• Mon 30 Dec 2019 21:29
    3292 visningar
    8 svar
    8
    3292

    Svullna lymfkörtlar på bakhuvudet av bebis huvud?

    Någon som vart med om svullna lymfkörtlar på baksidan av bebisens huvud (bebis är 6 mån gammal)?

    Min lilla tjej hade 3 dagars febern för två veckor sedan. En vecka därefter ser jag ?knölar? på baksidan av huvudet. De är som små bönor. Sitter två st symmetriskt i samma höjd, en på vänster och höger. Har dock inte hört någon i min närhet ha barn med svullna lymfkörtlar? Ngn som haft barn med liknande?

    Har en tid hos BVC 13 jan.

  • Svar på tråden Svullna lymfkörtlar på bakhuvudet av bebis huvud?
  • Tue 31 Dec 2019 07:31
    #1
    askyfullofstars skrev 2019-12-30 21:29:20 följande:

    Någon som vart med om svullna lymfkörtlar på baksidan av bebisens huvud (bebis är 6 mån gammal)?

    Min lilla tjej hade 3 dagars febern för två veckor sedan. En vecka därefter ser jag ?knölar? på baksidan av huvudet. De är som små bönor. Sitter två st symmetriskt i samma höjd, en på vänster och höger. Har dock inte hört någon i min närhet ha barn med svullna lymfkörtlar? Ngn som haft barn med liknande?

    Har en tid hos BVC 13 jan.


    Det är inget att oroa dig för. Jag har fyra barn och tre av dem har lymfkörtlar som alltid syns och känns. Sonen (i skolålder) har sex stycken på halsen och jag oroade mig för dem när han var liten. Vi var då hos läkare och en familjemedlem som är läkare gav även second opinion. Uppenbarligen är det så att lymfkörtlar som är stora som en brun böna än normala i storleken. Det är alltså inget konstigt och räknas som en naturlig storlek för en lymfkörtel. Blir de större än så är de förstorade, men det är också helt normalt i samband med infektion.

    Min yngsta dotter hade precis som din tjej kännbara lymfkörtlar på baksidan av nacken, stora som bönor, och läkaren i familjen kände då på dem och sa att det är helt normalt. Nu är det över två år sedan och de känns fortfarande om man känner på hennes bakhuvud.

    Lymfkörtlarna sitter på många ställen i kroppen, bl.a bak på nacken upp mot bakhuvudet, och deras uppgift är att rena lymfvätskan från skadliga ämnen. När man har en infektion exempelvis så reagerar körtlarna med att bli lite större, som hos din dotter. Att de blev lite större nu i samband med infektion visar alltså bara att hennes kropp fungerar precis som den ska.

    Sen har jag även lärt mig att vissa barn (och vuxna) lättare får förstorade lymfkörtlar. Vissas kroppen reagerar mer än andras på virus och infektioner. Hos många går svullna lymfkörtlar ner i storlek på ett par tre veckor men vissa har permanent förstorade lymfkörtlar.

    Hur som helst, det låter helt normalt det du beskriver.
  • Sat 4 Jan 2020 10:56
    #2
    Solblomma30 skrev 2019-12-31 07:31:38 följande:

    Det är inget att oroa dig för. Jag har fyra barn och tre av dem har lymfkörtlar som alltid syns och känns. Sonen (i skolålder) har sex stycken på halsen och jag oroade mig för dem när han var liten. Vi var då hos läkare och en familjemedlem som är läkare gav även second opinion. Uppenbarligen är det så att lymfkörtlar som är stora som en brun böna än normala i storleken. Det är alltså inget konstigt och räknas som en naturlig storlek för en lymfkörtel. Blir de större än så är de förstorade, men det är också helt normalt i samband med infektion.

    Min yngsta dotter hade precis som din tjej kännbara lymfkörtlar på baksidan av nacken, stora som bönor, och läkaren i familjen kände då på dem och sa att det är helt normalt. Nu är det över två år sedan och de känns fortfarande om man känner på hennes bakhuvud.

    Lymfkörtlarna sitter på många ställen i kroppen, bl.a bak på nacken upp mot bakhuvudet, och deras uppgift är att rena lymfvätskan från skadliga ämnen. När man har en infektion exempelvis så reagerar körtlarna med att bli lite större, som hos din dotter. Att de blev lite större nu i samband med infektion visar alltså bara att hennes kropp fungerar precis som den ska.

    Sen har jag även lärt mig att vissa barn (och vuxna) lättare får förstorade lymfkörtlar. Vissas kroppen reagerar mer än andras på virus och infektioner. Hos många går svullna lymfkörtlar ner i storlek på ett par tre veckor men vissa har permanent förstorade lymfkörtlar.

    Hur som helst, det låter helt normalt det du beskriver.


    TACK snälla du för ditt utförliga svar!

    Du som har fyra barn, har du varit med om att en körtel i bröstet varit svullet med? Det har nämligen min flicka med såg jag. Det är som en liten böna där inne.
  • Sat 4 Jan 2020 16:31
    #3
    askyfullofstars skrev 2020-01-04 10:56:18 följande:

    TACK snälla du för ditt utförliga svar!

    Du som har fyra barn, har du varit med om att en körtel i bröstet varit svullet med? Det har nämligen min flicka med såg jag. Det är som en liten böna där inne.


    Inte just vid bröstet, men i ljumskarna och på halsen har min son synliga körtlar. En av döttrarna har på bakhuvudet som ditt barn. Och en annan av döttrarna har på halsen. Jag tror inte att det har någon betydelse var de sitter egentligen. Och enligt läkaren i min familj är en bönas storlek helt normalt för en lymfkörtel. Det räknas enligt honom inte som förstorat utan som inom normalspannet.

