• Anonym (anonym)

Vad har ni för drömmar?

Inte drömmar som man har på natten, utan vad ni vill ha/uppnå osv. 

Själv vill jag flytta ifrån lägenheten jag bor i nu, men det är inte säkert att jag får det. Ja, får. Inte kan, utan får. Long story osv. Sedan vill jag skaffa ett jobb jag trivs med. 

Ni då? :) 

• Svar på tråden Vad har ni för drömmar?
  • Anonym (anonym)

Puff.

• Anonym (Jag)

Längtar efter närhet, förtrolighet och sex med en kvinna.

• Anonym (Xx)

Jag längtar efter att min sambo ska sluta dricka sig full varje kväll och att han tar tag i sin sjunkande ekonomi. Jag längtar efter mer ordning i livet. Längtar efter ett trivsammare och ?lättare? jobb som inte ger mig ångest över det jag utför. Men utan min ?lite högre? lön skulle det vara riktig katastrof i vårt hem så jag kämpar på.

• Anonym (Drömmar)

Mer konkret dröm/förhoppning: Att det ska ordna sig med jobb för min man, mycket osäkerhet nu kring huruvida vi kommer behöva flytta för att han inte hittar jobb här, och att vi ska kunna spara mer pengar.

Mer drömmar på längre sikt: Köpa sommarhus, köpa egen häst igen, jobba max 60%. Vara ännu mer engagerad i mitt barn och att hen ska växa upp lycklig och ha många roliga fritidsintressen och vänner.

• Anonym (2 blir 1)

Drömmen är en framtid då känner ingen rädsla för vad som kommer runt hörnet.

Det har varit för mycket, och kommer fortsätta så ett litet tag till.

Men jag vet att så länge jag följer den här vägen har jag inget att vara rädd för.

Och självklart, löser sig ekonomin.

Och att få träffa sonen så mycket det bara går.

Ta en snabb resa utomlands för å rensa ur allt.

• Anonym (Anonym kvinna)

En man, sex, närhet

• Anonym (K)

Har mycket ångest kring karriär. Jag jobbade som forskare utomlands och gav upp det för det helt enkelt gick inte att leva på lönen. Idag tjänar jag ganska bra men noll intellektuell stimulans. Jag undervisar i gymnasiet nu och minst 70% av tjänsten är att försöka motivera skoltrötta och söndercurlade tonåringar. Då jag gjorde min PhD utomlands har jag noll chans att komma in i ett svenskt universitet, helt sjukt hur stängd arbetsmarknaden är. Försöker dock. Jag trodde att en fancy degree i CVn skulle bli positivt och inte ett hinder... men men. Å andra sidan har vi det så bra i Sverige att vi tänker inte flytta, speciellt med tanke på barnen. Så dröm: hitta ett mer stimulerande jobb.

• Anonym (Tuss)

Min dröm är att jag om några år hittar en livslång relation fylld av kärlek och respekt. En relation där man stöttar varandra och uppskattar varandra. Där sex är något som utforskas tillsammans och man inte tappar glöden helt och hållet efter 10 år. En man som är självständig, modern, smart och handlingskraftig. Och Som givetvis kommer väl överens med mina barn.... Sen är min andra dröm att bolaget jag driver utvecklas till stort och framgångsrikt, men det är mer en ?plan? än en dröm ;)

• Anonym (Hm)

Att dottern förblir lycklig.

• Anonym (Drömmar)
    Anonym (K) skrev 2019-12-24 06:04:37 följande:

Har mycket ångest kring karriär. Jag jobbade som forskare utomlands och gav upp det för det helt enkelt gick inte att leva på lönen. Idag tjänar jag ganska bra men noll intellektuell stimulans. Jag undervisar i gymnasiet nu och minst 70% av tjänsten är att försöka motivera skoltrötta och söndercurlade tonåringar. Då jag gjorde min PhD utomlands har jag noll chans att komma in i ett svenskt universitet, helt sjukt hur stängd arbetsmarknaden är. Försöker dock. Jag trodde att en fancy degree i CVn skulle bli positivt och inte ett hinder... men men. Å andra sidan har vi det så bra i Sverige att vi tänker inte flytta, speciellt med tanke på barnen. Så dröm: hitta ett mer stimulerande jobb.

