• Mon 30 Dec 2019 21:03
    895 visningar
    20 svar
    20
    895

    Nyårsmiddag!

    Hej!

    Jag har noll inspo till den förbenade nyårsmiddagen detta år. Det blir bara familjen, dvs två vuxna och ett barn men jag vill ju ändå lyxa till det lite när det är nyår!

    Vi var runt i halva stan för att hitta oxfilé, men den var slut överallt så jag köpte en fin bit entrecôte istället. Jag har full koll på hur jag ska tillaga köttet, men jag kan inte hitta nån inspiration till tillbehören. Nån slags potatis har jag tänkt mig, men vilken? Jag kan absolut laga mat, älskar att stå i köket så det får gärna vara lite mer avancerat :)

    Vad ska ni äta?

    Gott nytt år på er!

  • Svar på tråden Nyårsmiddag!
  • Mon 30 Dec 2019 21:12
    #1

    Vi ska äta hasselbackspotatis till köttet i morgon.

    Tycker det är skönt när det sköter sig själv i ugnen medan man tillagar köttet

  • Mon 30 Dec 2019 21:17
    #2

    Pommes duchesse, svampkroketter och pepparsås.


    I have a growing lack of disgust for you
  • Mon 30 Dec 2019 21:30
    #3

    Tack för svar :) glömde skriva i ts att vi liksom ätit oss igenom alla tillbehör. Vi äter oftast en god köttbit med nått tillbehör på lördagarna, typ gratäng, råstekt, hasselback, kroketter osv. Jag är lite ute efter nått ?nytt? :) Maken är lite kräsen, så nån potatis till honom behövs. Jag och dottern skulle egentligen kunna skippa potatis och ta nån annan rotfrukt/ grönsak. Men inte svamp, det klarar jag inte av ;)

  • Mon 30 Dec 2019 21:31
    #4
    Aniiee skrev 2019-12-30 21:17:29 följande:

    Pommes duchesse, svampkroketter och pepparsås.


    Pepparsås är gott :) det var länge sedan vi åt!
  • Mon 30 Dec 2019 21:34
    #5
    Astmaj skrev 2019-12-30 21:30:33 följande:

    Tack för svar :) glömde skriva i ts att vi liksom ätit oss igenom alla tillbehör. Vi äter oftast en god köttbit med nått tillbehör på lördagarna, typ gratäng, råstekt, hasselback, kroketter osv. Jag är lite ute efter nått ?nytt? :) Maken är lite kräsen, så nån potatis till honom behövs. Jag och dottern skulle egentligen kunna skippa potatis och ta nån annan rotfrukt/ grönsak. Men inte svamp, det klarar jag inte av ;)


    Rotsaker i ugnen? Det tycker jag är jättegott! :)
  • Mon 30 Dec 2019 21:36
    #6

    Sötpotatis!

  • Mon 30 Dec 2019 21:46
    #7

    Potatis och palsternacka pure.

    Potatis och bacon rosor gjorde dom idag på halvåtta hos mig. Egen pommes.

  • Mon 30 Dec 2019 22:00
    #8

    Hmm.. Ok, så ge karln pommes deucesse, och käka rostade sötpotatisskivor med pesto och krämig romanescosallad med parmesan, mandel och rödlök du och dottern.

    Jag bara spånar....


    I have a growing lack of disgust for you
  • Mon 30 Dec 2019 22:01
    #9
    Rebecca1987 skrev 2019-12-30 21:46:59 följande:

    Potatis och palsternacka pure.

    Potatis och bacon rosor gjorde dom idag på halvåtta hos mig. Egen pommes.


    Potatis- och baconrosor ska jag kolla upp, han älskar bacon :) kanske ska göra två olika tillbehör, jag älskar palsternacka och det gör dottern också :) tack så jättemycket för tips :)
  • Mon 30 Dec 2019 22:03
    #10
    Aniiee skrev 2019-12-30 22:00:46 följande:

    Hmm.. Ok, så ge karln pommes deucesse, och käka rostade sötpotatisskivor med pesto och krämig romanescosallad med parmesan, mandel och rödlök du och dottern.

    Jag bara spånar....


    Det lät ju underbart gott :) har du nån länk? Det får nog bli två olika tillbehör, är så trött på potatis ;)
  • Mon 30 Dec 2019 22:06
    #11
    Astmaj skrev 2019-12-30 22:01:28 följande:

    Potatis- och baconrosor ska jag kolla upp, han älskar bacon :) kanske ska göra två olika tillbehör, jag älskar palsternacka och det gör dottern också :) tack så jättemycket för tips :)


    Recept brukar finnas på köket.se tror jag.

    Lycka till och gott nytt år
  • Barbro­45
    Mon 30 Dec 2019 22:07
    #12

    Konfiterad potatis är fantastiskt gott. I princip potatis kokt i olja. Finns många recept på nätet.

