• Millimillimeter

    Vilket flicknamn är finast?

    Julia får snart en lillasyster och jag älskar att leta namn, har haft listor i många år. Namnnörd kan men säga och kanske desto svårare att välja.

    Motivera gärna valet och vad du tycker om namnen. Kom gärna med andra förslag!

    Som ni ser många alternativ och jag gillar alla på olika sätt..

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket flicknamn är finast?
  • Barbro45

    För flickor, alla namn som slutar med en konsonant. Det ger ett intryck av styrka och självständighet.

  • fluu

    Ingrid - Underbart! Nordiskt,gångbart vackert och enkelt. Både vänt och starkt på samma gång.

    Estrid - Samma som Ingrid, men inte fullt lika enkelt. Kan blandas ihop med Astrid eller Ingrid.

    Sigrid - Nordiskt, vackert och starkt. Rivigast av "rid-namnen". Kan bli trista smeknamn.

    Cornelia - Bra, gångbart och enkelt. Tilltalar mig bara inte.

    Amelia - Vackert och gångbart. Väl prinsessigt för min smak.

    Edith - Älskar! Blommigt och vackert samtidigt som det är rivigt och seriöst. Gångbart, enkelt och bra på alla sätt.

    Märta - Underbart! Rivigt och vackert på samma gång. Gångbart och enkelt.

    Elisia - För prinsessigt,barnsligt och sött. Lär blandas ihop med det vanliga Alicia.

    Livia - Gångbart och bra på alla sätt. Inte min grej dock.

    Flora - Underbart! Eget, men enkelt. Ljuvt och vackert. "Kufigt"(på ett bra sätt) nog att inte låta mesigt.

    Fredrika - Ståtligare blir det knappast! Vackert och starkt. Gångbart och enkelt. Lär bli smeknamn dock(vilket inte behöver vara negativt).

    Mathilde - Så vackert! Gångbart och bra på alla vis. Mindre tyngd än Matilda, men ändå långt ifrån mesigt.

    Jag kan egentligen inte välja en favorit. De flesta namnen är riktiga favoriter fast på olika sätt. Ingrid för att det är nordiskt, Fredrika för att man kan göra så mycket med det. Edith för att det är s vackert. Osv...


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu

    Jaha, fler förslag också:

    Disa, Hilma, Viola, Tekla, Lydia, Idun, Iris, Hilja, Vilhelmina.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • trollhona
    Ingrid - Vackert namn som är starkt och ändå kvinnligt.

    Estrid - Charmigt och med nordisk känsla.

    Sigrid - Vackert fornnordiskt namn, andas kvinnlighett och styrka.

    Cornelia - Mycket fin klang och vackert.

    Amelia - Vackert och gångbart. Väl prinsessigt för min smak.

    Edith - Enkelt och fint, föredrar stavningen utan h men det är en smaksak

    Märta - Starkt och feminint, passar på en flicka som vet vd hon vill.

    Elisia - Känns som Felicia fast med en saknadbokstav. Gillade inte riktigt.

    Livia - Tjusigt namn, känns propert på något sätt

    Flora - Härligt "blomnamn" som inte låter för mesigt. Fint och gångbart.

    Fredrika - Känns propert men lite för stor risk att det blir Fredda/Fredde som smeknamn

    Mathilde - Charmigt och ger lite styrka med betoningen på e. Ett starkt namn.

    Fler förslag: Amalia Amanda Lovisa Olivia Sabine Ellen Erika Svea Elvy Eivor Agneta Beata
  • LoveRain

    Ingrid - klassiskt! Funkar i alla generationer och ett allmänt omtyckt namn. Gillar att det har en lång historia i Sverige.

    Estrid - ett namn som jag tror kommer trenda om ett ögonblick men inte så pass att det hamnar på topp 10. Som en blandning mellan Ester och Sigrid

    Sigrid - gammalt namn så plus för det. Tycker dock inte det låter så vackert.

    Cornelia - väldigt 80/90-tal, ingen favorit

    Amelia - helt ok men för mig är det ett ko-namn. Många tänker nog Amelia Earhart och det är ju inte helt fel.

    Edith - tycker inte det rullar av tungan snyggt. Väljer ni det så stava det med h.

    Märta - väldigt hårt namn.

    Elisia - hellre Elise eller Alicia.

    Livia - vackert men något för likt Julia.

    Flora - vackert! Men kanske också för mycket ko-namn

    Fredrika - 1800-tal! Pampigt namn! Inte vanligt men heller inte konstigt!

    Mathilde - lite samma känsla som Fredrika. Tänker på ett stark och varm kvinna.

  • GGN

    Fredrika gillar jag bäst, det enda som är lite attityd i. Jag gillar inte för söta namn.

  • Millimillimeter

    Vilka fantastiska svar jag får!! Wow vad glad jag blir för er respons. Jag håller med mycket det nu skriver om msmnem och ni bekräftar min osäkerhet kring vissa, exempelvis att Livia kanske är för likt Julias namn.

    I detta nu gillar jag -rid namnen bäst. Är osäker på hur det låter om båda syskonens namn slutar på -ia (Cornelia, Amelia, Livia).

    Vilket av mina förslag passar Julia allra bäst?

  • Zebran89
    Millimillimeter skrev 2019-12-24 23:59:26 följande:

    Vilket av mina förslag passar Julia allra bäst?


    Edith
  • GGN
    Millimillimeter skrev 2019-12-24 23:59:26 följande:

    Vilka fantastiska svar jag får!! Wow vad glad jag blir för er respons. Jag håller med mycket det nu skriver om msmnem och ni bekräftar min osäkerhet kring vissa, exempelvis att Livia kanske är för likt Julias namn.

    I detta nu gillar jag -rid namnen bäst. Är osäker på hur det låter om båda syskonens namn slutar på -ia (Cornelia, Amelia, Livia).

    Vilket av mina förslag passar Julia allra bäst?


    Varför måste namnen matcha varandra?
Svar på tråden Vilket flicknamn är finast?