• Anonym (orolig)

    Soc ska göra utredning. Vad kommer ske?

    Mina bonusbarns mamma har fått två orosanmälningar på sig. Den ena gällande att grannar tycker barnen ser smutsiga ut och har trasiga kläder och den andra från skolan kring hög frånvaro. Pappan som har enskild vårdnad meddelade mamman detta och fick då massor av skit till svar. Hon radade upp massor med saker hon anser är brister hos oss. Hon säger att jag skulle sköta barnen dåligt. Att jag behandlar dem orättvist, skriker på dem hela tiden och alltid är arga på dem. Att vi aldrig gör något tillsammans med barnen etc. Det ena barnet ringer dessutom ibland till mamma och berättar att jag bara är arg på henne. Att jag behandlar dem orättvist etc. Detta är absolut inte sant. Men hon ringer mamma direkt jag tillrättaviat henne eller tjafsat med henne om något oavsett om jag låtit arg eller inte. Pappan kan även intyga att jag inte är såsom dottern beskriver.

    Dottern är mig väldigt tillgiven. Söker kontakt från mig. Ringer hellre mig än pappa för att fråga kring saker, be om pengar eller lov att göra något t ex så min känsla är i alla fall att hon trivs med mig och tycker om mig, men att hon kanske rädd för att erkänna det för mamman...

    Men... Vad kommer soc göra med denna informationen? Det är orosanmälan för barnen när de är hos mamman, men hon kommer förmodligen berätta för soc hur hemsk jag är osv. Kommer soc börja blanda in mig och mitt barn i detta också? Ska vi behöva gå på samtal där också?

  • Svar på tråden Soc ska göra utredning. Vad kommer ske?
  • Anonym (Nja..)

    Jag är ytterst tveksam till att du och ditt barn (vet inte om det är erat gemensamma barn?) Oavsett tror jag inte att du kommer att bli inblandad i denna karusell! När en orosanmälan kommer i Te krig barnen så är det barnens vårdnadshavare som kommer att kallas till socialtjänsten. Då det är dina bonusars mamma som blivit anmäld till soc så är det främst henne man kommer vilja träffa, men då din man är en av vårdnadshavarna så kommer de nog vilja träffa honom också. Mest troligtvis separat i början. Men du har ju inget med detta att göra, så du behöver inte oroa dig. Du kan även vara tydlig med att du inte vill bli inblandad i allt detta till din man.

  • Anonym (orolig)
    Anonym (Nja..) skrev 2019-12-29 00:32:49 följande:

    Jag är ytterst tveksam till att du och ditt barn (vet inte om det är erat gemensamma barn?) Oavsett tror jag inte att du kommer att bli inblandad i denna karusell! När en orosanmälan kommer i Te krig barnen så är det barnens vårdnadshavare som kommer att kallas till socialtjänsten. Då det är dina bonusars mamma som blivit anmäld till soc så är det främst henne man kommer vilja träffa, men då din man är en av vårdnadshavarna så kommer de nog vilja träffa honom också. Mest troligtvis separat i början. Men du har ju inget med detta att göra, så du behöver inte oroa dig. Du kan även vara tydlig med att du inte vill bli inblandad i allt detta till din man.


    Min sambo har enskild vårdnad så hittills har de endast träffat honom och inte mamman som anmälan gör. De träffade inte henne alls innan de beslutade att inleda utredning.

    Jag tänker att mamman kommer ju uttrycka oro kring hur barnen har de hos oss av de anledningarna jag skrev i trådstarten. Det jag tänker är att soc kanske blir oroliga för hur jag sköter mitt egna barn ifall hon sitter där och broderar ut att jag missköter hennes barn på något vis.
  • Anonym (Nja..)

    Alltså jag kan bara tala utifrån erfarenhet och det genom att jag har jobbat inom socialtjänsten tidigare.

    Har det kommit in en orosanmälan gällande barn, så är socialtjänstens primära uppgift att se till barnens bästa. Det är det alltid. Det enda sätt de kan göra det genom är att bland annat träffa vårdnadshavarna. I detta fall din man. När de träffat honom och hört vad han har att säga, kommer de också vilja träffa deras mamma (då anmälan rör henne och hennes försvarsförmåga). Sedan gör de en bedömning. Jag har som sagt svårt att se hur detta då skulle göra dig. Det är isof att det kommer fram en del oroväckande saker om dig. Men oavsett så brukar inte (en professionell socialtjänst) gå efter rykten och åsikter. Självklart måste de beakta all information. Särskilt om det skulle röra barnens fysiska och mentala hälsa.

