• Anonym (Tvek)

    Pojkvän slår till en annan man som tafsar på hans flickvän. Normalt?

    Jag hade på ett sätt uppskattat att min kille stod upp för mig och försvarade mig samt att killen som antastade mig fick vad han förtjänade. Jag hade inte velat vara i ett förhållande med någon som stod tyst och kollade på medan jag blev utsatt för ett sexuellt brott. Däremot hade jag nog inte velat att han utsatte sig för den risken att bli anmäld eller liknande konsekvenser.

    Jag hade ett ex som bara tyst stod bredvid och inte gjorde något medan en full kille på tunnelbanan högt verbalt attackerade mig och snackade om hur ful jag var. Den sexuella attraktionen bara dog efter det.

  • Anonym (Tvek)
    Iarwain skrev 2019-12-31 12:34:45 följande:
    Så tycker du att våld är en generellt bra lösning på konflikter, eller är det bara just denna specifika situation?
    Jag tycker att en sexuell förövare förtjänar en bra smäll. Någon konflikt att "lösa" finns det inte. Skadan är redan skedd, vi kan inte prata oss fram till att jag inte blev antastad. 
  • Anonym (Tvek)
    Iarwain skrev 2019-12-31 13:53:05 följande:
    Nja, ett "vigilant-samhälle" är inte hur jag vill ha det.
    Nej, inte jag heller. Jag tänker inte gå runt och uppmuntra folk att slå till sexuella förövare men jag skulle fortfarande inte bli sur eller tycka det var något dåligt om min pojkvän slog till en kille som just antastat mig. Han fick vad han förtjänade isåfall. 
  • Anonym (Tvek)
    Iarwain skrev 2019-12-31 14:09:45 följande:
    Du tycker alltså inte att det vore bättre om personen som tafsade fick sitt straff genom lagens/statens försorg, eller?

    Finns det andra brott du tycker att det är bättre att vi löser själva?
    Hahahahah en tafsare som får ett straff genom lagen... den va rolig du. You must be new to earth. 

    En tafsare får gärna bli straffad genom lagen, även fast det aldrig kommer hända. Han förtjänar också att bli slagen. Du tycker inte sexuella förövare förtjänar att bli slagna? Du tycker synd om dem? Eller du tror att hela samhället spirar ur kontroll till ett vigilante samhälle om en pojkvän slår till killen som just förgrep sig på hans flickvän?
  • Anonym (Tvek)
    Anonym (Ef) skrev 2019-12-31 14:17:19 följande:
    Varför är alternativen endast stå tyst bredvid eller ta till våld? Kan du inte se något annat än dessa ytterligheter?
    Var läste du att dessa var de enda alternativen? Jag skrev enbart att jag på ett sätt hade uppskattat det och på ett annat sätt inte velat det gällande att slå till förövaren och nämnde sedan att jag inte hade velat att han stod tyst bredvid. Jag visste inte att jag behövde skriva min åsikt om alla möjliga sätt den händelsen kunde resultera i. 
  • Anonym (Tvek)
    Iarwain skrev 2019-12-31 14:32:32 följande:
    Jag frågade inte hur det ser ut idag, utan efter hur du vill ha det.
    Vill du att sexuella förbrytare ska straffas via lagen?

    Tror du att man någonsin kommer att få en förändring till att öka antalet fällande domar för sexuellt ofredande om alla slår istället för att anmäla?

    Jag frågade om vilka andra brott dy tycker ska lösas på samma sätt; Svara gärna på det.

    För att svara på dina frågor:
    "Du tycker inte sexuella förövare förtjänar att bli slagna?"
    Nej, jag tycker inte att våld är något någon förtjänar.

    "Du tycker synd om dem?"
    Nej, jag tycker inte synd om dom.

    "Eller du tror att hela samhället spirar ur kontroll till ett vigilante samhälle om en pojkvän slår till killen som just förgrep sig på hans flickvän?"
    Detta är en mycket svårare fråga och mitt svar får bli jag vet inte. Vårt samhälle upplevs som våldsammare idag än tidigare. Vad det beror på vet jag inte.

