• Anonym (Tråkigt)

Gina Dirawi

Blir så ledsen över att se att en ambitiös, duktig och framgångsrik ung kvinna ska behöva livvakter för allt hat och hot hon utsätts för! Så tråkigt med allt hat som tycks växa numera. Vad är det som gått så fel i vårt samhälle?

Såg just programmet på tv 1 om henne och tycker att det är helt sjukt att någon ska behöva utsättas för allt hon fått tvingats ta.

• Svar på tråden Gina Dirawi
  • Överste Senap
    Anonym (Snyfthistoria) skrev 2019-12-28 15:20:20 följande:

Hon har fin värdegrund och tillhör de goda. Då blir du upplyft statsägd media.Så fungerar vänstern. Tycker man inte som dem är man hatare, rasist, nazist och allt det där andra de tillskriver meningsmotståndare. De är för demokrati, men blir upprörda när de får höra en åsikt de inte själv delar. TS reagerar inte själv på att hon sprider hat därför hennes åsikter är de rätta medan andra har fel.

Den som snyftar i denna tråd är du och ingen annan.

Du kanske vill förtydliga vilket hat som ts sprider?
  • Anonym (E.)

Hon har väl inte livvakter nu? Det där var ju gammal information, sedan hon var julvärd. 

Jag anser att det var fel beslut av TV att låta henne vara julvärd. Det var fel både mot henne och mot svenska folket, för hon var fel på alla punkter. Svenska folket (ja inte alla, men majoriteten) vill se en medelålders/äldre mysfarbror i den rollen. Inte nödvändigtvis en troende som går i kyrkan varje söndag, men i alla fall någon som är döpt som kristen och håller fast vid de kristna traditionerna. Och någon som har rätt personlighet, som kan stå för lugn och trygghet och stabilitet till alla som är ensamma på julen (varav de flesta är äldre). Gärna förknippad med lite tyngre program, eller i alla fall inte BARA nöjesprogram. 

Gina var fel på alla parametrar: ung, tjej, muslim, flamsig till sättet, förknippad enbart med ytliga TV-program... inget djup alls, absolut inte en person som man känner att man vill hålla i handen om man känner sig ensam och förtvivlad. Dessutom hade hon föreslagit sig själv till uppdraget...

Det var så uppenbart, att Hamiltonskan inte själv kunde tro att hon skulle vara den bästa tänkbara julvärden som fanns att få det året, utan att det bara handlade om att skriva oss på näsan, att uppröra och utmana svenska folket. Precis som 2012 när det var en svart lucia i TV:s luciamorgon. 

Folk tröttnar på att bli behandlade så, och tyvärr var det vissa som vände sin - i  sig rättmätiga - ilska emot Gina personligen, Egentligen hade det varit vettigare att vända den emot Hamiltonskan, som fattade beslutet...

• StevenDiese

Otroligt att det här med julvärd är så viktigt för folk.

Hot och hat är så kontraproduktivt när man propagerar för nåt.

Sen framställs det som att det är svenskar som hatar. Det är gissningsvis från både svenskar och muslimer. Det är viktigt att visa det i så fall för att inte klyftan oss emellan ska bli ännu större.

Jag gillar Gina och anser att hon faller inom begreppet folkkär. Betydligt mer folkkär än många andra julvärdar.

Men det kanske gör det hela värre. Hon är kändare liksom.

Att hon bad om jobbet är inget märkligt. Det är väl det normala att man söker ett jobb. Förstår inte varför det ska anses fult när det gäller julvärd? Visar snarare på intresse och engagemang.

Passan

• Anonym (E.)
    StevenDiese skrev 2019-12-29 10:16:26 följande:

Otroligt att det här med julvärd är så viktigt för folk.

Hot och hat är så kontraproduktivt när man propagerar för nåt.

Sen framställs det som att det är svenskar som hatar. Det är gissningsvis från både svenskar och muslimer. Det är viktigt att visa det i så fall för att inte klyftan oss emellan ska bli ännu större.

Jag gillar Gina och anser att hon faller inom begreppet folkkär. Betydligt mer folkkär än många andra julvärdar.

Men det kanske gör det hela värre. Hon är kändare liksom.

Att hon bad om jobbet är inget märkligt. Det är väl det normala att man söker ett jobb. Förstår inte varför det ska anses fult när det gäller julvärd? Visar snarare på intresse och engagemang.

Passan

En "folkkär" TV-personlighet går hem i alla åldrar och alla läger av befolkningen. Det gör inte Gina, hon var helt okänd för den äldre halvan av befolkningen när hon tjatade till sig julvärdsuppdraget, eftersom hon bara hade varit i ungdoms- och nöjesprogram. Dessutom enar hon inte folket utan splittrar det, eftersom det inte går att bortse från att hon var muslim på en av årets viktigaste kristna helger...

