• Anonym (vitondska)

Svenska män är ondskan!!

Håller ni med Frida Boisen om att Svenska män är ondskan själva?

Eller kan det vara så att hennes eget hat och attacker får folk att bita tillbaka?

Vad tycker ni håller ni med henne eller inte?

Personligen tror jag man får det man sår   

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-12-21 12:35
    www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/0nJLOg/jag-ar-lillfittan-som-ska-sta-till-svars

• Svar på tråden Svenska män är ondskan!!
  • Anonym (Aska)
    Postman skrev 2019-12-21 14:47:23 följande:
    Hon inleder sin krönika i fetstil med - Från just: Kränkta svenska män män som hatar kvinnor. Sen tror jag stormen också är en följd av hennes tidigare avsky_män krönikor.

Vad är fel med den rubriken? Arga kränkta män som hatar kvinnor finns även av svensk härkomst. Tillhör man inte själv den gruppen behöver man väl inte ens ta åt sig?
  • Postman
    Anonym (Aska) skrev 2019-12-21 15:13:02 följande:

Vad är fel med den rubriken? Arga kränkta män som hatar kvinnor finns även av svensk härkomst. Tillhör man inte själv den gruppen behöver man väl inte ens ta åt sig?
    Felet är att hon klumpar ihop gruppen män för vad ett fåtal gör. Sen tror jag inte det är hela orsaken, hon har tidigare skrivit krönikor där hon har öst ur sig mycket avsky om män så jag tror detta kommer i kölvattnet utav det.

Jag ser inga som direkt tar åt sig utan jag ser som att folk inte håller med henne, tråkigt nog använder de väldigt fula ord.
  • Anonym (MajLis)
    Postman skrev 2019-12-21 14:47:23 följande:
    Hon inleder sin krönika i fetstil med - Från just: Kränkta svenska män män som hatar kvinnor. Sen tror jag stormen också är en följd av hennes tidigare avsky_män krönikor.

Det du gör är en vanlig typ av feltolkning. Skriver jag om "rödhåriga rullstolsburna" så kommer alla att tolka det som att jag bara avser de personer som både använder rullstol och har rött hår, men skriver jag om "lata rullstolsburna" så kommer många att tolka det som att jag anser att alla som använder rullstol är lata, vilket jag kanske inte alls menar utan jag vill bara ge en känga till en liten skara rullstolsburna som även är oförskämt lata. Så fort det beskrivande adjektivet är något med stark negativ laddning tolkar man det lätt som att det är hela gruppen (män, rullstolsburna etc) som avses. Detta är något man bör tänka på, både när man skriver och om man blivit upprörd över något man just har läst.
  • Postman
    Anonym (MajLis) skrev 2019-12-21 15:22:26 följande:

Det du gör är en vanlig typ av feltolkning. Skriver jag om "rödhåriga rullstolsburna" så kommer alla att tolka det som att jag bara avser de personer som både använder rullstol och har rött hår, men skriver jag om "lata rullstolsburna" så kommer många att tolka det som att jag anser att alla som använder rullstol är lata, vilket jag kanske inte alls menar utan jag vill bara ge en känga till en liten skara rullstolsburna som även är oförskämt lata. Så fort det beskrivande adjektivet är något med stark negativ laddning tolkar man det lätt som att det är hela gruppen (män, rullstolsburna etc) som avses. Detta är något man bör tänka på, både när man skriver och om man blivit upprörd över något man just har läst.
    Ja du kan tycka det är en feltolkning men många gör det inte, man måste vara försiktig med det skrivna ordet när man som hon skriver krönikor i en utav sveriges största tidningar. Man kan vara riktigt kritisk till mycket utan för den skulle tillskriva halva sveriges befolkning något som ett fåtal gör. Som sagt så tycker jag personligen att detta skuldbeläggandet av alla män är så sjukt uttjatat och det gör snarare att man tröttnar och för min del inte bryr sig alls.

Hon skrev i en tidigare krönika denna rubriken:

Svenska män, sluta slå kvinnorna ni lever med

www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/3JK8lA/svenska-man-sluta-sla-kvinnorna-ni-lever-med
  • Överste Senap
    Anonym (vitondska) skrev 2019-12-21 12:34:49 följande:

Håller ni med Frida Boisen om att Svenska män är ondskan själva?

