Anonym (Ssk) skrev 2019-12-29 12:06:38 följande:
6 är ett värde som ofta ofta redan innebär anemi.
Först sjunker ferritin, när det blir tillräckligt lågt så har du ingen råvara till att producera blod (järn behlövs för att producera blod), och då börjar hb sjunka. Järnbristen har utvecklats till järnbristanemi.
Redan när ferrit börjar gå under 30 så känner många av symptom. Tungt att andas, trötthet, myrkrypningar i benen, depression mm. Symptomen brukar bli värre destu lägre ferrit sjunker. När hb börjar sjunka så känner dom allra flesta av att något är riktigt fel.
Om anemin utvecklats långsamt så kan kroppen vänja sig, symptomen är då inte alltid jätte uttalade.
Jag hade själv ferrit 6 och hb 120 när jag började känna att något är riktigt fel. Deppad, sömnproblem, andningsproblem, hjärtklappning, trötthet och svaghet. Nu har jag hb 155 och ferrit runt 80. Mår jätte bra. Jag levde med järnbrist i 15 år utan att veta om det. Det var först när hb sjönk 155-->120 som jag riktigt kände av det.
Har alltid haft HB inom referens, men det kanske inte säger så mycket då om referensvärden för ferritin inte är helt 100...
Sist var HB på 133 tror jag, är väl rätt OK?
Annars tror jag att jag vant mig vid låga värden som du skriver. Kommer i perioder en slags trötthet som inte går att vila bort, yrsel, illamående (inte som magsjuka utan mer typ "lätthet" i huvudet) etc. Sedan känns det bättre en tid, så återkommer tröttheten ett par månader senare. Och den där tiden när det känns bättre tänker jag alltid att jag kanske äntligen lyckats äta upp mina värden med mat.
Kollade och ferritin var visst 5 sist..
Men är ju tråkigt om det är som du skriver så ojämna kunskaper om detta i vården. Är ju väldigt vanligt med järnbrist tänker jag, även med generös tolkning av gränsvärden? Och enkelt att åtgärda. Synd om folk mår dåligt i onödan.