    Du skrev att barnen har hög frånvaro från skolan. Detta är något som man tar på stort allvar och bör också göra. Frågan här är, din man är vårdnadshavare, vilket innebär att barnen bor hos er och ni har de oftare än mamman? Vilket då innebär att din man har det primära ansvaret för dessa barn. Där ingår bland annat att se till att de kommer iväg till skolan. Hela och rena. Är frånvaron från skolan då de gånger de är hos er eller hos mamman?

    Hur som helst så finns det mycket att beakta. Allt beror på vårt barnen vistas då frånvaron från skolan är som högst och huruvida anmälan enbart rör när de är hos mamman?

    Om mamman skulle träffa socialtjänsten och hon börjar prata illa om dig, så tror jag inte att socialtjänstens första handling är att kontakta dig. Utan då din man. Eftersom han lever ihop med dig, så ser de nog det som hans ansvar att se till att barnen har det bra i relationen mellan dig och hans barn.

  • Anonym (Nja..)

    Skrev fel! I denna mening:

    (då anmälan rör henne och hennes försvarsförmåga)

    Ska vara "föräldraförmåga och inte försvarsförmåga!

  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Nja..) skrev 2019-12-29 21:10:29 följande:

    Alltså jag kan bara tala utifrån erfarenhet och det genom att jag har jobbat inom socialtjänsten tidigare.

    Har det kommit in en orosanmälan gällande barn, så är socialtjänstens primära uppgift att se till barnens bästa. Det är det alltid. Det enda sätt de kan göra det genom är att bland annat träffa vårdnadshavarna. I detta fall din man. När de träffat honom och hört vad han har att säga, kommer de också vilja träffa deras mamma (då anmälan rör henne och hennes försvarsförmåga). Sedan gör de en bedömning.


    Kommer de inte att vilja höra ifrån barnen då..? Det sägs ju att barnen ofta ska ha rätt att uttala sig kring saker som rör dem, och nu iom de nya lagarna efter nyår så måste man väl nästan ha samtal även med dem? Beroende på ålder så klart men om de går i skolan borde de vara gamla nog.
  • Anonym (Nja..)
    Anonym (Anonym) skrev 2019-12-29 21:17:14 följande:

    Kommer de inte att vilja höra ifrån barnen då..? Det sägs ju att barnen ofta ska ha rätt att uttala sig kring saker som rör dem, och nu iom de nya lagarna efter nyår så måste man väl nästan ha samtal även med dem? Beroende på ålder så klart men om de går i skolan borde de vara gamla nog.


    Du har rätt! Beror som du skrev på deras ålder.
  • Anonym (orolig)
    Anonym (Nja..) skrev 2019-12-29 21:10:29 följande:

    Alltså jag kan bara tala utifrån erfarenhet och det genom att jag har jobbat inom socialtjänsten tidigare.

    Har det kommit in en orosanmälan gällande barn, så är socialtjänstens primära uppgift att se till barnens bästa. Det är det alltid. Det enda sätt de kan göra det genom är att bland annat träffa vårdnadshavarna. I detta fall din man. När de träffat honom och hört vad han har att säga, kommer de också vilja träffa deras mamma (då anmälan rör henne och hennes försvarsförmåga). Sedan gör de en bedömning. Jag har som sagt svårt att se hur detta då skulle göra dig. Det är isof att det kommer fram en del oroväckande saker om dig. Men oavsett så brukar inte (en professionell socialtjänst) gå efter rykten och åsikter. Självklart måste de beakta all information. Särskilt om det skulle röra barnens fysiska och mentala hälsa.

    Du skrev att barnen har hög frånvaro från skolan. Detta är något som man tar på stort allvar och bör också göra. Frågan här är, din man är vårdnadshavare, vilket innebär att barnen bor hos er och ni har de oftare än mamman? Vilket då innebär att din man har det primära ansvaret för dessa barn. Där ingår bland annat att se till att de kommer iväg till skolan. Hela och rena. Är frånvaron från skolan då de gånger de är hos er eller hos mamman?

    Hur som helst så finns det mycket att beakta. Allt beror på vårt barnen vistas då frånvaron från skolan är som högst och huruvida anmälan enbart rör när de är hos mamman?

    Om mamman skulle träffa socialtjänsten och hon börjar prata illa om dig, så tror jag inte att socialtjänstens första handling är att kontakta dig. Utan då din man. Eftersom han lever ihop med dig, så ser de nog det som hans ansvar att se till att barnen har det bra i relationen mellan dig och hans barn.


    Han har enskild vårdnad men barnen har nyligen börjat bo varannan vecka på prov för att se hur detta funkar. Umgänget har successivt utökats under över ett års tid och de har precis börjat med varannan vecka.