Eller kan det vara så att hennes eget hat och attacker får folk att bita tillbaka?

Vad tycker ni håller ni med henne eller inte?

Personligen tror jag man får det man sår   

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-12-21 12:35

www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/0nJLOg/jag-ar-lillfittan-som-ska-sta-till-svars

Tycker det framgår väldigt tydligt att hon inte generaliserar till alla män utan konstaterar att det finns en icke obetydlig del män som kvalificerar för detta epitet.

Vad anser du ts om de män som skickar den typen av mail som hon beskriver?
  • Postman
    Anonym (MajLis) skrev 2019-12-21 15:22:26 följande:

Ditt exempel är knappast en anklagelse mot mer än halva befolkningen.
    Ska man anklaga rullstolsbundna så varför då inte förtydliga med orden en liten skara....små ord men ack så stor betydelse och ack så enkelt för att vara tydlig.
  • MsFry
    Postman skrev 2019-12-21 15:29:54 följande:

Ja du kan tycka det är en feltolkning men många gör det inte, man måste vara försiktig med det skrivna ordet när man som hon skriver krönikor i en utav sveriges största tidningar. Man kan vara riktigt kritisk till mycket utan för den skulle tillskriva halva sveriges befolkning något som ett fåtal gör. Som sagt så tycker jag personligen att detta skuldbeläggandet av alla män är så sjukt uttjatat och det gör snarare att man tröttnar och för min del inte bryr sig alls.

Hon skrev i en tidigare krönika denna rubriken:Svenska män, sluta slå kvinnorna ni lever med

www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/3JK8lA/svenska-man-sluta-sla-kvinnorna-ni-lever-med

Det ska till en extrem vantolkning för att man ska göra den tolkningen av hennes text. Det är liksom de facto inte det hon skriver. Alls. Och alla de som skickar diverse hat och hot till henne bevisar ju bara att de faktiskt hör till den kategorin hon vänder sig till.
  • jeanette02

Så tröttsamt. Hon försöker klumpa ihop alla Svenska män, och det är precis vad hon gör även om hon försöker lägga till att det minsann inte är alla Svenska män.

Vill hon göra en bättre variant av Linnea Claesson eller...

Internationellt sett är svenska män inte så våldsamma alls. Rötägg finns överallt. I vissa andra kulturer är det inte ens ett brott att slå sin kvinna. Eller våldta. Hur är det för de kvinnorna som även de, har sin beskärda del av män som dricker, utsätts för vanlig kvinnomisshandel förutom det kulturella, religiösa förtryck/misshandel som hela tiden ligger och lurar. Även om det säkert också finns det omvända, män som respekterar och är snälla mot sina kvinnor/döttrar i patriarkala förtrycksländer.

• Postman
    MsFry skrev 2019-12-21 16:35:08 följande:
    Det ska till en extrem vantolkning för att man ska göra den tolkningen av hennes text. Det är liksom de facto inte det hon skriver. Alls. Och alla de som skickar diverse hat och hot till henne bevisar ju bara att de faktiskt hör till den kategorin hon vänder sig till.
    Håller inte med alls. Som sagt så kan jag förstå att folk reagerar på det, det är ingen ursäkt för att vräka ur sig fula ord men det börjar bli rätt tjatigt med dessa avsky_män_krönikor.
  • Anonym (Aska)
    Postman skrev 2019-12-21 15:18:02 följande:
    Felet är att hon klumpar ihop gruppen män för vad ett fåtal gör. Sen tror jag inte det är hela orsaken, hon har tidigare skrivit krönikor där hon har öst ur sig mycket avsky om män så jag tror detta kommer i kölvattnet utav det. Jag ser inga som direkt tar åt sig utan jag ser som att folk inte håller med henne, tråkigt nog använder de väldigt fula ord.

Fast rent rationellt kan man inte börja varje mening med "Inte alla män men" Tillhör man inte själv gruppen kränkta män visar man ju det tydligast med att snabbt inse att det inte gäller en själv.
Svar på tråden Svenska män är ondskan!!