• Anonym (Undrar)

Hjälper verkligen tranbärsjuice mot urinvägsinfektion?

Det är ju ett gammalt husmorknep då tranbär sägs vara bakteriedödande. Men stämmer det verkligen eller är det en myt?

Googlat på det, vissa källor säger att det är en myt medans andra säger att det absolut funkar. Vet inte vad jag ska tro...

• Svar på tråden Hjälper verkligen tranbärsjuice mot urinvägsinfektion?
  • Marie55

Det har funkat på mig när jag provade

• Anonym (Undrar)
    Marie55 skrev 2019-12-25 14:08:11 följande:

Det har funkat på mig när jag provade

Hur länge drack du det och hur mycket?
  • Anonym (Beror)

Det beror förmodligen på hur kraftig infektionen är. Har man stark smärta och blir rekommenderad antibiotika av läkare funkar det förmodligen inte med jos. Svider det bara lite när man kissar är kanske chansen större. Den senare sorten har jag självläkt utan tranbärsjos.

• Anonym (Hm)

Tycker att det fungerar.

• FtS70

En sammanfattning av forskningen: profylaktiskt fungerar det tveklöst, mot utbruten infektion mycket sämre/inte alls. Mitt råd: tycker man sig ha effekt av det, drick på!

• Mascaraklumpar

Det finns inga belägg för att tranbärsjuice i sig skulle ha någon effekt. Däremot lindras symptomen av att man dricker mycket, och det är relativt vanligt att infektionen går över av sig självt. Börjar man hinka i sig tranbärsjuice när man får symptom så är det alltså sannolikt att man märker en snabb förbättring och att man är helt besvärsfri efter någon vecka - men dricker man samma mängd vatten eller något annat så ger det precis samma effekt.

• Anonym (- (: -)

Det botar förmodligen inte men lindrar, har antioxidanter och är vätskedrivande. Man ska dricka mycket överhuvudtaget när man har uvi (:

• Anonym (qwerty)

Det hjälper inte bättre än vad vatten gör. Det man vill göra är att "spola systemet"

• MeandHim

Botar nej, men lindrar ja. Man ska väl dricka så surt som möjligt!? Jag drack en liter första dagen men hjälpte föga, däremot på natten när det var som värst värmde jag en vetekudde och la mellan benen och det hjälpte/lindrade massor. Men jag fick ändå ta antibiotika för att få bort det.

• Anonym (Katrina)

Nej, det hjälper inte om du väl har en UVI. Däremot så kan det motverka. Cranberry   har en sk coating effect som gör att det blir svårare för bakterier att få fäste i blåsan eller urinvägsgångarna. Därför kan man bli lite slemmig i halsen om man dricker mycket också. Det kan innehålla mycket socker så att dricka en massa sånt för att motverka UVI är inte det bästa. Däremot är det bra att ta cranberry kapslar varje dag. Det hjälper mig i alla fall. 

Svar på tråden Hjälper verkligen tranbärsjuice mot urinvägsinfektion?