• AndreaBD

    Orsaker/bakgrund till "hoarding"?

    Vet någon vad det brukar finnas för orsaker bakom att en person hoardar, eller framför allt slutar städa och låta lägenheten bli en soptipp? Jag frågar för att jag har två lindrigare fall (eller såna som kan bli hoarders) i min omgivning och jag undrar hur man kan hjälpa såna tidigt? 

    Depression och/eller dåligt självförtroende verkar vara faktorer? Övervikt kanske är vanligt, eller dataspelsberoende? 

  • Svar på tråden Orsaker/bakgrund till "hoarding"?
  • Fjäril kär

    De jag känner till har olika typer av tvångssyndrom som gör att det eskalerat till hoarding

    Obehandlade psykiska diagnoser kan mynna ut i just hoarding

  • Barbro45

    Såvitt jag har förstått så kan det ofta/ibland vara ett sätt att lindra ångest. Samlandet gör att ångesten lindras för stunden. Att göra sig av med saker, oavsett värde eller rent skräp triggar igång ångesten. Dessa människor behöver hjälp att hitta grunden till ångesten och få behandling. Som anhörig eller vän gäller det att inte bli en möjliggörare utan försöka få till en fungerande vårdkontakt. 

  • AndreaBD

    Jag vet inte om det är samma fenomen som jag menar. Jag menar mer att folk inte orkar städa, och det blir bara värre och värre och de orkar allt mindre ta i det. INTE att man medvetet samlar på saker. 

    Så kanske är det fel titel och det är två olika saker? 

  • Barbro45
    AndreaBD skrev 2019-12-31 16:29:11 följande:

    Jag vet inte om det är samma fenomen som jag menar. Jag menar mer att folk inte orkar städa, och det blir bara värre och värre och de orkar allt mindre ta i det. INTE att man medvetet samlar på saker. 

    Så kanske är det fel titel och det är två olika saker? 


    Då är det ofta djup depression, missbruk eller demens som är irsaken.
  • AndreaBD
    Barbro45 skrev 2019-12-31 21:51:46 följande:
    Då är det ofta djup depression, missbruk eller demens som är irsaken.
    Eller depression plus NPF? 
  • Aniiee

    Jag är väl lite av en hoarder/har lite hoardingtensender. Lite av en hamster, liksom. Jag har extremt svårt att göra mig av med vissa saker som egentligen är helt värdelösa. JAG SJÄLV ser inget värde i sakerna, ändå kan jag inte göra mig av med det (oftast pratas ju hoarding om som att det är folk som ser ett värde som egentligen inte finns i prylarna).

    Hoarding består ju av flera delar/finns i lite olka, överlappande versioner. Jag är mer på "svårt att slänga" än på "skaffar massa nytt" på skalan. Jag är inte heller så djupt i det att jag inte städar och slänger rent skräp (jaja..... tll slut i alla fall =P)

    Varför har jag svårt att göra mig av med vissa saker? Hmm.... tror det är en blandning av asperger, lite ångest, en skvätt bitterljuv nostalgi och allmänt städmotstånd.


    I have a growing lack of disgust for you
Svar på tråden Orsaker/bakgrund till "hoarding"?