• ITrust

Ung. Gravid och osäker

Jag är 19 år och har precis upptäckt att jag är gravid, med min pojkvän som jag började träffa i våras och vi blev ett par för lite över en månad sedan.

Jag vet inte vad jag ska göra. Jag är så förvirrad. Velar hela tiden mellan abort och att behålla.

Egentligen hade jag velat behålla barnet och vill att vi ska bli en familj, men jag bor fortfarande hemma och min pojkvän bor i en liten etta och studerar. Han är 22 år. Jag är väldigt orolig över att vi inte skulle klara av det, rent ekonomiskt. Jag gick ut gymnasiet i juni, har jobbat lite grann men jobbar inte nu och min kille är inte klar med sin utbildning än. Även om vi skulle välja att behålla och börja jobba nu och leta efter ett gemensamt boende, så är jag rädd för att vi inte skulle ha råd, eller att vi inte skulle hitta ett lämpligt boende!

Sjävklart vet jag också att det egentligen är alldeles för tidigt för barn, men jag vet inte hur jag kommer att må om jag gör abort. Jag är rädd att jag kommer att må fruktansvärt dåligt och kanske ångra mig. Kommer jag tänka varje gång jag ser ett litet barn med sina föräldrar att ?Det där hade kunnat vara han och jag, om vi inte hade valt att döda vårt barn?? Eller så är abort kanske det rätta alternativet, som det ser ut? Jag vet varken ut eller in.

Jag har inte berättat för honom än, då jag nyss fick reda på det. Självklart ska jag snart prata med honom, måste bara få landa lite först. Hur ska jag tänka? Hur hade ni gjort?

Jag vet att ingen här kan fatta beslutet åt mig, men just nu vet jag faktiskt inte vad och därför vore det skönt att få höra andras synpunkter. Kanske någon som har varit i liknande situation?

• Svar på tråden Ung. Gravid och osäker
  • Anonym (Anonym)

Jag skulle tyvärr ha gjort abort. Ni har knappt blivit ett par och är inte redo någonstans att sätta ett barn till världen. Det finns noll bra förutsättningar helt enkelt. Du har hela livet på dig att skaffa barn sen. Du kommer att bli ledsen efteråt, det är naturligt, men det är tusen gånger värre att sätta ett barn till världen när man inte kan erbjuda det ens de grundläggande tryggheterna.

• Anonym (E)

Behåll ditt barn. Allt runt omkring ordnar sig. Det är större sannolikhet att du ångrar abort än att du ångrar ditt barn om du behåller.

Nu är inte detta samma sak men jag vart hotad, pressad och utpressad till abort mot min vilja och det är det absolut värsta jag varit med om både fysiskt och psykiskt. Det vara flera år sedan men har skapat enorm psykisk ohälsa hos mig som fortfarande sitter i. Kvinnor som genomgått abort har högre sannolikhet för depressioner, psykisk ohälsa, självmord och alkoholmissbruk efteråt gentemot kvinnor som inte gjort det. Läste någon artikel om studier som gjorts. Du hittar det säkert om du googlar, det är på engelska.

Om du redan nu tror att du kommer ångra dig så är nog sannolikheten hög att du faktiskt kommer göra det. Ska man ta bort det ska det vara 100% självklart och inget tvivel. Bestäm dig för hur du ska göra och låt det hela smälta några dagar/någon vecka och samla styrka innan du berättar. Om killen eller någon annan flippar ur så låt dig inte vacklas utan stå starkt fast i ditt beslut. Lyssna på vad han och folk har att säga, men ändra inte ditt beslut för någon. Det kommer enbart drabba dig själv. Det är du som kommer må dåligt och gå runt och bära på det resten av livet, medan han enkelt går vidare som inget har hänt. Tillåt inte någon göra så mot dig.

• Anonym (Lite salt)

Det är ditt liv och ditt beslut. Men hade det varit jag hade jag gjort abort, för jag vill att mina barn ska ha de bästa förutsättningarna. Tyvärr är risken ganska stor att ditt och pojkvännens förhållande inte håller eftersom ni är så unga och inte ens provat att bo ihop först.

Jag hade helt enkelt tänkt på det som att jag förberedde mig för mina framtida barn och för att de ska få det riktigt bra.

• Anonym (E)
    Anonym (Anonym) skrev 2019-12-30 22:15:48 följande:

Jag skulle tyvärr ha gjort abort. Ni har knappt blivit ett par och är inte redo någonstans att sätta ett barn till världen. Det finns noll bra förutsättningar helt enkelt. Du har hela livet på dig att skaffa barn sen. Du kommer att bli ledsen efteråt, det är naturligt, men det är tusen gånger värre att sätta ett barn till världen när man inte kan erbjuda det ens de grundläggande tryggheterna.

