• Jagochdublirvi

    Mat på julafton?

    Jag är lite nyfiken på andras julätande. Hur gör ni på julafton gällande mat och mattider? Vad äter ni och när?

    Hos oss blir det olika från år till år. I år blir det någon lunch, ej bestämt vad vid 12-12:30 eller liknande, fika runt 14 och julbord runt 17-18 någonting

  • Svar på tråden Mat på julafton?
  • Aniiee

    Nu i år då det bara är jag och ugan på julafton blir det så här:

    Frukost:
    Tid: Någon gång mellan 7 och 10, beroende på när hundarna vill ut. 
    Mat och dryck: Varm choklad, frukostbullar med ost, salami och skinka inbakat, mannagrynsgröt med kanel, socker och mjölk.

    Lunch/middag:
    Tid: någon gång mellan 14 och 16.
    Mat och dryck: Senapssill, tomatsill, pacific-sill varmrökt lax, ägghalvor, prinskorv, getsalsiccia,, köttbullar, julskinka, revbensspjäll, potatis, potatisgratäng, solsallad, rödbetssallad, gröna-löv-sallad, vörtbröd, leverpastej.... vad har jag glömt? Julmust. 

    Resten av dagen/kvällen kommer vi väl småäta av allt godis, julmaten, det blir säkert en kvällsmacka, osv.

    Hundarna får egen kycklingleverpastej =)


    I have a growing lack of disgust for you
  • sextiotalist

    Här brukar julbordet vara kring 13-tiden. Kaffe och efterätt till Kalle.

    Gröt och skinkmacka efter julklapparna

  • Anotherone

    Vi äter tomtegröt och min mammas julbröd till frukost.

    Sen julbord till lunch så att allt är undanplockat och klart till Kalle, så vi kanske äter vid 13?

    Själv är jag inte något fan av julmat, tar en väldigt basic tallrik med skinka, senap, äppelmos, prinskorv, köttbullar, kokt potatis och rökt lax om det finns. Till Kalle blir det julgodis.

    Och efter det (som att någon ens är det minsta sugen) serveras kaka, gröt och saftsoppa.

    Nåt mer orkar man inte den dagen.

    Kanske kanske en skinkmacka till kvällsmat...

  • Tonårsmamman1

    Träffas 15.00, då blir det glögg till Kalle.

    Sedan julbord (fast i år blir kalkon istället)

    Julklappsutdelning efter maten, sedan kaffe och gotter.

  • Pimpinellan

    Frukost som vanligt, dvs ungarna och maken senast kl.7, jag runt 9
    Lunch: maken och äldsta sonen runt 11, jag och den yngre när han vaknar. De äter restmat, jag äter nog julgröt
    Runt 14: julfika med lussekatt, pepparkaka, bondkakor, fikon
    Ca 16: julmiddag med all den vanliga julmaten
    18.30: kvällsgröt till ungarna
    Nån gång senare julmackor för vår del

  • Mint

    Fattiga riddare till frukost nu på förmiddagen när tonåringen vaknat.

    Efter 13 kommer gästerna. Vi står för dryck och vegetarisk mat. Ser det som ett knytkalas där de som ev. önskar äta kött och vill ha annan dryck än den vi har får ta med det själva.

    Efter maten blir det nog prat, spel och pyssel innan fikat. Fika/efterrätt tar en av gästerna med så vad det blir blir en överraskning.

    Vi har köpt lite godis, clementiner och pepparkakor som kommer stå framme under eftermiddagen.

  • Mortiscia80

    Sonen är bara två så vi har det rätt fritt än så länge. Frukosten blir vad det blir, äter gör vi öht när vi är hungriga. Julbordet kommer fram vid lunch och sedan äter man av det till de måltider man känner för. Det brukar bli kvar av julskinkan på slutet och då gör vi något slags skinksås eller använder den på annat sätt.

    Första året jag och min man firade ihop åt vi oxfilé till julmiddag, det var trevligt. Hemma hade vi som tradition att äta kokt torsk men kokt potatis, en smörklick och lite soya, på senare år även vitsås till det (som jag dock inte har på tallriken då).

  • MallaL

    Frukost som vanligt, te, filmjölk, mackor

    Gästerna kommer kl 12, då blir det lite glögg som välkomstdrink, sedan julbord med mycket vegetariskt, korv och köttbullar är av den vegetariska sorten, sill kommer att finnas både tofu-variant och vanlig, Julskinkan är gris, rödbetssalladen vegansk etc då jag hoppas alla ska hitta något att äta

    Sedan blir det kaffe och julgodis till Kalle Anka och därefter julklappsutdelning.

    På kvällen blir det julgröt och skinksmörgås eller liknande.

  • Fredriik

    Sambon jobbar så

    Kl 5 Frukost på sängen med tänd adventljustake.

    Risgrynsgröt hemmakokt med julskinksmacka och senap

    Lunch vid 12 då sambon är hemma igen :) .

    Hemlagad Wok och nudlar.

    Kalle anka och svensson svensson firar jul, till det pepparkakor och glögg.

    Julmiddag kl 17.

    Paket utdelning kl 18.

    Ost, kex och frukt på kvällen till filmen, tomten är far till alla barnen.

    God jul!

  • gbgumman

    Frukost: skinksmörgås
    Dricker champagne och äter pepparkakor vid två-tre tiden då vi också öppnar julklappar
    Julbord vid 18 tiden

Svar på tråden Mat på julafton?