• VilsenSsk

    Hur köper/säljer resebyrå flygbiljetter?

    Hej!

    Gått i tankarna i flera år att starta resebyrå! Men hur köper en resebyrå, och sälber vidare flygbiljetter? Jag vet ju att man måste vara godkänd av iata för att få sälja flygbiljettee till flygbolag som är medlemmar. Men leker med tanken att man evenutellt kan:

    1. Köpa upp flygstolar hos vissa flygbolag vissa sträckor, för att sedan sälja vidare, dvs att man inte bokar stolar med namn utan lägger till detta i ett slutskede.

    2. Att man bokar en/flera flygbiljetter åt en kund, dvs att jag söker upp flygbiljetter, bokar dessa i kundens namn mem betalar via företaget, och kunden sedan betalar för resan till mitt företag.

    Funkar dessa alternativ?

    Ytterst tacksam för input ????

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-12-31 09:40
    Min "smiley" blev istället "????" Sorey ser lite drygt ut!

  • Svar på tråden Hur köper/säljer resebyrå flygbiljetter?
  • Anotherone

    Båda varianterna finns ju, dvs både olika sorters "allotments" där du avtalar med flygbolaget x om att sälja en viss volym. De garanterar dig platser och du får fast pris. Och sen din andra idé där du köper biljetter på den öppna marknaden och bara lägger på ett arvode för det jobb du utfört. I det senare fallet behöver du själv inte ha avtal med tex Amadeus för att komma åt biljetterna. Men då behöver du ju kunna erbjuda kunderna ett mervärde, för det är inte särskilt svårt idag att boka flyg från A till B.

Svar på tråden Hur köper/säljer resebyrå flygbiljetter?