Nej, det äe inte tusen gånger värre. I Sverige finns alla grundläggande tryggheter oavsett vad. Abort ska man INTE göra om man inte till 100% vill det. Det handlar inte alltid om att ?bli ledsen efteråt? utan det kan handla om svåra djupa depressioner, självskadebeteende, missbruk, grav ångest, ptsd, kriminalitet, självmordsförsök, självmord och livslång sorg och ånger. Förminska inte konskevenserna som kan bli efter en abort.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (E) skrev 2019-12-30 22:24:54 följande:
    Nej, det äe inte tusen gånger värre. I Sverige finns alla grundläggande tryggheter oavsett vad. Abort ska man INTE göra om man inte till 100% vill det. Det handlar inte alltid om att ?bli ledsen efteråt? utan det kan handla om svåra djupa depressioner, självskadebeteende, missbruk, grav ångest, ptsd, kriminalitet, självmordsförsök, självmord och livslång sorg och ånger. Förminska inte konskevenserna som kan bli efter en abort.
    Citerar TS:
    ITrust skrev 2019-12-30 22:11:41 följande:

Jag är 19 år och har precis upptäckt att jag är gravid, med min pojkvän som jag började träffa i våras och vi blev ett par för lite över en månad sedan.

Egentligen hade jag velat behålla barnet och vill att vi ska bli en familj, men jag bor fortfarande hemma och min pojkvän bor i en liten etta och studerar. Han är 22 år. Jag är väldigt orolig över att vi inte skulle klara av det, rent ekonomiskt. Jag gick ut gymnasiet i juni, har jobbat lite grann men jobbar inte nu och min kille är inte klar med sin utbildning än. Även om vi skulle välja att behålla och börja jobba nu och leta efter ett gemensamt boende, så är jag rädd för att vi inte skulle ha råd, eller att vi inte skulle hitta ett lämpligt boende!

Sjävklart vet jag också att det egentligen är alldeles för tidigt för barn, men jag vet inte hur jag kommer att må om jag gör abort.

Tycker du att det finns nånting öht här som säger att de är redo att skaffa barn? De har varken boende eller inkomst eller relation heller för den delen.

Du ska inte sitta och skrämma upp ts med fantasier om depressioner, självmord, kriminalitet, missbruk och gud vet vad. Lägg fram statistik eller var lite human!!
  • Slemmis

Håller med ovanstående tyvärr. Kan bara referera till mig själv som 19-åring, jag tyckte jag var mogen men det var jag verkligen inte, inser jag i efterhand alltså. Ett barn kräver otroligt mycket, jag älskar familjelivet men jag är också 30 plus och har ett stabilt jobb sen 7 år tillbaka, tjänar helt ok, har sambo, bostadsrätt och inget att oroa mig för egentligen, de flesta av mina vänner har barn så vi kan umgås med våra familjer allihop osv.

Det är tufft som det är att flytta hemifrån och försöka komma in på arbetsmarknaden.. kanske låter negativ men det vore så hemskt att ångra ett barn! Tänker både på dig och barnet. Jag kan återigen bara tala för mig själv men mina ?roligaste? år med mest fest och träffa nytt folk, plugga på annan ort och flytta hemifrån, var när jag var mellan 20 och 25 år. Skulle inte velat missa den tiden :)

• Anonym (Eva)

Om abort känns som fel beslut,så är det inte bra att tvinga sig i det.Kan du prata med någon vuxen om detta?Hoppas det löser sig.

• Anonym (Eva)
    Anonym (Lite salt) skrev 2019-12-30 22:21:29 följande:

Det är ditt liv och ditt beslut. Men hade det varit jag hade jag gjort abort, för jag vill att mina barn ska ha de bästa förutsättningarna. Tyvärr är risken ganska stor att ditt och pojkvännens förhållande inte håller eftersom ni är så unga och inte ens provat att bo ihop först.

Jag hade helt enkelt tänkt på det som att jag förberedde mig för mina framtida barn och för att de ska få det riktigt bra.

Absolut ska man kunna planera för det bästa.Men allt kan man inte planera och eller styra i livet.
  • Anonym (Linda)

Man kan absolut ångra ett barn!

Man kan ångra resten av livet att man valde att föda sitt barn pga de konsekvenserna det valet innebar.

Allt blir verkligen inte rosenrött och gulligull bara för att man föder sitt barn.

• ITrust
    Anonym (Anonym) skrev 2019-12-30 22:15:48 följande:

Ja, det kanske är bäst..
Svar på tråden Ung. Gravid och osäker