    Jag följer devisen jag skrev tidigare; 
    "Be the change you want to see in the world"
    Jag vill att fler ska dömas och det allmänna våldstendenser ska minska i samhälllet, då vill jag heller inte bidra ett beteende jag tycker är fel.
    Jaha vi ska utgå ifrån ett utopiskt samhälle som inte existerar. Ja nej det får du hålla på med själv. Jag föredrar verkligheten. 

    Jag snackar ingenting om att slå istället för att anmäla eller att lösa brott. Det är enbart du som snackar om det. Tråden handlar om reaktionen på en händelse som redan skett. Inte om hur man ska lösa brott. 
  • Anonym (Tvek)
    Iarwain skrev 2019-12-31 14:44:17 följande:
    Jag hade vänligheten att svara på dina frågor kan du vara vänlig att svara på mina innan vi "går vidare"?

    Jag svarar på denna kommentar först för att visa god vilja.

    Det är för mig ingen utopi att vi ska satsa mer på småbrott och låta bli att slå varandra. Så jädra svårt är det inte...
    Du var du själv som sa att du utgick ifrån hur man ville ha det inte hur verkligheten var. Hur svårt eller enkelt du tror att detta fantasisamhälle är att nå är liksom inte relevant. 

    Nej jag kan inte svara på din fråga eftersom den är helt felställd vilket jag gjort tydligt i varje svar till dig. Jag pratar inte om att lösa brott med våld och därför kan jag inte svara på vilka andra "brott jag vill ska lösas genom våld". Du kan inte komma med straw mans och sen försöka få mig att tro att det är JAG som argumenterar oärligt. Funkar inte på mig. 
  • Anonym (Tvek)
    Anonym (Ef) skrev 2019-12-31 14:35:29 följande:
    Du tog bara upp dessa två ytterligheter.
    Det fick mig att tro att du inte såg andra alternativ.

    Vilka andra alternativ ser du?

    Vilket hade du föredragit?
    Alla saker kan hanterar genom tusentals olika variationer, känns inte direkt lämpligt att gå igenom alla. Det optimala om jag hade fått välja vore att han skällde ut förövaren och fick honom att skämma ihjäl sig och få ut honom från festen/klubben. Men tråden handlar inte om att få välja utan att reagera på en händelse som redan skett. Och jag hade definitivt inte blir upprörd eller arg på min kille för att han stod upp för mig och slog till en jäkla idiot. Förmodligen är det den enda konsekvensen den idioten någonsin kommer få för att antasta tjejer. 
  • Anonym (Tvek)
    Iarwain skrev 2019-12-31 15:19:28 följande:
    Du ser detta som en isolerad händelse och tänker inte längre än "näsan räcker".
    Du försöker lösa ett brott med ett annat brott, då känns det för mig logiskt att du tänkt igenom vad detta får för konsekvenser och i vilka situationer detta är ok.

    Istället gör du en "ryggmärgsbedömning" och genom det skapar ett otryggt samhälle.

    Det är sådana som du som är hindret för att uppnå ett humant samhälle.
    Nej, jag försöker inte lösa brott alls. Något du verkar ha väldigt svårt att förstå. Tråden handlar inte om att lösa brott eller utveckla utopiska samhällen. Du verkar otroligt förvirrad. Bara flumskit och halmgubbar. 

    Problemen med vigilantes är att det inte är rättssäkert. Det kan drabba oskyldiga människor. Problemet med vigilantes är fan inte att vidriga människor blir slagna. I ts fall är det inget osäkert, vi vet att det var den sexuella förövaren som blev slagen. 

    Jaja det är jättefint att du är så mån om sexuella förövare för ditt humana samhälle. Lycka till med det. 
  • Anonym (Tvek)
    Iarwain skrev 2019-12-31 15:44:28 följande:
    Nej, det handlar om att sådana som du och TS kille tycker att man löser konflikter med våld, men ser inte vad det får effekter i stort.
    Fortfarande fel, men fortsätt försök så kanske du gissar rätt tillslut. 
  • Anonym (Tvek)
    EmberEyes skrev 2019-12-31 16:32:41 följande:

    Jag blir uppriktigt förfärad över hur många grottmänniskor som förespråkar våld i denna tråden.

