StevenDiese skrev 2019-12-29 10:54:48 följande:
1. Folkkär eller inte. Det går liksom inte debattera. Det är en bedömningsfråga. Så vi lämnar den. Jag skrev vad som var min uppfattning.
2. Jul är inte en kristen högtid här i Sverige. Och vad är det kristna i julvärduppdraget? Blanda inte äpplen och päron. Det går knappast jämföra med högreligiösa länder.
3. Jag tycker att man kan be om hedersuppdrag. Och uppenbarligen gick det utmärkt då hon fick uppdraget. Men då får väl hatet riktas mot SVT.
4. Inget av det du skriver rättfärdig hat och hot. Gina är knappast ett hot mot Det svenska systemet. Hon verkar inte så religiös.
1. Det är väl klart att det finns kriterier, för vad som utgör en folkkär programledare för den absoluta majoriteten av svenska folket? Du förnekar väl inte att Arne Weise stämde in på det, t.ex.? Det fanns väl inte någon enda grupp, och knappast några individer, som inte gillade att se honom i rutan och höra hans stämma..?
2. Det är väl klart att julen är en kristen högtid? Om du inte tycker det, så har dina föräldrar misslyckats med att lära dig att julen inte bara handlar om Coca cola-tomen, Kalle Anka, godis och julklappar. Jag blir ledsen när folk säger så, för det betyder att vår kultur utarmas. Vår kultur, och det visar sig i synnerhet på de stora högtiderna, är naturligtvis en blandning av kristet och allmoge (varav en del går så långt tillbaka som till hednisk tid), samt med senare influenser från andra KRISTNA länder, som t.ex. Tyskland och Ryssland.
3. Ja, men det BORDE inte ha gått bra. Den som hon frågade, borde ha talat om för henne att man inte ber om hedersuppdrag i Sverige. DET är också en del i vår kultur. I den delen av världen som Gina kommer ifrån, är det annorlunda. Där kan man muta eller hota sig till uppdragen, eller använda sig av sin klan (nepotism).
4. Inte hot, nej, men hat tror jag inte att folk kunde hjälpa att de kände... Däremot borde hatet kanske inte ha riktats mot Gina som person, utan mot Hamiltonskan som valde henne (eller hade sista ordet i alla fall). Och jo I FÖRLÄNGNINGEN är alla sådana initiativ ett hot mot det svenska systemet. Vår kultur och våra traditioner byts mer och mer ut mot utländska, eller urvattnas och avskaffas helt.