• Anonym (reader)

    Har ni sett artikeln om bonusföräldrar på Familjeliv?

    "Så blir du en lycklig bonusförälder - experten tipsar", har ni läst den? Vad tycker ni andra styvföräldrar?

  • Svar på tråden Har ni sett artikeln om bonusföräldrar på Familjeliv?
  • Anonym (reader)

    Om jag ska börja svara själv på frågan, inte till särskilt mycket hjälp. Titeln på artikeln ger helt fel förväntningar, om målet är att bli en lycklig styvförälder så kommer många att misslyckas. Om målet i stället är att få en dräglig och fungerande vardag ihop med din nya kärlek som råkar ha barn sen tidigare, så hamnar du på en mer realistisk nivå. Målet kanske inte borde vara att bli "bonusförälder" överhuvudtaget? Målet kanske borde vara att kunna leva i samma hushåll under hyfsat drägliga former? 

  • Brumma

    Blir riktigt irriterad på följande mening:

    "Margit Ekenbark tror att det är ganska vanligt att en förälder tvingas välja mellan sina barn och en ny kärleksrelation, eftersom den nya kärleken inte klarar av att axla ansvaret som det innebär att bli bonusförälder"

    Om så blir fallet, är det inte för att den nya kärleken inte klarar av att axla ansvaret som bonusförälder, utan föräldern som inte klarat av att axla ansvaret med att få ihop de nya relationerna.

  • Anonym (reader)
    Brumma skrev 2019-12-21 09:19:43 följande:

    Blir riktigt irriterad på följande mening:

    "Margit Ekenbark tror att det är ganska vanligt att en förälder tvingas välja mellan sina barn och en ny kärleksrelation, eftersom den nya kärleken inte klarar av att axla ansvaret som det innebär att bli bonusförälder"

    Om så blir fallet, är det inte för att den nya kärleken inte klarar av att axla ansvaret som bonusförälder, utan föräldern som inte klarat av att axla ansvaret med att få ihop de nya relationerna.


    Håller med dig där. Jag stör mig dessutom på att hon ser det som att det är ett ansvar att axla en roll. Man har väl ett ansvar som människa att vara trevlig och vilja väl men inte ens det brukar ju räcka till inom bonusfamiljen så där är det verkligen förälderns ansvar att axla att få ihop relationerna.
  • Jemp
    Anonym (reader) skrev 2019-12-21 09:01:25 följande:

    Om jag ska börja svara själv på frågan, inte till särskilt mycket hjälp. Titeln på artikeln ger helt fel förväntningar, om målet är att bli en lycklig styvförälder så kommer många att misslyckas. Om målet i stället är att få en dräglig och fungerande vardag ihop med din nya kärlek som råkar ha barn sen tidigare, så hamnar du på en mer realistisk nivå. Målet kanske inte borde vara att bli "bonusförälder" överhuvudtaget? Målet kanske borde vara att kunna leva i samma hushåll under hyfsat drägliga former? 


    Vem vill inte vara lycklig?
  • smulpaj01
    Anonym (reader) skrev 2019-12-21 09:28:53 följande:

    Håller med dig där. Jag stör mig dessutom på att hon ser det som att det är ett ansvar att axla en roll. Man har väl ett ansvar som människa att vara trevlig och vilja väl men inte ens det brukar ju räcka till inom bonusfamiljen så där är det verkligen förälderns ansvar att axla att få ihop relationerna.


    Hur tänker du att föräldern ska kunna få ihop relationerna om den nya partnern inte bjuder till själv? Partnern är vuxen och är därav den som behöver få ihop relationen med barnen.

    Jag tycker hon skrev bra saker. Dels att en bonusförälder kommer få ta en mamma/pappa roll om barnen är väldigt små men att den rollen bör ändras till en nära vuxenroll ju äldre barnen blir. Även tipset om att göra saker enskilt med barnen för att lära känna varandra var klokt tycker jag.
  • Ess
    Brumma skrev 2019-12-21 09:19:43 följande:

    Blir riktigt irriterad på följande mening:

    "Margit Ekenbark tror att det är ganska vanligt att en förälder tvingas välja mellan sina barn och en ny kärleksrelation, eftersom den nya kärleken inte klarar av att axla ansvaret som det innebär att bli bonusförälder"

    Om så blir fallet, är det inte för att den nya kärleken inte klarar av att axla ansvaret som bonusförälder, utan föräldern som inte klarat av att axla ansvaret med att få ihop de nya relationerna.


