vi hade valt ut utan en som kliniken hade föreslagit. Svårt att jämföra med barnbilder och när vi fick se vuxenbilder var det något helt annat. Jag är mycket nöjd med valet och är evigt tacksam för att hon donerat sina ägg. 

    Till en början ville jag också ha öppen donation för barnets skull men nu känner jag inte längre så.
  • Autumn leaf
    Sofia95 skrev 2020-08-07 10:05:10 följande:

    Vår väg till ÄD blev "kort". Egentligen började de prata om det redan vid första utredningsbesöket. Inte rakt ut, men de pratade om misstänkt POI och jag googlade, såklart.. Sen hade mina hormoner nåt litet uppsving och hamnade på normala nivåer, både östrogen och FSH. Men vid nästa provtagning var de obefintliga igen och då togs även AMH som knappt var mätbart (>0,21). Detta bekräftades med VUL, inga synliga äggblåsor. Så för oss har IVF aldrig kommit på tal, vi blev rekommenderade ÄD direkt. Det var en sorg jag inte trodde jag skulle kunna ta mig ur överhuvudtaget, tillvaron rasade och jag fann ingen glädje i någonting. Men tid läker ju sår, även när vi inte tror det och när jag tillåtit mig att sörja, (för det gjorde jag verkligen!!) så landade jag i det. Självklart är jag fortfarande stundvis ledsen, men jag låter det inte ta överhanden. Ibland skojar jag om det. Typ att det är tur att inget barn kommer att få ärva det ena och det andra med mig som jag gillar mindre. Ibland för att jag kan se på det relativt lättsamt, ibland för att skydda mig själv. Jag tror att den jobbigaste biten i processen är fram till dess att barnen finns. När det väl finns ett mirakel där tror jag att det inte kommer att spela någon roll i världen att vägen var kantad, då är det liksom ändå våra barn.

    Men ja, jag känner mig stressad av väntetider. Det är därför vi vänt oss till privat klinik trots att vi är berättigade landstingsförsök. Även om det inte skulle lyckas nu så känner jag att vi åtminstone försöker medan vi väntar i så fall :)


    Oh vad jag kan relatera till det du skriver om sorgen! Fint sagt. Det blir lättare. Det blir bättre. Men jag tror en liten del av traumat följer en och kommer fram då och då även om man blir lycklig förälder till ett ljuvligt litet barn. Jag hörde en podd om sorg som handlar om att det hjälper att hitta en större mening i det hela. Å när (förhoppningsvis) barnet är här så får allt detta en mening.. :)

    Lycka till med era försök! Fantastiskt att ha en parallell process hos landstinget som plan B.
  • Autumn leaf
    GrodanS77 skrev 2020-08-07 00:04:55 följande:

    Vår klinik använder äggbanken med frysta ägg. Då kan man välja om man vill betala för 6, 8, 10 ägg. Alla ägg som Sen blir befruktade och går att frysa får man givetvis behålla.

    Läkaren på vår klinik säger att hon så långt det går väljer donatorer som fått egna barn och som är 25-30 år. Tillräckligt gammal för att ha hunnit få barn och förstå vad donationen innebär samt inte för gammal i fertilitetssammanhang.

    Ang väntetid när vi gjorde försök för dottern, då var det bara Umeå där man kunde göra privat. Sen januari 2019 så finns det fler kliniker i och med lagändring. Har kortat ner tiden avsevärt. När vi ställde oss i kö så sa de 1-2 år, efter 1,5 år så var det vår tur, men sen sköt de på läkarbesöket I nästan ett halvår och sen efter det på behandlingen 2 månader i taget. Det gjorde att tiden gick. Hade vi vetat från början att det skulle ta så lång tid hade vi nog vänt oss utomlands ändå.

    Öppen donation är det vi också vill ha, därför kändes det också bra med sverige.

    Vi känner oss stressade. Tog tio år att få dottern och har nu hunnit fylla 43. Väntar just nu på svar från kliniken där vi än så länge bara gjort 1 syskonförsök om reklamation av äggen då det bara blev ett som gick att använda.