Åh, lider med dig! Känner igen detta från min man, se inlägg 4. Han har disputerat i Sverige och gjort en postdoc utomlands på prestigefyllt ställe och hade finansiering för två år i Sverige när vi kom hem, men nu när de två åren snart är slut är det tvärstopp. Hans avdelning här vill inte anställa fler och det är svårt att ens söka pengar externt från Vetenskapsrådet eller olika stiftelser eftersom man ju måste ha en plats något lärosäte innan man får söka pengar och om de inte är säkra på att de vill fortsätta avlöna en ifall man blir inlasad så får man inte ens söka pengar. Han har gamla kollegor från doktorandtiden som nu precis som du jobbar som gymnasielärare (lektorer) men min man vill vara i labbet, med så lite undervisning som möjligt. Känns helt omöjligt. Finansieringen är slut om ett halvår, han behöver kunna lämna in två stora ansökningar som har deadline i februari respektive mars och han har inte ens hittat en värdinstitution än. Ångest.

Ville typ av skola är du på? Finns det inte olika gymnasier så att det kanske är bättre motivation på en skola med högre intagningspoäng eller på andra program som natur, teknik eller samhäll? Eller är det slöa elever även på sådana program kanske? Är din partner svensk så att hen vill vara här eller tror du att ni kommer omvärdera utlandsvistelse? Vi kanske åker tillbaka till utlandet om det inte går att hitta någon finansiering här på längre sikt, men problemet är att vi nog inte kan åka redan till sommaren när pengarna tagit slut pga att vi troligen inte kommer få något visum än för det finns ingen kategori som passar. Postdoc-visum är nog uteslutet när han redan gjort två, och andra visum är begränsade i antal så svåra att få. Känns väldigt ovisst. Vad skulle du helst vilja göra?
  • Anonym (Vickan)

Längtar efter att få resa mera .Vill gärna flytta till större lägenhet.Träffa en trevlig man för skratt och sex.

• Anonym (K)
    Anonym (Drömmar) skrev 2019-12-25 14:45:21 följande:

Åh, lider med dig! Känner igen detta från min man, se inlägg 4. Han har disputerat i Sverige och gjort en postdoc utomlands på prestigefyllt ställe och hade finansiering för två år i Sverige när vi kom hem, men nu när de två åren snart är slut är det tvärstopp. Hans avdelning här vill inte anställa fler och det är svårt att ens söka pengar externt från Vetenskapsrådet eller olika stiftelser eftersom man ju måste ha en plats något lärosäte innan man får söka pengar och om de inte är säkra på att de vill fortsätta avlöna en ifall man blir inlasad så får man inte ens söka pengar. Han har gamla kollegor från doktorandtiden som nu precis som du jobbar som gymnasielärare (lektorer) men min man vill vara i labbet, med så lite undervisning som möjligt. Känns helt omöjligt. Finansieringen är slut om ett halvår, han behöver kunna lämna in två stora ansökningar som har deadline i februari respektive mars och han har inte ens hittat en värdinstitution än. Ångest.

Ville typ av skola är du på? Finns det inte olika gymnasier så att det kanske är bättre motivation på en skola med högre intagningspoäng eller på andra program som natur, teknik eller samhäll? Eller är det slöa elever även på sådana program kanske? Är din partner svensk så att hen vill vara här eller tror du att ni kommer omvärdera utlandsvistelse? Vi kanske åker tillbaka till utlandet om det inte går att hitta någon finansiering här på längre sikt, men problemet är att vi nog inte kan åka redan till sommaren när pengarna tagit slut pga att vi troligen inte kommer få något visum än för det finns ingen kategori som passar. Postdoc-visum är nog uteslutet när han redan gjort två, och andra visum är begränsade i antal så svåra att få. Känns väldigt ovisst. Vad skulle du helst vilja göra?

