Inlägg från: Anonym (Anonym) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anonym)

Soc ska göra utredning. Vad kommer ske?

Anonym (Nja..) skrev 2019-12-29 21:10:29 följande:

Alltså jag kan bara tala utifrån erfarenhet och det genom att jag har jobbat inom socialtjänsten tidigare.

Har det kommit in en orosanmälan gällande barn, så är socialtjänstens primära uppgift att se till barnens bästa. Det är det alltid. Det enda sätt de kan göra det genom är att bland annat träffa vårdnadshavarna. I detta fall din man. När de träffat honom och hört vad han har att säga, kommer de också vilja träffa deras mamma (då anmälan rör henne och hennes försvarsförmåga). Sedan gör de en bedömning.

Kommer de inte att vilja höra ifrån barnen då..? Det sägs ju att barnen ofta ska ha rätt att uttala sig kring saker som rör dem, och nu iom de nya lagarna efter nyår så måste man väl nästan ha samtal även med dem? Beroende på ålder så klart men om de går i skolan borde de vara gamla nog.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (orolig) skrev 2019-12-29 23:18:30 följande:
    Det är väl i princip självklart att de borde träffa barnen känner jag. Däremot tror jag bilden blir väldigt skev. Barnen är oroliga för denna utredning då mamman uttryckt åt dem att det är pappa som pratar med soc och att detta kan innebära att de får bo mindre hos henne. Detta har lett till att direkt mamman gjort något fel t ex att barnen kommit försent säger barnen att det var deras fel för att de åt frukost långsamt t ex och att pappan inte får säga detta till soc.

Tror samtalet hos soc därför kommer bli till mammans fördel om de pratar med dem.
    Jag förstår din oro, men samtidigt borde de vara så professionella att de ser igenom ärliga uttalanden från barnen eller oroligt försäkranden att "neej då mamma har absoluut inte gjort nåt konstigt det var bara mitt fel alltid jag lovar på hedersord" osv.
Svar på tråden Soc ska göra utredning. Vad kommer ske?