    Jag håller med dig.
    Vilket ansvar tänkte hon att man ska axla?
    Jag anser att det enda ansvar man har är att agera artigt mot barnen, sen kanske det växer fram en annan relation så småningom, men det är inget som är självklart. 
    När jag läser hennes mening så tolkar jag det som hon menar att man ska gå rakt in och leka kärnfamilj. 

    Jag anser inte att man kan leva kvar i det gamla att en familj består av mamma, pappa och barn. Att försöka leva efter det i en sammansättning av barn och vuxna utan band till varann är att aktivt arbeta på att förstöra relationerna.
  • Ess
    Anonym (reader) skrev 2019-12-21 09:01:25 följande:

    Om jag ska börja svara själv på frågan, inte till särskilt mycket hjälp. Titeln på artikeln ger helt fel förväntningar, om målet är att bli en lycklig styvförälder så kommer många att misslyckas. Om målet i stället är att få en dräglig och fungerande vardag ihop med din nya kärlek som råkar ha barn sen tidigare, så hamnar du på en mer realistisk nivå. Målet kanske inte borde vara att bli "bonusförälder" överhuvudtaget? Målet kanske borde vara att kunna leva i samma hushåll under hyfsat drägliga former? 


    +1
    Jag tror inte alls på det där med att bli någon form av förälder.
  • Anonym (reader)
    smulpaj01 skrev 2019-12-21 10:02:59 följande:
    Hur tänker du att föräldern ska kunna få ihop relationerna om den nya partnern inte bjuder till själv? Partnern är vuxen och är därav den som behöver få ihop relationen med barnen.

    Jag tycker hon skrev bra saker. Dels att en bonusförälder kommer få ta en mamma/pappa roll om barnen är väldigt små men att den rollen bör ändras till en nära vuxenroll ju äldre barnen blir. Även tipset om att göra saker enskilt med barnen för att lära känna varandra var klokt tycker jag.
    Läste du ens vad jag skrev. Jag sa att man har ett ansvar som människa att vara trevlig och vilja väl, men inom bonusfamiljen räcker inte det eftersom det finns så mycket andra faktorer som styr. De faktorerna är det föräldern som ska ta ansvar för. 
  • Anonym (reader)
    Jemp skrev 2019-12-21 09:49:52 följande:
    Vem vill inte vara lycklig?
    Ja, många nappar nog på att läsa artikeln men om det är lycka de vill förmedla så borde de inte lova lycka till en person som just är på väg att ta steget in i en komplicerad konstellation.

    Vill man lära ut "lycka" till en person som är på väg att ta steget in i den mest komplicerade konstellation av relationer som finns så är det andra saker som ska läras ut, inte vilka ansvar och roller som ska axlas. 
  • smulpaj01
    Anonym (reader) skrev 2019-12-21 10:35:55 följande:

    Ja, många nappar nog på att läsa artikeln men om det är lycka de vill förmedla så borde de inte lova lycka till en person som just är på väg att ta steget in i en komplicerad konstellation.

    Vill man lära ut "lycka" till en person som är på väg att ta steget in i den mest komplicerade konstellation av relationer som finns så är det andra saker som ska läras ut, inte vilka ansvar och roller som ska axlas. 


    Personligen har jag omedvetet agerat så som hon beskriver och jag har aldrig haft minsta problem i bonusfamiljer. Så jag tycker hennes rådgivs är vettiga.

    Hade en bonusdotter som var 5 år när jag och pappan flyttade ihop för många år sedan. Levde ca 1-2 år med hennes pappa (ca15-16 år sedan) och för nån vecka sedan skrev hon till mig att hon älskar och saknar mig.

    Ett senare ex och hans barn levde jag med i drygt 9 år och hade som sagt aldrig några problem med hans barn eller barnets mamma.
Svar på tråden Har ni sett artikeln om bonusföräldrar på Familjeliv?