• Novelin

    Vad har jag för ögonform?

    Hej, jag har aldrig lyckats få till ögonsmink till min fördel men har nu läst en del om att välja sminksätt efter ögonform. Har jag runda, mandelformade eller kanske hängiga ögon?

    Bilden på mina ögon osminkad.

    Tack i förväg,
    Sofie

  • Svar på tråden Vad har jag för ögonform?
  • LoveRain

    Anledningen till att det är svårt att gå till är att du har hooded eyes. Inte extremt mycket men det är ändå tydligt. Sök på det då får du många tips om hur du kan sminka sig så det blir bra.

  • Novelin

    Tack för svar! Ja jag har också misstänkt att jag har hooded eyes. Ska kolla lite tips på det :)

  • svartakatten98

    Ser i princip ut som mina, jag har också alltid haft problem med smink. Just pga att man har sk ''hooded eyes''. Vet ju inte vilken stil du har men jag brukar göra eyeliner med vinge. Tycker det är det enda som passar mina ögon. 

  • Heliena

    Jag har liknande ögonform som dig och jag anser att jag har ögon som lutar nedåt. Eller droopy eyes som det kallas på engelska. Det ser ut som om du, liksom jag, inte riktigt kan ha smink under ögat, för då ser man ut som en ledsen hund och hela ögat hänger liksom. Är det något du känner igen? För mycket mascara på underfransarna gör att hela ögat ser tungt ut!

  • linani

    Prova att lägg en ljusare skugga över hela ögonlocket, jag tycker det får den delen som faktiskt syns att poppa. Sen en mörkare, matt skugga i globlinjen som du lyfter upp mot brynbenet.

    Måla en tunn linje (så att den inte täcker hela ditt synliga ögonlock) flytande eyeliner och avsluta med att vinkla den utåt/uppåt i ett cateye för att lyfta ögat.

    Dina ögonbryn ser fint plockade ut, jag tycker annars det hjälper att lyfta blicken om man plockar några extra strån ur brynen för att verkligen accentura dess båge.

    Lila är kontrastfärg till brun, så lila ögonskugga (även aubergine, plommon, etc) hjälper till med din fina bruna ögonfärg.

  • Novelin
    svartakatten98 skrev 2019-12-27 02:26:36 följande:

    Ser i princip ut som mina, jag har också alltid haft problem med smink. Just pga att man har sk ''hooded eyes''. Vet ju inte vilken stil du har men jag brukar göra eyeliner med vinge. Tycker det är det enda som passar mina ögon. 


    Ska prova eyeliner med vinge. Flera youtube videos föreslår det :)
  • Novelin
    Heilena skrev 2019-12-27 03:51:02 följande:

    Jag har liknande ögonform som dig och jag anser att jag har ögon som lutar nedåt. Eller droopy eyes som det kallas på engelska. Det ser ut som om du, liksom jag, inte riktigt kan ha smink under ögat, för då ser man ut som en ledsen hund och hela ögat hänger liksom. Är det något du känner igen? För mycket mascara på underfransarna gör att hela ögat ser tungt ut!


    Ja absolut. Kan inte heller ha för mycket smink under ögat :/ Looken "smokey eyes" kan jag nog glömma :P
  • Novelin
    linani skrev 2019-12-27 12:38:44 följande:

    Prova att lägg en ljusare skugga över hela ögonlocket, jag tycker det får den delen som faktiskt syns att poppa. Sen en mörkare, matt skugga i globlinjen som du lyfter upp mot brynbenet.

    Måla en tunn linje (så att den inte täcker hela ditt synliga ögonlock) flytande eyeliner och avsluta med att vinkla den utåt/uppåt i ett cateye för att lyfta ögat.

    Dina ögonbryn ser fint plockade ut, jag tycker annars det hjälper att lyfta blicken om man plockar några extra strån ur brynen för att verkligen accentura dess båge.

    Lila är kontrastfärg till brun, så lila ögonskugga (även aubergine, plommon, etc) hjälper till med din fina bruna ögonfärg.


    Tack för ett utförligt svar :) Många bra tips och jag ska definitivt prova med en lila färg. Jag tycker även att mörkblå/gråblå har passat bra till min ögonfärg.
  • Heliena
    Novelin skrev 2019-12-27 14:58:46 följande:

    Ja absolut. Kan inte heller ha för mycket smink under ögat :/ Looken "smokey eyes" kan jag nog glömma :P


    Ja, exakt. Man får ösa på med ögonskugga i yttre ögonlockskanten istället för att ge ögat ett lyft!
  • Tihi

    Jag har rejält tunga ögonlock men tycker att ögat ser mindre ut om jag inte har lite kajal under ögat. Brukar ha från halva ögat och utåt nertill. Jag har sett att man "ska" låta bli att sminka under ögat men det ser inte bra ut alltså och ögat bara försvinner och det blir inte någon definition på ögat. Någon annan som har hooded eyes och håller med om det?

Svar på tråden Vad har jag för ögonform?