• Anonym (Keso)
    Wed 25 Dec 2019 00:52
    1108 visningar
    4 svar
    4
    1108

    Vattenförbrukning villa

    Har bott lite över ett år i villa och tycker den beräknade vattenförbrukningen på vattenräkningen skiljde en del från vad vi läst av.

    Vi är en familj på två vux och två småbarn. Vet inte vad en normal förbrukning är egentligen. 60-70 kbm har vi gjort av med mot avläsning i början.

    Vet inte vad man kan spara in på egentligen, diskmaskinen är ju energisnål enl tillverkaren (iaf elförbrukning), tvättmaskinen behövs ju, ska ju också vara energisnål. Dusch är svårt att undvara. Ekonomiska duschmunstycken?

    Byta ut hushållsapparaterna?

  • Svar på tråden Vattenförbrukning villa
  • Anonym (.)
    Wed 25 Dec 2019 00:56
    #1

    Är vattnet dyrt där du bor? Där jag bor är vattnet billigt.

    I princip inget lönar sig att byta ut, men när något går sönder är det rimligt att byta mot snålspolande saker, t.ex. toa, kranar, effektivare vitvaror.

    Handdiska förbrukar mycket mer vatten är diskmaskin. Korta duschar, undvika bad, och fulla tvättmaskiner är andra tips.

    Har egen brunn utan mätning så jag har ingen aning om hur mycket som är normalt att förbruka

  • Wed 25 Dec 2019 06:53
    #2

    Det låter ändå som att ni gör av med mindre vatten jämfört med många andra. 100-120 kbm är nog en ganska normal siffra för en familj. Varför de sedan hade en lägre uppskattad förbrukning är svårt att veta, om ni är nyinflyttade så bodde det kanske bara en person i huset innan er?

    Vår familj ligger betydligt över er i vattenförbrukning.

  • Anonym (Keso) Trådstartaren
    Fri 27 Dec 2019 23:35
    #3
    PappaGöteborg2 skrev 2019-12-25 06:53:03 följande:

    Det låter ändå som att ni gör av med mindre vatten jämfört med många andra. 100-120 kbm är nog en ganska normal siffra för en familj. Varför de sedan hade en lägre uppskattad förbrukning är svårt att veta, om ni är nyinflyttade så bodde det kanske bara en person i huset innan er?

    Vår familj ligger betydligt över er i vattenförbrukning.


    Låter som vi är väldigt snåla i så fall. Jag blev mest fundersam när jag kollade på vattenräkningen. Det har stått exakt samma förbrukning varje månad och ändå har vi varit borta i längre perioder från huset. Det är ju inget som drar vatten när ingen är där.

    Nu har vi ju inga tonåringar eller "duschmissbrukare" i huset. Sägs ju att vissa kan "somna" i duschen, (å andra sidan lätt löst då man kan reglera varmvattenflödet manuellt...)

    Får jag vara nyfiken och fråga hur många ni är i familjen?
  • Anonym (vinja­)
    Fri 27 Dec 2019 23:52
    #4
    Anonym (Keso) skrev 2019-12-27 23:35:52 följande:
    Låter som vi är väldigt snåla i så fall. Jag blev mest fundersam när jag kollade på vattenräkningen. Det har stått exakt samma förbrukning varje månad och ändå har vi varit borta i längre perioder från huset. Det är ju inget som drar vatten när ingen är där.

    Nu har vi ju inga tonåringar eller "duschmissbrukare" i huset. Sägs ju att vissa kan "somna" i duschen, (å andra sidan lätt löst då man kan reglera varmvattenflödet manuellt...)

    Får jag vara nyfiken och fråga hur många ni är i familjen?
    Vattenförbrukningen räknas väl oftast på vad de TROR att man ska göra åt?
    Sedan i slutet på året så får ni läsa av vattenmätaren och därefter korrigeras räkningarna så att sista räkningen kan bli högre eller lägre beroende på hur mycket mer eller mindre vatten ni gjort av med under året.

    Tex fick vi i slutet av förra året en jättelåg vattenräkning eftersom vi inte gjort av med så mycket som de räknat med.
Svar på tråden Vattenförbrukning villa