    Det man ska ha koll på är att de inte växer och växer. Jag vet ett barn som hade en allvarlig sjukdom som yttrade sig med förstorade lymfkörtlar, men där var körtlarna stora som golfbollar och växte tillbaka efter att ha opererats bort. Det märktes väl att något var fel. Det är bra att känna att de är rörliga, inte sitter fast liksom. Det kan dock vara lite svårt att känna som lekman tycker jag. Jag har ibland tyckt att körteln inte varit rörlig, men sen när jag bett läkaren i familjen känna så har han sagt att den är rörlig.

    Tror som sagt att sålänge körtlarna håller sig inom storleken brun böna eller lite större och inte växer sig väldigt stora så kan du vara helt lugn. De får ju f.ö även lov att bli stora utan att det är cancer eller nåt annat ruskigt. Vanliga harmlösa sjukdomar kan också ge stora lymfkörtlar :) Men det låter som att ditt barns lymfkörtlar ligger inom det normala.
  • Sat 4 Jan 2020 17:54
    #4

    Såg att knölen du undrade om sitter i bebisens bröst. Jag uppfattade det som att den satt vid bröstkorgen någonstans. Hur som helst, mina barn har inte haft just det men en nära väns barn hade en knöl i sitt bröst. Väninnan kände den när barnet var ett år ungefär. Hon kollade med BVC och jag tror även hon var hos läkare men det var ganska vanligt hos barn var svaret hon fick. De tyckte inte att det var något som behövde undersökas vidare. Så jag tror inte att du behöver oroa dig för den knölen heller. Du kan ju känna om den är rörlig, vilket isåfall är bra. Be BVC kolla den nästa gång du är där. Det låter inte alarmerande alls tycker jag.

    Generellt sett så är knölar hos barn inte cancer, sålänge barnen är pigga, glada och inte går ner i vikt eller verkar må dåligt så behöver man i princip aldrig oroa sig.

  • Saraah­hh
    Sat 4 Jan 2020 18:04
    #5

    Undrar samma. Min bebis hade också det för ett tag sedan

  • Mon 6 Jan 2020 21:58
    #6
    Solblomma30 skrev 2020-01-04 17:54:11 följande:

    Såg att knölen du undrade om sitter i bebisens bröst. Jag uppfattade det som att den satt vid bröstkorgen någonstans. Hur som helst, mina barn har inte haft just det men en nära väns barn hade en knöl i sitt bröst. Väninnan kände den när barnet var ett år ungefär. Hon kollade med BVC och jag tror även hon var hos läkare men det var ganska vanligt hos barn var svaret hon fick. De tyckte inte att det var något som behövde undersökas vidare. Så jag tror inte att du behöver oroa dig för den knölen heller. Du kan ju känna om den är rörlig, vilket isåfall är bra. Be BVC kolla den nästa gång du är där. Det låter inte alarmerande alls tycker jag.

    Generellt sett så är knölar hos barn inte cancer, sålänge barnen är pigga, glada och inte går ner i vikt eller verkar må dåligt så behöver man i princip aldrig oroa sig.


    Det känns bara SÅ jobbigt att ?hitta? saker som inte ska vara där. Men det känns faktiskt bättre efter ditt svar. Din väninnas barn som hade knölen - var det en pojke eller flicka? :)

    Återigen du. Stort tack för dina inlägg/svar. Fantastiskt att få SERIÖSA svar (inte alltid man får det på fl).
  • Mon 6 Jan 2020 21:58
    #7
    Saraahhh skrev 2020-01-04 18:04:14 följande:

    Undrar samma. Min bebis hade också det för ett tag sedan


    Har de försvunnit? Hur gammal är bebisb
  • Tue 7 Jan 2020 08:06
    #8
    askyfullofstars skrev 2020-01-06 21:58:20 följande:

    Det känns bara SÅ jobbigt att ?hitta? saker som inte ska vara där. Men det känns faktiskt bättre efter ditt svar. Din väninnas barn som hade knölen - var det en pojke eller flicka? :)

    Återigen du. Stort tack för dina inlägg/svar. Fantastiskt att få SERIÖSA svar (inte alltid man får det på fl).


    Inga problem :) Bara kul om man kan hjälpa till! Vet hur det är att oroa sig i onödan för lymfkörtlar?:) Jag känner precis likadant som dig, blir lätt orolig av att känna knölar på barnen. Jag skrev det ovanför men kan säga det igen för det kan vara skönt att höra. Läkaren i min familj sa en gång när jag stressade över någon knöl att hos unga människor är knölar nästan aldrig cancer. Hos äldre människor, alltså 50+ är det en annan sak. Men hos unga människor är det i princip alltid ofarliga knölar. Cancer hos unga upptäcks oftast genom att de verkar må dåligt. De är trötta, hängiga, går ner i vikt, får en massa konstiga symptom som inte går att ignorera. Ett barn med en icke växande knöl någonstans (speciellt om det är lymfkörtlar som ju faktiskt växer för att de ska göra det när de jobbar med en infektion) misstänker man inte cancer hos.

    Det är min väninnas dotter som har (tror att hon fortfarande har den) knölen i bröstet. Den känns som en lymfkörtel ungefär men läkaren sa att det var en förstorad bröstkörtel tror jag. Ofarlig ansåg de den åtminstone. Och det är flera år sen de var hos läkare med henne för det så den var uppenbarligen helt ofarlig :)
Svar på tråden Svullna lymfkörtlar på bakhuvudet av bebis huvud?