Anonym (L) skrev 2019-12-28 21:32:06 följande:
Men på blanketten med provsvar står referens 10-150 för ferritin?
Har alltid fått höra att jag har "OK värde, kanske lite lågt men ingen fara!" om det varit typ 8-14. Varifrån kommer 30?
P-järn står referens 9-34.
30 kommer från all litteratur och forskning som finns angående ferritin värdet. Även svensk medicin skriver att värden under 30 är järnbrist. Det är erkännt sedan långa tider tillbaka.
Värden som du anger är värden som ofta (inte alltid) hittas i kombination med anemi. Om ditt hb ligger omkring 120 så är din normala nivå högst troligtvis också mycket högre. Hb är individuellt= man ska ligga på sin egen nivå..den är oftast inte 120. Är ditt mcv i lägre kanten så styrker det tillsammans med ett hb i lägre kanten inte enbart järnbrist..utan järnbristanemi.
Referensvärdet är satt mycket missvisande ang både ferritin och hb. Förr var 125 nedre gränsen för hb för kvinnor.
Ingen ska ha ferritin värde under 30. Så fy på den läkaren som låtit dig gå runt med det. Regerensvärde betydet inte alltid att "det är ok". Och som du ser så är 150 lika normalt som 10..redan det säger ju att något inte stämmer. 30 borde vara nedre gränsen, för läser du i medicin böckerna (som läkare ska följa) så är ferritin under 30=järnbrist. Så ser det ut i hela världen.
Om du vill ha min personliga åsikt om varför så ttor jag det handlar om att järnbrist är en åkomma som drabbar mest kvinnor och barn (inte män). Och det skulle bli dyrt om alla kvinnor med lågt ferritin ska ha ett svar på varför man har järnbrist+ behandling. Många undersöks aldrig, utan lever med sina symptom och får depressionsmedicin istället för adekvat behandling. Skulle det vara den vita mannen som drabbas av järnbrist så skulle det vara (dyrt) iv järn till alla.
Har forskat länge runt järnbristanemi, så här ser det tyvärt ut.
Testa äta järn i 2-3 månader och ta nya prov. Har hb stigit så bekräftar det att du inte enbart levt med järnbrist, utan järnbristanemi.
Ditt ferritin bekräftar järnbrist. Du behöver järn. (fe++, tex niferex 1-2×100mg/dag).
Har du fött barn? Ammat? Allt sådant äter upp våra depåer av järn. Har du riklig mens så be om behandling, anors lär det järn du äter rinna ut. Har du inget av ovanstående, då behövet din läkare undersöka dig bättre.