  • Mon 30 Dec 2019 22:10
    #13
    Barbro45 skrev 2019-12-30 22:07:16 följande:

    Konfiterad potatis är fantastiskt gott. I princip potatis kokt i olja. Finns många recept på nätet.


    Det har jag provat för många år sen, kommer ihåg att det var väldigt gott!

    Tack så jättemycket för alla tips, har fått massa inspiration! Familjeliv är allt bra ibland :)
  • Mon 30 Dec 2019 22:17
    #14
  • Mon 30 Dec 2019 22:23
    #15
    Rebecca1987 skrev 2019-12-30 22:17:27 följande:

    www.koket.se/radjursrygg-och-baconinlindad-potatisros


    Tack så mycket :) kan inte få länken att funka men har redan kollat upp receptet, maken tyckte att det lät supergott så fixar det till honom!

    Tack för tips, gott nytt år :)
  • Mon 30 Dec 2019 22:31
    #16
    Astmaj skrev 2019-12-30 22:03:50 följande:
    Det lät ju underbart gott :) har du nån länk? Det får nog bli två olika tillbehör, är så trött på potatis ;)
    Nä, tyvärr har jag ingen länk. Men det är rätt enkelt att fixa. Sötpotatisen bara (skala), skiva ca 1 cm tjocka, vända i smält smör, salta, peppra och köra in i ugnen.  225 grader i ca 45 minuter. Vänd dem halvvägs.

    Pesto, enkelt. Mixa ihop 1 dl rostade pinjenötter, 75 g parmesan, 1 vitlöksklyfta, ca 3 krukor basilika (köp fryst om du inte vill lägga 100 spänn på basilika. 1 ask = ca 1 kruka), 1,5 dl olivolja. Fin, inte stek/matlagning. Lita salt. 

    Romanescosallad. 500 g romanesco (eller romanescomix om du inte får tag på färsk/enbart romanesco, ånga av den och ställ att torka lite om den är fryst), 1 liten rödlök, 1 dl flagad mandel, ev 0,5 dl svarta vinbär (om du gillar bär/frukt i sallad), 0,5 dl + 1 msk majonnäs ELLER creme fraiche ELLER en blandning, rivet skal av 1 citron, salt, peppar.
    I have a growing lack of disgust for you
  • Mon 30 Dec 2019 22:50
    #17
    Aniiee skrev 2019-12-30 22:31:34 följande:

    Nä, tyvärr har jag ingen länk. Men det är rätt enkelt att fixa. Sötpotatisen bara (skala), skiva ca 1 cm tjocka, vända i smält smör, salta, peppra och köra in i ugnen.  225 grader i ca 45 minuter. Vänd dem halvvägs.

    Pesto, enkelt. Mixa ihop 1 dl rostade pinjenötter, 75 g parmesan, 1 vitlöksklyfta, ca 3 krukor basilika (köp fryst om du inte vill lägga 100 spänn på basilika. 1 ask = ca 1 kruka), 1,5 dl olivolja. Fin, inte stek/matlagning. Lita salt. 

    Romanescosallad. 500 g romanesco (eller romanescomix om du inte får tag på färsk/enbart romanesco, ånga av den och ställ att torka lite om den är fryst), 1 liten rödlök, 1 dl flagad mandel, ev 0,5 dl svarta vinbär (om du gillar bär/frukt i sallad), 0,5 dl + 1 msk majonnäs ELLER creme fraiche ELLER en blandning, rivet skal av 1 citron, salt, peppar.


    Tack! Romanescosallad blir det definitivt om jag lyckas få tag i det. Om inte så tar jag med mig receptet till en annan gång :)

    Jag funderade lite på att ugnsbaka rotselleri, skulle det funka till entrecôte? Och vad ska man ha för sås till i så fall? Blev riktigt sugen på pepparsås när du skrev det :)
  • Tue 31 Dec 2019 05:34
    #18

    Vi ska äta traditionell svensk nyårsmiddag

    Oxfilé med bea och hasselbackspotatis. Har aldrig köpt oxfilé förut, fick åka till en massa affärer för att hitta det och fan va dyrt det är, fick betala $62 för ett kg!

    Som förrätt ska vi ha pilgrimsmusslor inslagna i bacon med honungssenapsås.

  • Tue 31 Dec 2019 06:01
    #19

    Potatisbakelse äter vi. Supergott!

  • Tue 31 Dec 2019 14:37
    #20

    Vad sägs om en förrätt med rostat/smörstekt bröd som du smörar med antingen en pepparrotskräm gjort på färsk pepparrot och philadelfia/ crème freche eller en vitlökskräm på samma vis med färsk vitlök i, ett salladsblad, rosbiff, delade små tomater, ärtskott samt balsamico?

    Till köttet; potatiskaka/potatisbakelse med parmesan eller Västerbottenost, rödvinssås/sky samt en grönsallad.

    Efterrätt; Chokladfondant med färska hallon, havreflan och hallonsås.

    *Spåna fritt*Oskyldig  

Svar på tråden Nyårsmiddag!