Anonym (MajLis) skrev 2019-12-21 15:22:26 följande:
Det du gör är en vanlig typ av feltolkning. Skriver jag om "rödhåriga rullstolsburna" så kommer alla att tolka det som att jag bara avser de personer som både använder rullstol och har rött hår, men skriver jag om "lata rullstolsburna" så kommer många att tolka det som att jag anser att alla som använder rullstol är lata, vilket jag kanske inte alls menar utan jag vill bara ge en känga till en liten skara rullstolsburna som även är oförskämt lata. Så fort det beskrivande adjektivet är något med stark negativ laddning tolkar man det lätt som att det är hela gruppen (män, rullstolsburna etc) som avses. Detta är något man bör tänka på, både när man skriver och om man blivit upprörd över något man just har läst.
Ja du kan tycka det är en feltolkning men många gör det inte, man måste vara försiktig med det skrivna ordet när man som hon skriver krönikor i en utav sveriges största tidningar. Man kan vara riktigt kritisk till mycket utan för den skulle tillskriva halva sveriges befolkning något som ett fåtal gör. Som sagt så tycker jag personligen att detta skuldbeläggandet av alla män är så sjukt uttjatat och det gör snarare att man tröttnar och för min del inte bryr sig alls.
Hon skrev i en tidigare krönika denna rubriken:
Svenska män, sluta slå kvinnorna ni lever med
www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/3JK8lA/svenska-man-sluta-sla-kvinnorna-ni-lever-med