• Anonym (Majsan)

Vad gäller för gåvor till barn där en förälder utan vårdnad tar/undanhåller?

Nej hon kan inte kräva något. Verken vad de ska gå till eller att få dom.

• Anonym (Majsan)
    Anonym (Kusinen) skrev 2019-12-30 23:56:56 följande:

vi har försökt förmedla detta, men dom vägrar, ser sitt barnbarn någon gång om året, försvarar pappan trots allt han gjort, och vill inte "prata om det". Sjukt tragiskt att han i så många år till, hon är 5 år, kan ta alla hennes gåvor, och ingen annan än jag och barnets mamma reagerar. Det är en sjuk släkt som tyvärr jag har även till mina barn...

Ja det är bara tyvärr att acceptera och strunta i det. Finns inget man kan göra tyvärr. Det ända man kan göra är att påpeka till de som ger gåvan att dottern tyvärr inte ser något av gåvan. Sen försöka vara lite hård med den biologiska pappan att när barnet behöver en cykel, vinterkläder/skor eller något med utöver det vanliga kläderna att man kräver den biologiska pappan på hälften av kostnaderna.
  • Anonym (Majsan)
    Anonym (S) skrev 2019-12-31 10:21:12 följande:

Om barnet bor bara hos mamman ska ju mamman få underhåll. Då kan man inte kräva något mer utöver det. Med en sådan dålig kommunikation får man väl dessutom anta att det går via FK så då behöver man ibte diskutera pengar alls med den andra föräldern.

Jo faktiskt så har man rätt att få detta trotts att man får underhåll. Annars så har familjerätten ljugit för mig underhållet ska gå till de vardagliga sakerna. Men dyrare saker som anses som vanlig standard som exempelvis en cykel eller vinterkläder ska vara utöver och delas på. Om man nu inte har ett annat än de vanliga standard underhållet.
  • Anonym (Majsan)
    Anonym (mmm) skrev 2019-12-31 11:55:52 följande:

Ska och ska. Inte många som gör så om de har dålig kommunikation. 

Men nu handlade TS om gåva från en släkting, det är en helt annan sak. 

Ja men läs mitt första inlägg och inte det jag svarade på en fråga jag fick I stället för att hoppa på andra med onödiga kommentarer. Du själv öppnade käften på något som inte ts frågade om ??????????? därför jag skrev att man kan försöka vara lite hård. Vet att de är många som Skiter i det fast de är skyldiga till det.
Svar på tråden Vad gäller för gåvor till barn där en förälder utan vårdnad tar/undanhåller?