• Slk
    Sat 21 Dec 2019 23:45
    3501 visningar
    16 svar
    16
    3501

    Gravid + koloskopi?

    Hej. Jag har sedan ett tag tillbaka haft problem som gör att min allmänläkare har skickat en remiss angående koloskopi. Jag är tidigt gravid i vecka 9 och oroar mig över hur detta kan påverka min graviditet? Min allmänläkare kunde inte svara på om jag bör göra koloskopi eller inte under en graviditet, så jag antar att jag måste prata med mottagningen som utför detta.

    Måste jag ta laxerande? Inget av dessa medel är tillräckligt beprövade på gravida. Kan jag inte äta flytande föda istället en tid innan undersökningen?( Soppa) jag kan inte leva med mig själv om det finns en risk för att barnet kan få skador för livet p.g.a detta, samtidigt som jag vet att jag bör göra koloskopin nu (har haft långvariga problem och först nu har jag fått remissen, känns inte bra att vänta 9 månader till om det är något farligt...)

    Någon som har erfarenhet av gravid+koloskopi? Någon som gjort koloskopi utan att behöva ta laxerande / läkemedel? Tänker att de säkert utförs akuta koloskopier utan alla förberedelser också? Är så orolig över detta.

    Tack på förhand.

  • Svar på tråden Gravid + koloskopi?
  • Sat 21 Dec 2019 23:57
    #1

    Här finns bra info:

    www.1177.se/Halland/behandling--hjalpmedel/undersokningar-och-provtagning/titthalsundersokningar---skopier/koloskopi

    Kul är det inte, men undersökningen är väl påkallad. Jag har inte sett någon avrådan vad gäller gravida här hos oss.

  • Anonym (.)
    Sun 22 Dec 2019 00:15
    #2

    På mig har dom aldrig gjort en kolonskopi under tiden jag va gravid.

  • Slk
    Sun 22 Dec 2019 01:04
    #3

    Tack för svar. Jag ska inte göra koloskopi p.g.a.graviditeten, utan på grund av hälso-besvär jag haft under en längre period även innan graviditeten.

  • Slk
    Sun 22 Dec 2019 01:12
    #4

    Tack för svar! Jag är mest orolig för läkemedel/ lugnande m.m som man enligt procedur bör ta vid en koloskopi då inget av dessa anses beprövade nog på gravida och foster enligt Fass.se och undrade om någon haft erfarenhet av koloskopi vid graviditet och hur det gick. Det finns väldigt lite info angående koloskopi + graviditet online och ingen allmänläkare eller någon på 1177 har hittils kunnat ge sakligt råd i frågan.

  • Anonym (Lisa)
    Sun 22 Dec 2019 01:18
    #5

    Jag har kronisk tarmsjukdom och gör regelbundna koloskopier. Min gastroläkare ville inte att jag gör undersökning nu när jag är gravid, då det blir påfrestning med laxeringsmedlet mm.

    Men som alltid får man ju väga för och nackdelar. Kanske är det en väldigt angelägen undersökning för dig? Då kanske det trots allt är det bästa beslutet och det görs så skonsamt det bara går för fostrets skull.

  • Sun 22 Dec 2019 11:52
    #6
    +1

    Jag fick göra koloskopi tidigt i min första graviditet.

  • Slk
    Sun 22 Dec 2019 14:40
    #7

    Tack Lisa för ditt svar. Det är precis så jag känner, att jag inte bör vänta. Hoppas det finns ett skonsamt sätt för barnets skull...

    Hej Hawk och tack för ditt svar! Hittils är du den enda som gjort koloskopi tidigt under en graviditet som har svarat, kan du snälla berätta mer ? Tog du alla mediciner innan? Var själva undersökningen ansedd en risk för missfall ( påfrestande för kroppen) ? Och om jag får fråga ;hur gick det med din graviditet efteråt?

    Tack

  • Sun 22 Dec 2019 17:29
    #8

    Tror jag var i v 6 vid första besöket, gjorde väl sen kolonskopin nån vecka senare. Berättade givetvis att jag var gravid, var typ inget mer med det som jag kommer ihåg det, detta var nästen exakt tre år sen nu. Fick någon form av stolpiller att ta typ dagen innan, inget mer. Är såklart ingen jättekul upplevelse men mest en förnedrande känsla samt obehag såklart, gör inte direkt ont vill jag minnas. Problemfri graviditet. Gjorde det pga förmodrad chrons sjukdom eller liknande. Inget konstaterades pga vården fuckade helt upp remissen till uppföljande gastroskopi och jag orkade inte kämpa. Bör väl ta tag i att få diagnos nu igen.


    Slk skrev 2019-12-22 14:40:34 följande:

    Tack Lisa för ditt svar. Det är precis så jag känner, att jag inte bör vänta. Hoppas det finns ett skonsamt sätt för barnets skull...

    Hej Hawk och tack för ditt svar! Hittils är du den enda som gjort koloskopi tidigt under en graviditet som har svarat, kan du snälla berätta mer ? Tog du alla mediciner innan? Var själva undersökningen ansedd en risk för missfall ( påfrestande för kroppen) ? Och om jag får fråga ;hur gick det med din graviditet efteråt?