Vad tror du själv: har de muslimska länderna invandrade kristna eller buddhistiska programledare, som leder firandet på TV under Eid t.ex., eller rapporterar från den årliga pilgrimsvandringen till Mekka? Om inte - varför ska detta med den egna religionen och kulturen, få vara viktigt för dom men inte för oss? 

Dessutom var Gina för ung och för flamsig, ingen som kunde erbjuda trygghet och stabilitet till alla ensamma människor (varav de flesta över 50 år) som bara har TV:n som sällskap.

Nej, man "ber" inte om hedersuppdrag. Man tilldelas dem som en ynnest. Och då låtsas man vara förvånad och smickrad och tacksam och lite lagom osäker - ÄVEN om man innerst inne tycker att det var helt rätt att man fick uppdraget. Det hör till. Detta var ännu ett bevis på att Gina fortfarande var för osvensk för att fungera i svensk TV.
  • Anonym (H)
    Postman skrev 2019-12-28 07:06:43 följande:

Fast har hon inte själv stuckit ut hakan en hel del frågor och gjort en hel del märkliga uttalanden. Hon har väl också varit rätt aktiv i detta mans-förakt-samhället som vi har.

Säger inte att hon förtjänar hat och hot men vill man provocera så måste man också tänka på de följder som det kan få.

Jag kan känna att många av de mediafigurer som vi har idag är rätt naiva och verkar tror att de kan stå och kasta ur sig provocerade saker Hur som helst och folk bara kommer att applådera liksom. Det är inte riktigt så det fungerar. Klart det retar upp eller hetsar.

Men intressant att när offentliga män sticker ut hakan och tar för sig så tycker man han är ball, r en kvinna hör bråkdelen av detta så möts hon av en vägg av hat och hot.

Varför är det så? Du snackar om att vi lever i ett mans harar samhälle. Är det då inte väldigt märkligt att män kommer undan med det mesta och tom hyllas i rutan fast de står halvnakna och påtända på bästa sändningstid medan det räcker att en kvinna är lite kaxig då måste hon ha fyra livvakter? Manshatar samhälle.., knappast. Vänd på det så blir det ner realistiskt
  • StevenDiese
    Anonym (E.) skrev 2019-12-29 10:25:39 följande:

En "folkkär" TV-personlighet går hem i alla åldrar och alla läger av befolkningen. Det gör inte Gina, hon var helt okänd för den äldre halvan av befolkningen när hon tjatade till sig julvärdsuppdraget, eftersom hon bara hade varit i ungdoms- och nöjesprogram. Dessutom enar hon inte folket utan splittrar det, eftersom det inte går att bortse från att hon var muslim på en av årets viktigaste kristna helger...

Vad tror du själv: har de muslimska länderna invandrade kristna eller buddhistiska programledare, som leder firandet på TV under Eid t.ex., eller rapporterar från den årliga pilgrimsvandringen till Mekka? Om inte - varför ska detta med den egna religionen och kulturen, få vara viktigt för dom men inte för oss? 

Dessutom var Gina för ung och för flamsig, ingen som kunde erbjuda trygghet och stabilitet till alla ensamma människor (varav de flesta över 50 år) som bara har TV:n som sällskap.

Nej, man "ber" inte om hedersuppdrag. Man tilldelas dem som en ynnest. Och då låtsas man vara förvånad och smickrad och tacksam och lite lagom osäker - ÄVEN om man innerst inne tycker att det var helt rätt att man fick uppdraget. Det hör till. Detta var ännu ett bevis på att Gina fortfarande var för osvensk för att fungera i svensk TV.

1. Folkkär eller inte. Det går liksom inte debattera. Det är en bedömningsfråga. Så vi lämnar den. Jag skrev vad som var min uppfattning.

2. Jul är inte en kristen högtid här i Sverige. Och vad är det kristna i julvärduppdraget? Blanda inte äpplen och päron. Det går knappast jämföra med högreligiösa länder.

3. Jag tycker att man kan be om hedersuppdrag. Och uppenbarligen gick det utmärkt då hon fick uppdraget. Men då får väl hatet riktas mot SVT.

4. Inget av det du skriver rättfärdig hat och hot. Gina är knappast ett hot mot Det svenska systemet. Hon verkar inte så religiös.
  • Postman
    Anonym (H) skrev 2019-12-29 10:32:22 följande:
    Men intressant att när offentliga män sticker ut hakan och tar för sig så tycker man han är ball, r en kvinna hör bråkdelen av detta så möts hon av en vägg av hat och hot.

