• EbSmith

    Hur får man ensam vårdnad?

    Som frågan lyder: hur får man ensam vårdnad vid en skilsmässa? Måste man i stort sett bevisa att den andre föräldern är olämplig på något sätt, eller räcker det med att haft huvudansvaret över omvårdnad och allt som rör barnet fram till skilsmässan? Barnet är 6 månader gammalt. Berätta gärna era erfarenheter!

  • Svar på tråden Hur får man ensam vårdnad?
  • Anonym (Famrätt)

    En utredning måste påvisa att den andre föräldern är djupt olämplig så som vid allvarlig psykisk ohälsa, pågående missbruk etc. Eller att det finns så djupa och oöverkomliga samarbetsproblem att det går ut över barnet.

    Nej det räcker inte med att ha haft huvudansvaret under barnets första sex månader.

  • Fjäril kär

    Om föräldern motsätter sig enskild vårdnad så måste du stämma föräldern i tingsrätten och då måste du ha jäkligt goda skäl till varför. Tex just olämplighet av något slag, samrbetssvårigheter som sätter barnet i fara eller liknande

  • Anonym (förälder)

    Har ni gemensam vårdnad krävs mycket för att du ska få ensam vårdnad.
    Den andra föräldern måste anses olämplig som att personen är missbrukare, våldsam, psykiskt sjuk osv.

    Varför vill du inte att barnet ska ha två vårdnadshavare?
    Är den andra föräldern olämplig som förälder?

    Även om man är osams eller att man varit en dålig fru/man 
    är inte det lika med att man är dålig förälder.
    Man går alltid på barnets bästa om det blir tvist om vårdnad.

  • Anonym (tveksam)
    EbSmith skrev 2019-12-30 20:10:15 följande:

    räcker det med att haft huvudansvaret över omvårdnad och allt som rör barnet fram till skilsmässan?


    Kan inte tänka mig att det räknas som avgörande om barnet bara är sex månader
  • Anonym (hög misshandlare)

    Du måste i princip kunna bevisa att han slänger barnet i väggen på daglig basis medan han är hög. Då kanske.

  • Kjell2

    Vårdnad

    Om ni båda inte kan acceptera gemensam (GV) blir det nästa alltid EV, då till den som får boende och mest umgänge

    Huvudskälet till att domstolen dömer EV är att oftast att föräldrarna inte kan samarbeta kring barnet. Tex komma överens om saker som umgänge, dagis, vård odyl.

    Oavsett vårdnaden får nästan alltid båda föräldrarna någon form av fastställt umgänge.

  • EbSmith
    Anonym (förälder) skrev 2019-12-30 20:26:43 följande:

    Har ni gemensam vårdnad krävs mycket för att du ska få ensam vårdnad.

    Den andra föräldern måste anses olämplig som att personen är missbrukare, våldsam, psykiskt sjuk osv.

    Varför vill du inte att barnet ska ha två vårdnadshavare?

    Är den andra föräldern olämplig som förälder?

    Även om man är osams eller att man varit en dålig fru/man 

    är inte det lika med att man är dålig förälder.

    Man går alltid på barnets bästa om det blir tvist om vårdnad.


    Jag förstår. Ingen av oss är olämpliga så tror inte nån av oss skulle kunna få EV isf. jag vill även att vi har GV, men är rädd att han får för sig att kräva EV nästa gång han blir arg på mej.
  • Kjell2
    EbSmith skrev 2019-12-31 11:14:45 följande:

    Jag förstår. Ingen av oss är olämpliga så tror inte nån av oss skulle kunna få EV isf. jag vill även att vi har GV, men är rädd att han får för sig att kräva EV nästa gång han blir arg på mej.


    Vårdnaden handlar mer om samarbetsförmåga än föräldralämplighet.

    En process kring vårdnad och umgänge tar många månader innan beslut, om ni inte kommer överens
  • Anonym (Mamma)
    EbSmith skrev 2019-12-31 11:14:45 följande:
    Jag förstår. Ingen av oss är olämpliga så tror inte nån av oss skulle kunna få EV isf. jag vill även att vi har GV, men är rädd att han får för sig att kräva EV nästa gång han blir arg på mej.
    Hah, låt honom försöka!! Det enda som blir då är att DU har fördelen gentemot honom i en eventuell vårdnadstvist eftersom det är han som hotar och visar sig ovillig att samarbeta!
  • Anonym (förälder)
    EbSmith skrev 2019-12-31 11:14:45 följande:
    Jag förstår. Ingen av oss är olämpliga så tror inte nån av oss skulle kunna få EV isf. jag vill även att vi har GV, men är rädd att han får för sig att kräva EV nästa gång han blir arg på mej.
    Jag förstår men det ska du inte oroa dig för, han kommer inte att få ensam vårdnad om du inte missköter barnet, skulle han någonsin hota med det så ska du inte ta det på allvar, det kommer inte att ske.
Svar på tråden Hur får man ensam vårdnad?