• Koncen­tratio­n
    Mon 23 Dec 2019 10:34
    404 visningar
    4 svar
    4
    404

    Behöver tips. Får inget CSN denna månad

    Hej!

    Jag har ingen jag kan vända mig till för att få stöd med min ekonomi. Jag kommer inte få något CSN denna månad. Jag får det när kurserna börjar och det är Januari månad den 15:de. På grund av Julledigheterna så har jag helt enkelt inga kurser. Denna månad och därav inget CSN.

    Jag känner att jag går och handlar hela tiden för att påfylla kylskåpet. Finns det inget som helst möjlighet att köpa någonting ekonomisk som räcker längre? Jag tycker havregrynsgröt håller ganska länge och man behöver inte heller ha så stor portion för att bli mätt. Nyttigt är det ju också. Samma sak med röda linser, tycker jag. Billigt, nyttigt och räcker länge. Mättnad får man på köpet, helt fantastiskt.

    Det som jag känner att jag måste ha är ägg. Och de tar slut efter ungefär 3-4 dagar. Kyckling tycker jag att jag kan tillaga brösten som räcker i två dagar. Sedan tillagar jag de andra delarna som blivit över. Så man kan kanske säga att kcyklingen räcker 3 dagar. Men jag har bestämt mig för att kanske låta bli att handla det med tanken på hur det ser ut nu med min ekonomi.

    Jag har  några tusen kronor på kontot. Om jag snålar riktigt ordentligt kan jag klara mig fram till den 15:de tror jag. Jag behöver nog bara bra tips.

    Det lär nog finnas mer saker som kanske räcker lika länge som havregryns gröt & röda linser :) Köper helst ekologiska varor.

    Grönsaker kanske jag också skall skippa? Lök tycker jag dock är minst lika viktigt som ägg, så det är ingenting jag kan låta bli.

    Tacksam för all tips & råd! Skrattande

  • Svar på tråden Behöver tips. Får inget CSN denna månad
  • F24
    Mon 23 Dec 2019 10:38
    #1

    Mat som håller länge: bröd att ha i frysen, riskakor med jordnötssmör, banan och de som blir övermogna fryser du in o har i smoothie, tonfisk på burk, fryst kyckling och grönsaker, ris, lök håller ju länge, gör storkok och frys in

  • Mon 23 Dec 2019 10:48
    #2

    Rotfrukter och potatis är väl bra. Rivna rotfrukter blandat med ett ägg och stekta som rårakor brukade jag ofta äta när jag pluggade. Böngrytor. Och baka bröd själv.

    Efter jul brukar det ju också säljas mycket julmat med kortare hållbarhetstid, det är förstås ingen hjälp om du är ute efter mat som räcker länge, men det blir ju billigare.

  • Mon 23 Dec 2019 15:19
    #3

    Håll i lite pengar. De kommer rea ut julskinka för noll och ingenting efter jul. De har ofta bäst-före-datum i februari (gäller dock inte efter du har öppnat förpackningen, så laga, portionera och frys in i olika former) och det är massor med mat om man är ensam.

    Kycklingen bör du kunna få ut mer av. Det låter som att du äter lite mycket av det dyra, goda. Brösten bör vara 1 måltid vardera, 1 ben och 1 vinge är en måltid. Resten, rosta av i ugnen, rädda "hjärtat" som sitter på ryggen (= 1 måltid till) och koka med grönsaker och kryddor = soppa som du kan reda av om du vill eller äta klar. (= minst 3-4 portioner till).

    Hur många är "några tusen" och vad ska de räcka till utöver mat?


    I have a growing lack of disgust for you
  • Mon 23 Dec 2019 15:20
    #4

    Och hur många ägg äter du? Pratar vi 6-pack, 10-pack, 12-pack, 15-pack eller ännu fler som räcker i 3-4 dagar? Och hur stora ägg är det?


    I have a growing lack of disgust for you
Svar på tråden Behöver tips. Får inget CSN denna månad