    Helt ärligt, alla kvinnor som inte är förmögna att fräsa av en tafsare på egen hand, utan behöver en man som gör det åt sig, hur kan ni ens fungera i dagens samhälle? Klarar ni inte av något så litet så kan jag förstå att det finns en falang män som tycker att a) de har rätt att styra och ställa över er, och b) behöver anamma någon sorts vålds-romantiserande  matcho-attityd.

    Eller som någon/några skrev, att de skulle tappa attraktionen om mannen inte går emellan...? Hur fungerar ni egentligen? Är ni verkligen så svaga att ni behöver en man som beskyddare? Tycker ni på fullaste allvar att det är attraktivt att bli förminskade, att ni vill att männen i er omgivning ska behandla er som barnrumpor, att män som ser er som starka och kapabla individer är osexiga?


    Det är trist att du känner dig förminskad av att vara ett team med din partner där ni försvarar varandra. Jag tycker inte kvinnor som inte vågar eller är för chockade för att säga ifrån om de blir sexuellt antastade är svaga barnrumpor så det får stå för dig. 
  • Anonym (Tvek)
    EmberEyes skrev 2019-12-31 16:57:28 följande:
    Tja, jag är en kapabel vuxen kvinna som inte behöver ett matcho svin som ska slåss med folk, och jag kan verkligen inte förstå att en kvinna skulle vilja ha ett sådant rövhål som en black runt foten. Eftersom du tycker att du behöver "försvaras" mot ett nyp i röven och inte är förmögen att själv säga ifrån, och eftersom du uppskattar män som tar till nävarna, så säger det faktiskt enormt mycket om dig, och inget av det är positivt...

    Jag förstår att det kan vara svårt, men läs vad jag skriver och hitta inte på eget. Jag har inte skrivit att kvinnor är svaga barnrumpor om de inte kan värna sig själva. Jag skrev att jag inte förstår varför kvinnor finner män behandlar dem som barnrumpor attraktiva, och män son behandlar kvinnor som starka och kapabla som osexiga.

    Men jag inser det futila i att försöka argumentera med dig. Du kan inte förstå värdet i att vara en stark kvinna, utan föredrar att infantiliseras av din "partner".
    Jag tycker inte människor som står upp mot sexuella förövare är rövhål. Ja jag tycker att människor i förhållanden bör stå upp för varandra om den andra behandlas dåligt, att bli sexuellt antastad anser jag vara att bli behandlad dåligt. För det första handlar det inte om huruvida offret säger ifrån eller inte, partner bör stå upp mot folk som behandlar denne dåligt oavsett om offret är kapabel till det inte. Vid situationen med mitt ex t.ex. stod jag upp för mig själv och skällde ut idioten. Min pojkvän borde ändå stått vid min sida och visat att hans beteende inte var okej. Desto fler människor som visar idioter att deras beteende är oacceptabelt desto bättra. För det andra är kvinnor inte svaga barnrumpor för att de inte klarar av, vågar eller är för chockade för att säga ifrån om de blir sexuellt antastade. Det finns massor med bakomliggande psykologiska anledningar till varför offer för sexuella brott reagerar som de gör. Att du sitter och förminskar offer på detta sätt vet jag knappt vad jag ska säga om. Det är faktiskt riktigt vidrigt att ens säga sådär. 