    Hoppas ni får bra besked på reklamationen! Tänk att det måste man eventuellt fixa och orka hantera det med. Jag hoppas det blir bra. Det är mycket pengar man lägger ned på sin dröm.

    Såklart, det kan ju hända lite på dessa åren med kroppen. Man blir väldigt påläst och ställer frågor om behandlingen, tycker det är bra du undrar kring medicineringen.

    Känner du fortsatt förtroende för dem?
  • Autumn leaf
    bellis2 skrev 2020-08-08 00:27:31 följande:

    Ja, vi kör på Olga i Ryssland och jag har fått lära mig så mycket genom deras webinarer. Vi är mycket nöjda.

    Jag har haft en hel del krav ja. När vi gjorde vanlig IVF sattes ett embryo in på dag 2. Nu när jag är mer påläst förstår jag att det det var chanslöst.

    Man får välja fritt där från databasen men det slutade inte alls med någon som vi hade valt ut utan en som kliniken hade föreslagit. Svårt att jämföra med barnbilder och när vi fick se vuxenbilder var det något helt annat. Jag är mycket nöjd med valet och är evigt tacksam för att hon donerat sina ägg. 

    Till en början ville jag också ha öppen donation för barnets skull men nu känner jag inte längre så.


    Vad härligt! Så himla glädjande att det känns bra och ni är nöjda. Var är ni just nu i er process?

    Var det något särskilt som gjorde att du ändrade dig gällande öppen donation?
  • Myran1979

    Ni som gjort äd i Sverige i privat regi, hur mycket har det kostat och hur många blastocyster får man för det priset? Någon klinik som ni rekommenderar i Sverige? Tack för svar!

  • Sofia95
    Myran1979 skrev 2020-08-08 06:14:16 följande:

    Ni som gjort äd i Sverige i privat regi, hur mycket har det kostat och hur många blastocyster får man för det priset? Någon klinik som ni rekommenderar i Sverige? Tack för svar!


    De jag pratat med ger (åtminstone i ett första skede) bara garanti på en blastocyst.

    Livio i Kungsholmen, kostar 89'. Gynhälsan i Uppsala (Som vi ska köra hos) tar 80-105' beroende på antal ägg (6-10st).
  • Zwillinge86
    Myran1979 skrev 2020-08-08 06:14:16 följande:

    Ni som gjort äd i Sverige i privat regi, hur mycket har det kostat och hur många blastocyster får man för det priset? Någon klinik som ni rekommenderar i Sverige? Tack för svar!


