• Hyllemor

    Försäkra värdesaker. Hur går det till?

    Jag bor i Malmö där många lägenheter och portar har sprängts det senaste året, vilket har skapat en rädsla hos mig, framför allt kring vad som händer om en lägenhet här på gatan skulle sprängas (vi har haft flera i närheten) och ifall min egen lägenhet skulle skadas vid exempelvis släckningsarbete efter en brand eller om saker skulle försvinna vid inbrott.


    Jag har ett antal antika föremål, som kanske en och en inte är jättedyr (som minst 5000 och som mest 15000 kronor) men som sammantaget hade skapat en stor - framför allt känslomässig - förlust för mig vid inbrott eller brand. Detta är saker som jag dels har sparat för att de har "gått i släkten", eller genom åren har införskaffat för att de är vackra. Tanken är att en del av dem ska gå vidare till barn och framtida barnbarn - om de vill ha grejerna - annars så ska de säljas eftersom jag inte har någon stor ekonomisk buffert i övrigt och med mitt låglöneyrke, lär jag väl aldrig kunna skrapa ihop till ett stort sparande heller som kan gå i arv.

    Hur försäkrar man den här typen av saker? Antikviteter och konst går hela tiden upp och ner i pris. Går det därför att sätta ett försäkringsvärde på dessa saker? Vad innebär en försäkring vid en katastrof? Kommer jag att få tillbaka penningvärdet för dessa föremål ifall det skulle bli inbrott eller brand, om jag har försäkrat dem separat?

  • Svar på tråden Försäkra värdesaker. Hur går det till?
  • EmberEyes

    Du tror inte att det enklaste är att börja med att kontakta ditt försäkringsbolag och ställa frågan?

  • Ruter

    Har du hemförsäkring? Börja med att kolla vad du har för skydd där. Sen kontakta försäkringsbolaget och hör vad de säger. Och viktigast av allt ha bevis för exakt vad du har för grejor av värde med så mycket information som möjligt om saken tillsammans med bild. Dessa förvarar du sedan så att de inte kan brinna upp eller bli stulet. Det vill säga på flera olika platser eller en e-lagring av dokumenten.

Svar på tråden Försäkra värdesaker. Hur går det till?