• Fri 27 Dec 2019 13:55
    533 visningar
    7 svar
    7
    533

    Nu är han redo - då blir jag tveksam! Hur vet man?

    Jag har sedan tidig tonår haft en mer eller mindre konstant barnlängtan, har alltid sett fram emot att skaffa barn. Nu är 5 års utbildning avklarad och jag har jobbat ett drygt halvår. Bor med min sambo sedan snart 1.5 år i en bostadsrätt. Jag är 24 och han 32, så han har jobbat rätt många år efter sina studier. Jag har sedan en tid tagit upp barn och han har inte riktigt varit redo, vilket kändes jobbigt. Men så igår så sa han att han hade funderat och var redo, var med på att vilja försöka få barn! Glad blev jag, så klart, men genast även orolig och lite nervös. Nu var det plötsligt en möjlighet. Tänk om vi inte håller i längden? Är vi redo att ta hand om ett barn? Vad innebär det egentligen för oss?

    Var väldigt oväntat att plötsligt få denna osäkerhet som jag inte alls känt av innan. Hur vet man egentligen att man är redo, och vad bör man fundera/diskutera igenom innan man tar ett sådant beslut?

    Ledsen för röran, men tacksam för hjälp med att reda ut detta. ????

  • Svar på tråden Nu är han redo - då blir jag tveksam! Hur vet man?
  • Fri 27 Dec 2019 14:18
    #1

    Fullt normala reaktioner och nästan alla har såna funderingar innan man blir gravid eller när man är gravid. Det är ett stort beslut som man inte vet något om.

    Det viktigaste är väl att se om ni tänker lika kring föräldraskap och vilka förväntningar ni har på varandra och ert förhållande utifrån att ni får barn. Prata ekonomi, föräldraledighet, ansvarsfördelning etc och gör upp en plan. Så inte olika saker kommer som en total överraskning och käftsmäll.

  • Fri 27 Dec 2019 14:49
    #2
    Fjäril kär skrev 2019-12-27 14:18:33 följande:

    Fullt normala reaktioner och nästan alla har såna funderingar innan man blir gravid eller när man är gravid. Det är ett stort beslut som man inte vet något om.

    Det viktigaste är väl att se om ni tänker lika kring föräldraskap och vilka förväntningar ni har på varandra och ert förhållande utifrån att ni får barn. Prata ekonomi, föräldraledighet, ansvarsfördelning etc och gör upp en plan. Så inte olika saker kommer som en total överraskning och käftsmäll.


    Jättebra tips, håller med om allt. Bland viktigaste besluten man tar är vem man väljer att bilda familj med. Utöver att man ska uppfostra barn ihop så är man ju knutna till varann för all framtid även om relationen skulle ta slut. Hen kommer alltid att vara ens barns förälder.

    Önskar er lycka till, det är till 99% jätteroligt med barn
  • Fri 27 Dec 2019 15:01
    #3
    Anotherone skrev 2019-12-27 14:49:18 följande:

    Jättebra tips, håller med om allt. Bland viktigaste besluten man tar är vem man väljer att bilda familj med. Utöver att man ska uppfostra barn ihop så är man ju knutna till varann för all framtid även om relationen skulle ta slut. Hen kommer alltid att vara ens barns förälder.

    Önskar er lycka till, det är till 99% jätteroligt med barn


    Verkligen bra tips båda ni. Vi har försökt prata igenom mycket av det du nämner redan, men det är så klart alltid svårt att veta på förhand hur man kommer känna för det när det väl är dags, t.ex med ledigheten. Men viktigt att man är överens eller kan kompromissa en del oavsett.

    Ja, en bra förälder till ens barn och en bra partner till en själv vore ju verkligen skönt att få. Och det tror jag verkligen att han är! Sen är vi redan lite knutna till varann via gemensam släkt. ???? Åh nu blev jag verkligen mer taggad och mindre nervös igen! Har en tvillingsyster som har 2 barn och det har varit så härligt att vara med dem, så alltid längtat efter mina egna. Så spännande. ???? Tack för lyckönskningen! Hoppas jag blir gravid lika lätt som syrran.
  • Fri 27 Dec 2019 15:03
    #4

    Ser mina emojin bara blev massa frågetecken. Skulle vara glada gubbar. :)

  • Fri 27 Dec 2019 15:39
    #5

    Bara det att du frågar, funderar och vill göra det bästa dina framtida barn säger det mesta :) Att det redan finns en omtanke, det är själva basen i föräldraskapet.

    Barn är jobbigt till å från, men mest fantastiskt <3 lycka till!

  • Sat 28 Dec 2019 18:00
    #6

    Tror de flesta känner så här när barnfrågan blir en möjlighet :) Ursäkta min nyfikenhet, men vad menar du med att ni har gemensam släkt? Lycka till

  • Sun 29 Dec 2019 10:55
    #7
    Lovart skrev 2019-12-28 18:00:51 följande:

    Tror de flesta känner så här när barnfrågan blir en möjlighet :) Ursäkta min nyfikenhet, men vad menar du med att ni har gemensam släkt? Lycka till


    Haha, det jag menar är att hans kusiner är mina halvsystrar. Så inga gemensamma gener oss emellan, men ändå delade släktband. Tungan ute Tack!
Svar på tråden Nu är han redo - då blir jag tveksam! Hur vet man?