    Jag är igång med min andra ÄD-behandling på Livio Umeå. Vi gjorde vår första privata ÄD-behandling där för två år sedan, och då var de ensamma om att få utföra ÄD privat i Sverige. Då var grundpriset 70000kr och nu är det 90000kr. De har aldrig pratat garanti med oss så jag vet inte om de har det eller inte. Jag har inte kommit mig för att fråga då jag gjort ÄD via landstinget innan och där fick man ju vara glad om det blev nåt överhuvudtaget kändes det som, och de odlade aldrig till blastocyst utan satte in 3-dagars. Fick man embryon över efter insättning så odlades dessa vidare men få av de jag känner har fått blastocyster till frysen i mitt landsting. Jag har varit nöjd med Umeå då de till skillnad mot landstinget låter patienten ha lite insyn och påverkan på behandlingen. Jag fick tex utan att övertala diverse stödmediciner (som jag tidigare fått lösa med grekiskt recept) men IL-dropp sa de nej till även om de inte förnekade att det kan ha effekt. Det som skiljer sig från utländska kliniker är dock att de inte serverar siffror, statistik osv utan man får eftersöka dem. De är tex alltid lika chockade när jag vill veta hur många av de plockade äggen som blev befruktade. De levererar nämligen bara info om först antalet plockade ägg och sedan hur många blastocyster det blev. Så när jag ställer följdfrågan om antalet befruktade ägg har de inte det noterat utan jag behöver ringa direkt till embryologen. Upplever dem inte heller lika individcentrerade som utländska kliniker som mer skräddarsyr efter de individuella förutsättningarna, men jämfört med löpandeband-verksamheten på RMC så är det tusen gånger bättre. Kontakten med de privata klinikerna är också mer personlig och jag har verkligen känt mig sedd i Umeå, men tänker att privata kliniker inte skulle få kunder med det bemötande som landstinget kör. Det jag saknar (förutom mer expertis och experimenterande) är mer analys av varför det inte funkar. Jag har gjort 5 insättningar i Umeå och blivit gravid de fyra senaste men får ändå missfall. När jag i vårt avslutningssamtal frågade om det verkligen är rimligt att få upprepade missfall vid ÄD där donatorn donerat runt 20 ägg där samtliga blir befruktade och min diagnos är låg äggreserv så svarade läkaren ärligt nej (men sjukvården hänvisar fortfarande till normalt och otur). Läkaren rekommenderade oss att söka oss vidare utomlands då något är fel och de vet inte vad mer de kan göra. Glad för ärligheten, men önskar ju att man i Sverige vore mer intresserad och satsade resurser på att ta reda på vad som är felet istället för att gömma sig bakom diagnosen oförklarlig barnlöshet. Själv är jag övertygad om att det i mitt fall handlar om hormonerna, att jag inte kan behålla graviditeten för att hormonerna inte är i balans, och jag har säkert massa skit Kvar i livmodern från alla graviditeter. Men jag har inte råd/tid/ork för behandling utomlands även om jag vet att våra chanser att lyckas skulle öka markant efter tex ännu en hysto på Serum i Aten eller genom behandling hos OLGA I S:t Petersburg. Så vi tragglar på i Umeå som innan Corona var det enklaste alternativet för oss.
  • GrodanS77

    För oss var vägen till äd lång. Vi blev gravida själva, fick 2 utomkveds, gjorde ivf, fick utomkveds, 2 ma innan vi ställde oss i kö för äd. 6 år från det vi började försöka och till vi ställde oss i kö. Det var egentligen inte förrän vid näst sista ivf?n som äd togs upp som alternativ med tanke på lågt amh. Men vi fick då inte hjälp via landstinget. Umeå fanns som enda privata i Sverige.

    Det har inte varit problem att acceptera äd utan mer tacksam över att det alternativet finns. Däremot så har jag sörjt att inte få biologiskt barn, känt mig otillräcklig och ?defekt? som kvinna.

    Vi har ju en dotter via äd. Kärlek vid första ögonblicket, så fort hon lades på bröstet. Det var självklart bara, hon är vår, vi har gjort henne. Däremot var det lite jobbigt i början när många fråga vem hon var lik eller kommenterade nån likhet osv. Men direkt efter förlossning så är man lite extra svajig mentalt också Är det någon nu som frågar så antingen berättat jag om äd eller så om jag inte orkar ?hålla en föreläsning? så svara jag bara ?inte mig i varjefall?

    Jag tänker inte direkt på att hon är från någon annan genetiskt sett, förutom när jag funderar på vad som skulle hända om hon blev sjuk/behöva sjukdomshistoria i familjen, eller hur det blir i tonåren och ev sökande efter identitet. Sen tänker jag ju på det i äd sammanhang, fertilitetsdiskussioner och nu vid syskonförsök. Tycker det är skittrist att hon inte kan få ett helsyskon. Öppen donation är ju det som gäller i Sverige och skulle vi nu lyckas få ett syskon är det viktigt att det syskonet får samma förutsättning med öppen donation så att båda har samma chans att söka ?rötterna?.

    Eftersom vi har hållit på så länge med att försöka få barn så har jag valt att berätta och vara öppen med det. Både med ivf och med äd. Det har varit en så stor del av mitt liv så det skulle kännas konstigt att undanhålla det.