Hej, tack för dina fina ord! Jag har ingen lösning, att flytta verkar inte fungera för oss just nu. Jag är inte svensk och har ingen problem med att flytta men bara inom Europa. Jag vill ändå bo i samma kontinent som vår familj, viktig för barnen att ha en relation till mormor, farmor, släkt. Och ärligt talat har jag bott i tre olika länder som vuxen, jag är skit trött på att starta nytt från början hela tiden från språk till allt. Och barnen har det bra här just nu. Jag jobbar i en "elitskola" så egentligen har det bättre än 90% av gymnasielärarna, men det ändå blir samma tråkiga kurser varje år. Och jag vet att det är en clichè men nivån är lägre och lägre varje år trots jättehög antagningspoäng.

Så tyvärr har jag inga kloka råd till er. Jag kommer att vara föräldraledig ett tag från augusti, jag hoppas att jag kommer att ha 1-2 timmar per dygn att söka jobb. Det blir allt mer vanligare med online kurser runtom världen, jag funderar på att undervisa några kurser online på universitetsnivå. Inte forskning, inte optimal men ett steg i rätt riktning kanske.
  • Anonym (ambivalent)

Jag drömmer om att min man tar tag i sitt liv och blir den glada person han var när vi träffades men är rädd att det bara var en fasad. Att han tar tag i sitt mående och börjar må bra och att han därmed också tar tag i sin hygien och slutar vara så fördömande mot andra. 

Eftersom jag tyvärr tror att det inte kommer att ske har jag en alternativ dröm och det är att det inte blir svårt med skilsmässa, att han inte blir knäckt utan stärkt och då tar tag i sitt liv. Att jag inte behöver gå på knäna ekonomiskt utan att allt löser sig. 

En annan dröm är att min äldsta med asd ska klara körkortet och hitta en lgh som hen har råd med och som fungerar för hen. 
    Att min yngsta ska lyckas bra med sitt nya jobb så hen kan söka sig vidare eller kommer på vad hen vill börja utbilda sig till och att hen gör det. 

• Helgapelga

Jag har en enda dröm i livet, och det är att få bli älskad av en man. Jag har inte haft svårt för att träffa killar och män genom livet, men de har inte gett mig det där speciella jag så hett önskar få uppleva. Bara att bli vidrörd på ett kärleksfullt sätt, och att någon tittar på mig med kärlek i blicken. Någon som verkligen, verkligen älskar mig innerligt.

Jag har aldrig blivit älskad på riktigt av någon, inte ens mina föräldrar har älskat mig, och min dröm är att bara en enda gång i livet få känna hur det känns. Men det kommer nog aldrig hända. Och det krossar mig. Jag har så otroligt mycket kärlek att ge också, men ingen att ge den till. Det är väldigt sorgligt.

• Anonym (Längtar!)

Drömmer om att flytta ifrån orten där vi bor nu till dit vi planerar att flytta, men hade gärna velat att det skulle skett nu och inte om flera år. Trivs inte alls längre där vi bor nu, vi bor här enbart p.g.a. jobben och det känns inte värt det längre. Vi vill heller inte att vår son och hans framtida syskon ska växa upp här.

Drömmer om huset vi ska bo i, är inne på hemnet i princip dagligen och drömmer mig bort. Sparar pengar utav helsike båda två för att nå dit så snabbt vi kan.

Drömmer om det där andra jobbet därborta där vi vill bo, alla nya människor man kommer att få träffa och lära känna. Alla nya platser. Har blivit skit på mitt nuvarande jobb, dåliga chefer som inte ens kan stava till ledarskap.

Drömmer om vår framtid och längtar nästan ihjäl mig. Få vara närmre familjerna. Vi har inga nära oss, alla bor flera timmars bilfärd ifrån oss.

Drömmer mig bort och står ut med nuvarande situation, för den som väntar på något gott...

Svar på tråden Vad har ni för drömmar?