    Tack


  • Anonym (Läkem­edel)
    Sun 22 Dec 2019 19:26
    #9

    Är du orolig för läkemedel osv rekommenderar jag janusinfo.se före FASS. Där kan du läsa tydligare rekomendationer. :)

  • Anonym (Aaaaa­)
    Sun 22 Dec 2019 21:15
    #10
    Slk skrev 2019-12-22 01:12:02 följande:

    Tack för svar! Jag är mest orolig för läkemedel/ lugnande m.m som man enligt procedur bör ta vid en koloskopi då inget av dessa anses beprövade nog på gravida och foster enligt Fass.se och undrade om någon haft erfarenhet av koloskopi vid graviditet och hur det gick. Det finns väldigt lite info angående koloskopi + graviditet online och ingen allmänläkare eller någon på 1177 har hittils kunnat ge sakligt råd i frågan.


    Hej, jag har gjort en koloskopi och tog förutom det laxerande inga andra läkemedel. (Lugnande eller så). Det gjorde inte ont alls och de som arbetade där var väldigt proffsiga. Ring dom och fråga tycker jag!

    Om man kollar på janusinfo och läser om graviditet och laxabon (som är det de brukar ge som lackering) så tycks det inte vara någon fara för fostret.

    janusinfo.se/beslutsstod/janusmedfosterpaverkan.4.72866553160e98a7ddf1ce6.html
  • Anonym (Aaaaa­)
    Sun 22 Dec 2019 21:15
    #11

    *laxering ska det givetvis stå, inte lackering

  • Sun 22 Dec 2019 21:42
    #12

    Jag blev jätte sjuk under min graviditet förra året. Har nu i efterhand fått diagnosen crohns.

    Jag gjorde en koloskopi i vecka 13. Fick laxeras med 3 speciella klyx som jag kunde ta då jag var gravid, dom ville inte att jag skulle laxerars uppifrån. Jag blev ?ren? i tarmen med bara klyx men jag åt

    väldigt lite och kräktes så mycket pågrund utav graviditeten.

    Jag fick inte alls ta någon bedövning under själva undersökningen och det var fan det värsta jag gjort. Jag grät och hade jätteont. Dock var min tarm väldigt inflammerad och hade förträngning så berodde på det. Det är väldigt individuellt många jag pratat med som gjort koloskopi gör den helt utan bedövning och tycker inte alls det gör ont.

    De sa att det inte var någon större risk för barnet.

    Min pojke är nu snar 10 månader och mår

    väldigt bra.

    Har du någon mer fråga ska jag försöka svara på den också!

  • Slk
    Mon 23 Dec 2019 10:25
    #13
    Hawk skrev 2019-12-22 17:29:43 följande:

    Tror jag var i v 6 vid första besöket, gjorde väl sen kolonskopin nån vecka senare. Berättade givetvis att jag var gravid, var typ inget mer med det som jag kommer ihåg det, detta var nästen exakt tre år sen nu. Fick någon form av stolpiller att ta typ dagen innan, inget mer. Är såklart ingen jättekul upplevelse men mest en förnedrande känsla samt obehag såklart, gör inte direkt ont vill jag minnas. Problemfri graviditet. Gjorde det pga förmodrad chrons sjukdom eller liknande. Inget konstaterades pga vården fuckade helt upp remissen till uppföljande gastroskopi och jag orkade inte kämpa. Bör väl ta tag i att få diagnos nu igen.


    Tack för berättelsen Hawk, det hjälper mig att få höra att det finns kvinnor som gjort detta under en graviditet!
  • Slk
    Mon 23 Dec 2019 10:25
    #14
    Anonym (Läkemedel) skrev 2019-12-22 19:26:08 följande:

    Är du orolig för läkemedel osv rekommenderar jag janusinfo.se före FASS. Där kan du läsa tydligare rekomendationer. :)


    Tack så mycket för tipset !
  • Slk
    Mon 23 Dec 2019 10:27
    #15
    Anonym (Aaaaa) skrev 2019-12-22 21:15:05 följande:

    Hej, jag har gjort en koloskopi och tog förutom det laxerande inga andra läkemedel. (Lugnande eller så). Det gjorde inte ont alls och de som arbetade där var väldigt proffsiga. Ring dom och fråga tycker jag!

    Om man kollar på janusinfo och läser om graviditet och laxabon (som är det de brukar ge som lackering) så tycks det inte vara någon fara för fostret.

    janusinfo.se/beslutsstod/janusmedfosterpaverkan.4.72866553160e98a7ddf1ce6.html


    Åh tack så mycket för svaret och direktlänken, väldigt hjälpsamt !
  • Slk
    Mon 23 Dec 2019 10:31
    #16
    donjah skrev 2019-12-22 21:42:50 följande:

    Jag blev jätte sjuk under min graviditet förra året. Har nu i efterhand fått diagnosen crohns.

    Jag gjorde en koloskopi i vecka 13. Fick laxeras med 3 speciella klyx som jag kunde ta då jag var gravid, dom ville inte att jag skulle laxerars uppifrån. Jag blev ?ren? i tarmen med bara klyx men jag åt

    väldigt lite och kräktes så mycket pågrund utav graviditeten.

    Jag fick inte alls ta någon bedövning under själva undersökningen och det var fan det värsta jag gjort. Jag grät och hade jätteont. Dock var min tarm väldigt inflammerad och hade förträngning så berodde på det. Det är väldigt individuellt många jag pratat med som gjort koloskopi gör den helt utan bedövning och tycker inte alls det gör ont.

    De sa att det inte var någon större risk för barnet.

    Min pojke är nu snar 10 månader och mår

    väldigt bra.

    Har du någon mer fråga ska jag försöka svara på den också!


    Hej donjah, tusen tack för ditt svar. Jag ska få prata med en läkare på kliniken idag och hoppas att jag kan få ytterligare klarhet, men om jag fortfarande funderar över något så uppskattar jag verkligen att du så hjälpsam och kan svara på flera frågor.
Svar på tråden Gravid + koloskopi?