    När jag gjorde ivf så hade jag en bekant som också gjorde ivf. Vi skämtad mycket om alla konstiga situationer man kunde hamna i med medicineringen om man inte var hemma när man skulle ta sprutor och alla konstiga biverkningar etc. Hon var ett väldigt bra stöd. Tyvärr tappade vi kontakten när hon fick tvillingar och jag det sista ma (upptäcktes i v19 och tog väldigt hårt då jag också visste att det var sista chansen att få biologiskt) En kollega på jobbet har gjort ivf. Däremot inga ?livevänner? som gjort äd.

  • Myran1979
    Zwillinge86 skrev 2020-08-08 09:48:27 följande:

    Jag är igång med min andra ÄD-behandling på Livio Umeå. Vi gjorde vår första privata ÄD-behandling där för två år sedan, och då var de ensamma om att få utföra ÄD privat i Sverige. Då var grundpriset 70000kr och nu är det 90000kr. De har aldrig pratat garanti med oss så jag vet inte om de har det eller inte. Jag har inte kommit mig för att fråga då jag gjort ÄD via landstinget innan och där fick man ju vara glad om det blev nåt överhuvudtaget kändes det som, och de odlade aldrig till blastocyst utan satte in 3-dagars. Fick man embryon över efter insättning så odlades dessa vidare men få av de jag känner har fått blastocyster till frysen i mitt landsting. Jag har varit nöjd med Umeå då de till skillnad mot landstinget låter patienten ha lite insyn och påverkan på behandlingen. Jag fick tex utan att övertala diverse stödmediciner (som jag tidigare fått lösa med grekiskt recept) men IL-dropp sa de nej till även om de inte förnekade att det kan ha effekt. Det som skiljer sig från utländska kliniker är dock att de inte serverar siffror, statistik osv utan man får eftersöka dem. De är tex alltid lika chockade när jag vill veta hur många av de plockade äggen som blev befruktade. De levererar nämligen bara info om först antalet plockade ägg och sedan hur många blastocyster det blev. Så när jag ställer följdfrågan om antalet befruktade ägg har de inte det noterat utan jag behöver ringa direkt till embryologen. Upplever dem inte heller lika individcentrerade som utländska kliniker som mer skräddarsyr efter de individuella förutsättningarna, men jämfört med löpandeband-verksamheten på RMC så är det tusen gånger bättre. Kontakten med de privata klinikerna är också mer personlig och jag har verkligen känt mig sedd i Umeå, men tänker att privata kliniker inte skulle få kunder med det bemötande som landstinget kör. Det jag saknar (förutom mer expertis och experimenterande) är mer analys av varför det inte funkar. Jag har gjort 5 insättningar i Umeå och blivit gravid de fyra senaste men får ändå missfall. När jag i vårt avslutningssamtal frågade om det verkligen är rimligt att få upprepade missfall vid ÄD där donatorn donerat runt 20 ägg där samtliga blir befruktade och min diagnos är låg äggreserv så svarade läkaren ärligt nej (men sjukvården hänvisar fortfarande till normalt och otur). Läkaren rekommenderade oss att söka oss vidare utomlands då något är fel och de vet inte vad mer de kan göra. Glad för ärligheten, men önskar ju att man i Sverige vore mer intresserad och satsade resurser på att ta reda på vad som är felet istället för att gömma sig bakom diagnosen oförklarlig barnlöshet. Själv är jag övertygad om att det i mitt fall handlar om hormonerna, att jag inte kan behålla graviditeten för att hormonerna inte är i balans, och jag har säkert massa skit Kvar i livmodern från alla graviditeter. Men jag har inte råd/tid/ork för behandling utomlands även om jag vet att våra chanser att lyckas skulle öka markant efter tex ännu en hysto på Serum i Aten eller genom behandling hos OLGA I S:t Petersburg. Så vi tragglar på i Umeå som innan Corona var det enklaste alternativet för oss.


    Tack för ditt utförliga svar!
Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020