• Kladdkakemuffins

    Någon mer som gift sig med egyptier i hemlandet?

    Hej! Jag är så nervös. Ska åka och gifta mig med min egyptiska pojkvän i Egypten i vår. Vi ska gifta oss på pappret här i Sverige först så hans familj accepterar att vi sover ihop osv innan bröllopet. Bröllopet ska ske i hans hemstad och det kommer bli stort, tydligen ska hela hans släkt och alla bekanta komma dit så det blir minst 150 st. Min kille är inte vidare bra på att förklara exakt hur det går till. Jag är kontrollfreak och vill veta allt i minsta detalj haha. Jag har förstått att det blir en rejäl fest som håller på hela kvällen. Mycket dans, men det är allt jag vet.

    Är det någon annan som varit och gift sig med en egyptier i Egypten och haft ett traditionellt bröllop? Berätta allt! Har förstått att bröllop kan skilja sig åt rätt mycket mellan olika arabiska länder så vill helst ha erfarenheter från just Egypten!

  • Svar på tråden Någon mer som gift sig med egyptier i hemlandet?
  • Praktisk58

    Vad tror du händer om han vill att ni ska bo där sedan ?

    Inte lätt att vara kontrollfreak då.

  • TeamRocket

    En tidigare kollega gjorde hela den grejen. När vi jobbade ihop var hon så lycklig för bröllopet var så fantastiskt och han var så underbar, då bodde han fortfarande kvar där nere. Till slut fick han uppehållstillstånd och flyttade hit. Då var det som dag och natt, han bytte helt personlighet, var arg och svartsjuk, dom bråkade mycket om hur dom skulle uppfostra sina framtida barn då hon var västerländskt liberal och han vill köra på klassiskt sträng muslimsk kultur och tradition.

    Jag hoppas verkligen ni pratat igenom allt sådant och verkligen har en gemensam vision om framtiden, i så fall kommer det bli toppen

  • Kladdkakemuffins

    Oj vilka tråkiga svar. Min partner har bott i Sverige halva sitt 30 åriga liv och har uppehållstillstånd och medborgarskap redan så släpp det där om att han vill få papper. Sen är det ganska fult att anta att någon är en förtryckare som ska börja misshandla och frihetsberöva en på grund av att den personens ursprung. Lyssna på er själva. Har ni inget bättre att komma med kan ni lämna min tråd!

  • pyssel

    Hur ser han på könsstympning? Det är en stor majoritet flickor som könsstympas. Med aktivt eller tyst medhåll från västerländskt influerade egyptiska män när släktens kvinnor driver på. Hur ser du på manlig dito?

    Könsstympning resor från Sverige sker, samt illegal stympning i Sverige.

    Släkten är mkt traditionell och religiös om ni måste gifta er innan ni åker. Det hade jag aldrig vågat mtp att han är så fjärrstyrd att de fått igenom att ni ska gifta er innan ni åker. Då har du noll att säga till om när ni landar. Har varit i din sits för över 25 år sedan, med halva mannens släkt i ett muslimskt hemland, minus de här kraven. De bad och hade sig en del, men sexualmoral baserad på heder eller könsstympning var dessa alldeles för moderna för. Att dela rum och säng var inga problem. Jag hade varit mkt orolig för framtiden i din sits, för det här du ser nu är ett mått på hur det kan bli, särskilt om ni blir oense om något grundläggande.


    #inteensamaldrigglömd
  • pyssel

    Ser nu att han är 10 år äldre än du, ja då är du i rejält underläge där också.


    #inteensamaldrigglömd
  • Kladdkakemuffins

    Vad bra om du gjort samma! Kan du inte dela med dig av hur det gick till på vigsel och bröllop? Du låter anti religion om man läser mellan raderna. Hur kom det sig att du valde att gifta dig med en person som har muslimskt ursprung?

    Och ja du... Min sambos familj tillhör inte folket på landsbygden i södra Egypten som sysslar med kvinnlig könsstympning. Vi har pratat om det. Manlig omskärelse har jag ingenting emot. Tycker snarare det är mer hygieniskt och alla omskurna jag känner är nöjda med det. Vill du fortsätta diskutera FGM och omskärelse så kan du starta en egen tråd för det är inte vad min tråd handlar om.

  • pyssel

    FGM är ca 10% lägre i städerna än på fattig landsbygd, så det är långt ifrån "landsbygden i söder" det är begränsat till. Även syriska flyktingflickor i Egypten lever farligt att pressas in under detta förtryck, så det har djupa rötter och är inbyggt i de sociala samhällsstrukturerna både hos muslimer och kopter. Frågan är kanske inte relevant för dig, för du tror det är som de sagt, "på landsbygden", men var självklar för mig att ta reda på. Liksom att jag var tydlig med att jag inte tänkte gå med på stympning av några gossebarn heller. Min fd är fransman med ursprung i en huvudstad i Afrika och hans familj varken försökte eller skulle tillåtits styra över våra beslut de år vi var tillsammans.

    Har de inte berättat för dig hur ett muslimskt bröllop ser ut hos denna familj? Det är inte likadant världen över utan det finns förstås lokala, regionala och nationella traditioner inblandade. Du kommer förstås att känna dig som en prinsessa där, så länge ni inte har några problem. Dock i en sådan religiös familj kommer din man att lyssna på sina föräldrar och eventuella äldre bröder om ni får problem. Inte sin fru. Jag är inte religiös själv men tolererar andras tro, i viss mån respekterar också, så länge den inte intervenerar med min livsföring. Min fd var mer kulturellt muslim och då ganska light. Inte spec religiös alls med andra ord, även om vissa i hans släkt höll styvt på fasta, bön och hajj.


    #inteensamaldrigglömd
  • Vargaflickan

    Grattis, ännu en dumnaiv svensk brud som kommer få ett rejält bryskt uppvaknande när ni väl är gifta och mannen kommer bestämma allt, och du bara kommer att få hålla käft och lyda. 

Svar på tråden Någon mer som gift sig med egyptier i hemlandet?