Varför är det så? Du snackar om att vi lever i ett mans harar samhälle. Är det då inte väldigt märkligt att män kommer undan med det mesta och tom hyllas i rutan fast de står halvnakna och påtända på bästa sändningstid medan det räcker att en kvinna är lite kaxig då måste hon ha fyra livvakter? Manshatar samhälle.., knappast. Vänd på det så blir det ner realistiskt
    Håller inte med dig alls, män som sticker ut hakan möts allt med med hat och hot precis lika mycket dom också. Det som är sorgligt i detta är att bara för att de är män så förväntas de bara knyta näven i fickan, tiga och ta det som en man. Deras hot och hat är inget som får någon större uppmärksamhet.

Samhällets syn idag är att kvinnor är alltid offer i alla sammanhang medan män som utsätts för detsamma bara ska knipa käft och tåla det.

Ingen människa ska egentligen någonsin behöva utsättas för hot och hat men så länge vi har olika syn på varandra så lär det dessvärre fortgå.

• ventilera mera
    Anonym (E.) skrev 2019-12-28 22:04:59 följande:

Hon har väl inte livvakter nu? Det där var ju gammal information, sedan hon var julvärd. 

Jag anser att det var fel beslut av TV att låta henne vara julvärd. Det var fel både mot henne och mot svenska folket, för hon var fel på alla punkter. Svenska folket (ja inte alla, men majoriteten) vill se en medelålders/äldre mysfarbror i den rollen. Inte nödvändigtvis en troende som går i kyrkan varje söndag, men i alla fall någon som är döpt som kristen och håller fast vid de kristna traditionerna. Och någon som har rätt personlighet, som kan stå för lugn och trygghet och stabilitet till alla som är ensamma på julen (varav de flesta är äldre). Gärna förknippad med lite tyngre program, eller i alla fall inte BARA nöjesprogram. 

Gina var fel på alla parametrar: ung, tjej, muslim, flamsig till sättet, förknippad enbart med ytliga TV-program... inget djup alls, absolut inte en person som man känner att man vill hålla i handen om man känner sig ensam och förtvivlad. Dessutom hade hon föreslagit sig själv till uppdraget...

Det var så uppenbart, att Hamiltonskan inte själv kunde tro att hon skulle vara den bästa tänkbara julvärden som fanns att få det året, utan att det bara handlade om att skriva oss på näsan, att uppröra och utmana svenska folket. Precis som 2012 när det var en svart lucia i TV:s luciamorgon. 

Folk tröttnar på att bli behandlade så, och tyvärr var det vissa som vände sin - i  sig rättmätiga - ilska emot Gina personligen, Egentligen hade det varit vettigare att vända den emot Hamiltonskan, som fattade beslutet...

Oj, här sitter det djupa taggar kvar efter allvarliga kränkningar... kanske dags att skaffa sig ett liv om man fortfarande är upprörd över hudfärgen på den "svarta" lucian TVÅTUSENTOLV...???
  • Elis73

Såg denna dokumentär igår och ramlade på denna tråd av en slump idag - och kan därför inte låta bli att skriva.

Jag blev helt tagen av hur vidrigt människor beter sig mot en ung tjej som visar talang och framåtanda. I dokumentären visas en familj som vill vara med i det svenska samhället och som ger sin dotter chansen att leva som hon vill. De firar jul och har anammat en svensk tradition som för en stor majoritet av befolkningen inte har något med religion att göra. Men inte ens det duger i småsinta människors hjärna. Istället för att bara konstatera att man inte tycker valet var bra, så måste man hata, hota och spinna iväg på ett extremt sätt.

Vågar inte ens kolla på Flashback, för då tappar jag väl tron på mänskligheten helt Men även här på Familjeliv så förundras jag över hat och trångsynthet. I min värld är aldrig hot OK. Det är OK att tycka olika och det är OK att debattera om sakfrågor. Men att debattera med människor utan gråskala är tyvärr omöjligt. Om man bara tror att saker är svart eller vitt, så kommer man inte ta till sig av andras argument. Så trist och så osmart.

Men ett riktigt humorcitat i tråden skrattade jag åt: "Dessutom var Gina för ung och för flamsig, ingen som kunde erbjuda trygghet och stabilitet till alla ensamma människor (varav de flesta över 50 år) som bara har TV:n som sällskap." Äntligen har vi hittat roten till ohälsa De stackars åldringarna som drabbas av några sekunders mellanprat på julafton och därför tappar sin trygghet och stabilitet. Jösses........

• Anonym (E.)
    Elis73 skrev 2019-12-30 08:44:26 följande:

Men ett riktigt humorcitat i tråden skrattade jag åt: "Dessutom var Gina för ung och för flamsig, ingen som kunde erbjuda trygghet och stabilitet till alla ensamma människor (varav de flesta över 50 år) som bara har TV:n som sällskap." Äntligen har vi hittat roten till ohälsa De stackars åldringarna som drabbas av några sekunders mellanprat på julafton och därför tappar sin trygghet och stabilitet. Jösses........