    De har inte varit sena en enda dag under den tiden de varit hos oss. Det är nu när de börjar vara hos sin mamma frånvaron har börjat. Dels sena ankomster men också att hon missar läxor, skicka med gympakläder etc. Det har aldrig varit ett problem hos oss.

    Jag är självklart delaktig i utredningen och träffar socialtjänsten om de vill det. Förstår såklart om de vill träffa mig då jag varit en av deras primära vårdgivare under flera år då mamman inte varit närvarande.
    Anonym (Anonym) skrev 2019-12-29 21:17:14 följande:

    Kommer de inte att vilja höra ifrån barnen då..? Det sägs ju att barnen ofta ska ha rätt att uttala sig kring saker som rör dem, och nu iom de nya lagarna efter nyår så måste man väl nästan ha samtal även med dem? Beroende på ålder så klart men om de går i skolan borde de vara gamla nog.


    Det är väl i princip självklart att de borde träffa barnen känner jag. Däremot tror jag bilden blir väldigt skev. Barnen är oroliga för denna utredning då mamman uttryckt åt dem att det är pappa som pratar med soc och att detta kan innebära att de får bo mindre hos henne. Detta har lett till att direkt mamman gjort något fel t ex att barnen kommit försent säger barnen att det var deras fel för att de åt frukost långsamt t ex och att pappan inte får säga detta till soc.

    Tror samtalet hos soc därför kommer bli till mammans fördel om de pratar med dem.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (orolig) skrev 2019-12-29 23:18:30 följande:
    Det är väl i princip självklart att de borde träffa barnen känner jag. Däremot tror jag bilden blir väldigt skev. Barnen är oroliga för denna utredning då mamman uttryckt åt dem att det är pappa som pratar med soc och att detta kan innebära att de får bo mindre hos henne. Detta har lett till att direkt mamman gjort något fel t ex att barnen kommit försent säger barnen att det var deras fel för att de åt frukost långsamt t ex och att pappan inte får säga detta till soc.

    Tror samtalet hos soc därför kommer bli till mammans fördel om de pratar med dem.
    Jag förstår din oro, men samtidigt borde de vara så professionella att de ser igenom ärliga uttalanden från barnen eller oroligt försäkranden att "neej då mamma har absoluut inte gjort nåt konstigt det var bara mitt fel alltid jag lovar på hedersord" osv.
  • minna eliasson
    Anonym (orolig) skrev 2019-12-29 23:18:30 följande:

    Han har enskild vårdnad men barnen har nyligen börjat bo varannan vecka på prov för att se hur detta funkar. Umgänget har successivt utökats under över ett års tid och de har precis börjat med varannan vecka.

    De har inte varit sena en enda dag under den tiden de varit hos oss. Det är nu när de börjar vara hos sin mamma frånvaron har börjat. Dels sena ankomster men också att hon missar läxor, skicka med gympakläder etc. Det har aldrig varit ett problem hos oss.

    Jag är självklart delaktig i utredningen och träffar socialtjänsten om de vill det. Förstår såklart om de vill träffa mig då jag varit en av deras primära vårdgivare under flera år då mamman inte varit närvarande.Det är väl i princip självklart att de borde träffa barnen känner jag. Däremot tror jag bilden blir väldigt skev. Barnen är oroliga för denna utredning då mamman uttryckt åt dem att det är pappa som pratar med soc och att detta kan innebära att de får bo mindre hos henne. Detta har lett till att direkt mamman gjort något fel t ex att barnen kommit försent säger barnen att det var deras fel för att de åt frukost långsamt t ex och att pappan inte får säga detta till soc.

    Tror samtalet hos soc därför kommer bli till mammans fördel om de pratar med dem.


    Hej igen! Låter som att du/ni inte har ngt att oroa er över. Och det stämmer som 'Anonym (Anonym)' skrev, att en professionell socialtjänst, kan oftast se igenom barn som inte talar sanning och talar på basis av rädsla.

    Det är bra att du har den inställning som du har. Gör Det tydligt för handläggarna att du gärna ställer upp om de vill det. Huvudfokus ska hela tiden ligga i vad som är barnens bästa. Om det är så att barnen kommer för sent ofta och har dålig närvaro de veckor de varit hos sin mamma, så kommer det vara ganska tydligt vart dem flesta av problemen ligger. Men jag kan hoppas att om deras mamma känner att hon inte riktigt klarar av detta med att barnen bör varannan vecka, att hon har tillräckligt med självinsikt och kam istället be socialtjänsten om stöd och hjälp. Är ju bäst för både henne men då särskilt hennes barn.

    Vad var orsaken till att barnen inte bott där tidigare?
Svar på tråden Soc ska göra utredning. Vad kommer ske?