• assistent 13

Tagit massa blanco, hela familjen i kris

Hur skulle ni reagera. ?

Min partner har tagit 5 olika blanco för 1.2 miljoner kr på 1 år!. Fick reda på detta när vi skulle byta bolån till ett bättre o banken frågar vad vi gjort av pengarna. Får reda på att han tog lånen för att överleva till mat el mm mm eftersom att företaget inte dragit in nog. Ändå har han varit där på sitt företag, han kunde ex sökt extra arbete, talat om sitsen för mig så hade jag med kunnat dubbel arbeta. Nu är månadskostnaden för dessa blanko ca 18 000/ månad detta endast blanko lån sen kommer bolån el bilar mat soppor vatten Internet mm mm på det.

Vi har nu inte längre råd till något och måste sälja huset. Dock kommer de inte hjälpa jättemycket huset ger oss inte mycket i pengar men den är dyr i lån månadskostnad så där kan man spara in lite .

Men jag är så besviken. Förstår inte ens vad han gjort med 1.2miljoner på 1 år. Kan knappast varit bara till de som saknades för mat osv. Vet inte ens var vi ska bo nu . Hur ska vi ens ha råd att hyra något?. Vi har 3 barn o måste ändå ha en 3a-4a. Ena barnet har funktionshinder och kräver yta och 1plan. Just nu skulle jag klara mig mycket bättre om jag var singel. Jag får

18000 ut i lön/mån.

Han får ca samma säger han iallafall .

• Svar på tråden Tagit massa blanco, hela familjen i kris
  • annabellelee

Han ljuger. Om han får ut 18000 kr (och ni inte har helt orimliga kostnader) behöver han inte låna 1.2 miljoner på ett år.

1.2 miljoner på ett år är alltså 100 000 kr i månaden. INGEN behöver så mycket pengar till omkostnader, inte ens om man har ett lyxhus och äter oxfilé varje dag.

• Anonym (B)

Du borde nog springa därifrån fort som tusan innan du hamnar med en massa lån och barnen far illa. Hur kan han dölja en sådan sak? Helt sjukt ju. Skaffa egen lägenhet asap.

• Anonym (Ugglan)

Han måste vara ärlig för att ni ska kunna fortsätta. Är han en spelmissbrukare, lyxtorsk eller knarkare lär han erkänna det och sen får ni hitta en lösning. Man lägger inte 100k/månad på hyra och mat. Var tog de andra 90k vägen liksom..

• Sasu

be att få kolla hans bank konto, där kan man se vad han spenderat alla dessa pengar på, helt omöjligt att han har lagt 1,2 miljoner på omkostnader. Låter mer som han har spelat bort allt.

• Anonym (G)

Antingen har han spelat bort allt eller så har han hamnat i klorna på kriminella. Du vet vad du måste göra oavsett vilket.

• Anonym (Kvinna 39)

Lider med dig! Eftersom du skriver partner antar jag att ni inte är gifta, det ska du vara oerhört tacksam för, för det betyder att HAN får stå för sina skulder själv i första hand. Här har du en tråd med lite vägledning, särskilt sista stycket är belysande:
    https://lawline.se/answers/avrakning-av-skulder-vid-bodelning-mellan-sambor

Och naturligtvis innebär det här med husförsäljningen att du också kan passa på att separera. Han är ju inte tillräknelig när det gäller ekonomi, oavsett orsak till skulden.

Du kan fråga Skatteverket vad din sambo egentligen tjänar per år, det är allmänna uppgifter som vem som helst kan efterfråga, du kan begära ut hela hans deklaration faktiskt.

Vad jag inte förstår är varför det är så akut just nu att betala tillbaka pengarna? Jag kan inget om blancolån men har man inte avbetalning på dem också?

• Anonym (Kvinna 39)
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2019-12-31 20:02:50 följande:

Lider med dig! Eftersom du skriver partner antar jag att ni inte är gifta, det ska du vara oerhört tacksam för, för det betyder att HAN får stå för sina skulder själv i första hand. Här har du en tråd med lite vägledning, särskilt sista stycket är belysande:
    https://lawline.se/answers/avrakning-av-skulder-vid-bodelning-mellan-sambor

Och naturligtvis innebär det här med husförsäljningen att du också kan passa på att separera. Han är ju inte tillräknelig när det gäller ekonomi, oavsett orsak till skulden.

Du kan fråga Skatteverket vad din sambo egentligen tjänar per år, det är allmänna uppgifter som vem som helst kan efterfråga, du kan begära ut hela hans deklaration faktiskt.

Vad jag inte förstår är varför det är så akut just nu att betala tillbaka pengarna? Jag kan inget om blancolån men har man inte avbetalning på dem också?

Ignorera det sista, jag läste om hela tråden...
  • Anonym (H)

Han ljuger. Han har bränt 100.000kr/månad i ett år. Helt omöjligt på löpande hushållskostnader. Oavsett har han förstört ert liv för lång tid framöver. Separera och var glad att du personligen inte är betalningsansvarig. Jag hoppas verkligen inte ni är gifta, en bodelning i det här läget skulle förstört rejält för dig också. Vad det än varit pengarna gått till har han satt det före sin egen familj. Helt sjukt. Bara räntan, räknat på 10%, är 10.000kr/månad brutto. Amortering på 10 år, 10.000kr/månad. Sveket mot familjen är så grovt.

• Aniiee
    "eftersom att företaget inte dragit in nog"

Är det så att han tagit dessa blankolån privat för att ösa in i sitt företag? Jag kanske tolkar tokigt, men jag utläser att han har ett företag som inte dragit in (tillräkligt med) pengar. Är det så att dessa blankolån gått in där?
    I have a growing lack of disgust for you
Svar på tråden Tagit massa blanco, hela familjen i kris