VET du hur många ensamma människor som tar livet av sig på jul- och nyårshelgerna? Om inte - ta reda på det först, innan du skämtar om något sådant. En bra julvärd kan faktiskt vara skillnaden mellan liv och död (och tvärtom naturligtvis). Det är inte ett uppdrag som ska tas lätt på av den som får det, och det är inte heller ett uppdrag som ska delas ut av andra skäl (t.ex. PK-skäl), än att personen har rätt personlighet samt redan innehar svenska folkets förtroende. 
  • Anonym (E.)
    Elis73 skrev 2019-12-30 08:44:26 följande:

Såg denna dokumentär igår och ramlade på denna tråd av en slump idag - och kan därför inte låta bli att skriva.

Jag blev helt tagen av hur vidrigt människor beter sig mot en ung tjej som visar talang och framåtanda. I dokumentären visas en familj som vill vara med i det svenska samhället och som ger sin dotter chansen att leva som hon vill. De firar jul och har anammat en svensk tradition som för en stor majoritet av befolkningen inte har något med religion att göra. Men inte ens det duger i småsinta människors hjärna. Istället för att bara konstatera att man inte tycker valet var bra, så måste man hata, hota och spinna iväg på ett extremt sätt.

Vågar inte ens kolla på Flashback, för då tappar jag väl tron på mänskligheten helt Men även här på Familjeliv så förundras jag över hat och trångsynthet. I min värld är aldrig hot OK. Det är OK att tycka olika och det är OK att debattera om sakfrågor. Men att debattera med människor utan gråskala är tyvärr omöjligt. Om man bara tror att saker är svart eller vitt, så kommer man inte ta till sig av andras argument. Så trist och så osmart.

Det här hade ju inget med Ginas familj att göra. Jag skulle ha tyckt att det hade varit fel, även om det hade varit en jämnårig infödd svensk tjej (eller kille för den delen), som mest var förknppad med flams, trams och nöjesprogram, som hade fått bli julvärd. Och så tror jag att de flesta känner. När det gäller just Gina lyckades SVT dock hamna fel på precis ALLA parametrar, eftersom hon DESSUTOM var muslim. 
  • Anonym (E.)
    StevenDiese skrev 2019-12-29 10:54:48 följande:
    1. Folkkär eller inte. Det går liksom inte debattera. Det är en bedömningsfråga. Så vi lämnar den. Jag skrev vad som var min uppfattning.

2. Jul är inte en kristen högtid här i Sverige. Och vad är det kristna i julvärduppdraget? Blanda inte äpplen och päron. Det går knappast jämföra med högreligiösa länder.

3. Jag tycker att man kan be om hedersuppdrag. Och uppenbarligen gick det utmärkt då hon fick uppdraget. Men då får väl hatet riktas mot SVT.

4. Inget av det du skriver rättfärdig hat och hot. Gina är knappast ett hot mot Det svenska systemet. Hon verkar inte så religiös.
    1. Det är väl klart att det finns kriterier, för vad som utgör en folkkär programledare för den absoluta majoriteten av svenska folket? Du förnekar väl inte att Arne Weise stämde in på det, t.ex.? Det fanns väl inte någon enda grupp, och knappast några individer, som inte gillade att se honom i rutan och höra hans stämma..?

2. Det är väl klart att julen är en kristen högtid? Om du inte tycker det, så har dina föräldrar misslyckats med att lära dig att julen inte bara handlar om Coca cola-tomen, Kalle Anka, godis och julklappar. Jag blir ledsen när folk säger så, för det betyder att vår kultur utarmas. Vår kultur, och det visar sig i synnerhet på de stora högtiderna, är naturligtvis en blandning av kristet och allmoge (varav en del går så långt tillbaka som till hednisk tid), samt med senare influenser från andra KRISTNA länder, som t.ex. Tyskland och Ryssland. 

3. Ja, men det BORDE inte ha gått bra. Den som hon frågade, borde ha talat om för henne att man inte ber om hedersuppdrag i Sverige. DET är också en del i vår kultur. I den delen av världen som Gina kommer ifrån, är det annorlunda. Där kan man muta eller hota sig till uppdragen, eller använda sig av sin klan (nepotism). 

4. Inte hot, nej, men hat tror jag inte att folk kunde hjälpa att de kände... Däremot borde hatet kanske inte ha riktats mot Gina som person, utan mot Hamiltonskan som valde henne (eller hade sista ordet i alla fall). Och jo I FÖRLÄNGNINGEN är alla sådana initiativ ett hot mot det svenska systemet. Vår kultur och våra traditioner byts mer och mer ut mot utländska, eller urvattnas och avskaffas helt. 
Svar på tråden Gina Dirawi