    Och jo du sa det, hela anledningen till varför du pratade om kvinnor som svaga och barnrumpor var just ifall de inte kunde stå upp för sig själva och själva hantera sexuella övergrepp. Usch och fy, verkligen. Offer som av någon anledning inte säger ifrån till sina förövare slutar inte vara starka kvinnor. 
  • Anonym (Tvek)
    Anonym (Ef) skrev 2019-12-31 17:24:31 följande:
    Hur var det nu, fanns det fler sätt än att börja slåss, eller var det enda sättet man kunde stå upp för en annan person på?
    Det har jag redan svarat på, men du är visst bara grälsjuk? Ember pratade dock inte enbart om våld utan hon tyckte att starka kvinnor minsann skötte sina sexuella övergrepp själva och i princip var våp om de blev försvarade på något sätt. Här ska man minsann inte stå upp för andra människor alls för det är samma sak som att förminska dem och se dem som barn. 
  • Anonym (Tvek)
    EmberEyes skrev 2019-12-31 20:01:59 följande:
    Du menar alltså att ett nyp i rumpan är så allvarligt att du inte själv kan hantera det, utan du behöver din karl att slå förövaren på käften, vilket är det scenario som diskussionen baseras på? Att det är ett tecken på egen styrka att inte stå upp för sig själv?
    Anonym (Tvek) skrev 2019-12-31 17:15:45 följande:
    Jag tycker inte människor som står upp mot sexuella förövare är rövhål. Ja jag tycker att människor i förhållanden bör stå upp för varandra om den andra behandlas dåligt, att bli sexuellt antastad anser jag vara att bli behandlad dåligt. För det första handlar det inte om huruvida offret säger ifrån eller inte, partner bör stå upp mot folk som behandlar denne dåligt oavsett om offret är kapabel till det inte. Vid situationen med mitt ex t.ex. stod jag upp för mig själv och skällde ut idioten. Min pojkvän borde ändå stått vid min sida och visat att hans beteende inte var okej. Desto fler människor som visar idioter att deras beteende är oacceptabelt desto bättra. För det andra är kvinnor inte svaga barnrumpor för att de inte klarar av, vågar eller är för chockade för att säga ifrån om de blir sexuellt antastade. Det finns massor med bakomliggande psykologiska anledningar till varför offer för sexuella brott reagerar som de gör. Att du sitter och förminskar offer på detta sätt vet jag knappt vad jag ska säga om. Det är faktiskt riktigt vidrigt att ens säga sådär. 

    Och jo du sa det, hela anledningen till varför du pratade om kvinnor som svaga och barnrumpor var just ifall de inte kunde stå upp för sig själva och själva hantera sexuella övergrepp. Usch och fy, verkligen. Offer som av någon anledning inte säger ifrån till sina förövare slutar inte vara starka kvinnor. 
    Om vi följer diskussionen utan att försöka förvrida den, så ställer du dig bakom övervåld. Ett nyp i rumpa är inte jämförbart med att åka på en smäll.

    Dessutom finner jag det oroväckande att en partner är så hypervigilant att denne reagerar på ett nyp i rumpan innan den som utsätts hinner reagera, och tar till nävarna.

    Och åter igen jag har inte någonstans skrivit att kvinnor är svaga barnrumpor. Jag förstår att förmågan att läsa och förstå en skriven text kan vara svårt för vissa, men det är så mycket lättare att hålla en diskussion om folk diskuterar det som faktiskt skrivs och inte hittar på egna saker som de tillskriver sina åsiktsmotståndare. Med det sagt så slutar jag diskutera med dig eftersom du envisas med att bemöta dina egna påhitt som du tillskriver mig.

    Ha ett gott nytt år.
    Och så lägger du till att förminska sexuella övergrepp och hur kvinnor inte ska överreagera över ett litet nyp i rumpan. Ett litet övergrepp bara, var en stark kvinna och get over it va? Fyfan. Äcklas verkligen. 
  • Anonym (Tvek)
    EmberEyes skrev 2019-12-31 20:48:41 följande:
    Hur kan någon som inte kan läsa överleva i dagens samhälle?
    Jag tänker aldrig låta någon sitta och förminska offer för sexuella övergrepp. Sedan kan du försöka gaslighta mig hur mycket du vill, kommer aldrig funka. Alla offer som läser tråden ska se att din bullshit inte får stå oemotsagd. 
  • Anonym (Tvek)
    EmberEyes skrev 2019-12-31 21:10:45 följande:
    Men det är ju din bullshit, inte min. Så snacka inte om gaslighting när det är du som står för den.
    Som sagt, du kan försöka gaslighta mig hur mycket du vill. Funkar inte. Din unkna kvinnosyn lyser igenom. 
Svar på tråden Pojkvän slår till en annan man som tafsar på hans flickvän. Normalt?