• Anonym (?)

Jag blir en dålig mamma pga min sambo, vad hade ni gjort?!

Hej.

Jag har precis gått hemifrån pga min sambo. Han är så otroligt elak mot mig och han säger att jag är det mot honom

Så här har vi det varje dag: Jag gnäller och tjatar på honom, jag höjer även rösten och blir upprörd. Han undrar alltid varför jag höjer rösten och hyschar mig vilket gör att jag blir ännu mer förbannad. Jag sköter tvätten hemma, jag lagar oftast mat, jag är den som dottern tyr sig till jämt och har pli och ordning och regler. Medan sambon kommer och går lite som han vill.

Frågade senast idag om jag skulle lära honom att laga mat för att han inte kan så bra och för att han tycker det är tråkigt. Då fick jag till svar nej jag vill inte lära mig hur mycket som helst på en dag.

Jag blev återigen upprörd och då får jag fan för det för att jag blir upprörd men att han beter sig såhär det är minsann okej.

Samma sak så vill han att vi tar reda på efter oss själva så om jag har druckit en läskburk så ska jag ta bort den från bänken och vise versa. Men lik förbannat står det alltid mjölkförpackning kvar på bänken som han har druckit men som jag får ta bort. Jag tvättar hemma och sa men då får du tvätta dina egna kläder då eftersom dom använder ju inte jag.

Nu sa jag åt honom att vi kör ombytta roller. Jag kommer vara han och han kommer vara jag när det gäller vem som gör vad hemma. Nej det ville han inte såklart för att det är jag som gör mest. Sen sa jag att jag inte kommer tvätta något mer i alla fall men det skulle jag visst göra för det har vi minsann kommit överens om.

Han har ett jobb där han är borta 2-3 dagar i streck ibland och jag är alltid hemma med dottern. Jag minns inte sist jag träffade en vän. Jag kan intr träffa nån längre för att jag är så bitter jämt. Sen pratade vi idag om jag om jag inte har varit till frisören på säkert 1,5 år nu men sambon klipper sig och fixar sig minst varannan månad och behöver aldrig säga till mig utan han gör det ändå när han känner för det. Men ska jag göra något sånt ja då jäklar måste jag planera flera dagar innan.

Nu lämnade jag allt och gick hemifrån så han fick lägga dottern och hon kommer följa med honom på ett jobb imorgon så jag får lite egentid.

MEN jag vill ju inte att dottern ska bli drabbad av att jag ska ha egentid. Känner mig som världens sämsta mamma men grejen är att mina aggressioner gentemot sambon går ju ut över henne också när hon gnäller och tjatar. Det är ju inte meningen. Och jag blir så ledsen över att inte sambon ser när det blir för mycket för mig och kan säga "gå iväg och vila eller andas eller ta en massage" eller vad som helst. Nej då hackar han på mig också att jag måste lära mig att tagga ner och allt vad det är.

Jag blir galen snart alltså och jag vet inte vad jag ska göra. Är separation den ända utvägen? Vad hade ni gjort? Nån som känner igen sig?

• Svar på tråden Jag blir en dålig mamma pga min sambo, vad hade ni gjort?!
  • Anonym (?)

Måste lägga till en grej. Jag bad honom diska några matlådor för nån dag sen och han blev fullständigt chockad och sa varför ska jag göra det åt dig?! Jag tänker inte vara någon som "passar upp" på någon sa han. Sen är jag så snäll och hämtar laddare åt honom när han frågar när han ligger i sängen och idag hjälpte jag honom med datorn och fixade internet. Han bar grejor ner i källaren åt mig och förstod inte varför inte jag kunde bära ner själv. Alltså hör ni?!

• Akira Öken

Det låter som att ni vuxna båda bidrar till en dålig hemmiljö för er och barnet. Ni får reda ut detta och komna överens om hur ni ska ha det och om ni kan fortsätta leva tillsammans eller inte. Det du beskriver är en otrygg miljö för barnet och du kan inte lägga skulden för den bara på din man.

Gå i parterapi om ni inte själva kan hitta en lösning, eller separera. Ert barn kan inte välja och förtjänar bättre.

• Akira Öken
    Anonym (?) skrev 2020-01-01 19:15:53 följande:

Måste lägga till en grej. Jag bad honom diska några matlådor för nån dag sen och han blev fullständigt chockad och sa varför ska jag göra det åt dig?! Jag tänker inte vara någon som "passar upp" på någon sa han. Sen är jag så snäll och hämtar laddare åt honom när han frågar när han ligger i sängen och idag hjälpte jag honom med datorn och fixade internet. Han bar grejor ner i källaren åt mig och förstod inte varför inte jag kunde bära ner själv. Alltså hör ni?!

Tjafs, tjafs, tjafs. Om petitesser. Ni kanske ska börja visa att ni är vuxna och sluta hålla på med dessa dumheter.
  • Aniiee

Ja, jag hör. Jag hör att du hanterar er situation på ett sätt som får honom att bli motvalls. Jag hör också att du inte ställer upp på hans plan - alla tar bort efter sig själva. Du gör istället det och så blir du sur, istället för att faktiskt göra som han vill - att du låter bli.

Sluta. Sluta städa efter honom. Han vill ju inte att du gör det. Sluta be honom om tjänster - och sluta göra honom tjänster. Se hur kul han tycker att det är efter ett tag. '

Gör ditt, skit i hans. Till slut tröttnar han och börjar göra sina grejer själv eller så tröttnar du och flyttar. Hur som helst får du mindre att göra och han slipper höra dig gnälla.

I have a growing lack of disgust for you
  • Anonym (?)
    Akira Öken skrev 2020-01-01 19:23:35 följande:

Det låter som att ni vuxna båda bidrar till en dålig hemmiljö för er och barnet. Ni får reda ut detta och komna överens om hur ni ska ha det och om ni kan fortsätta leva tillsammans eller inte. Det du beskriver är en otrygg miljö för barnet och du kan inte lägga skulden för den bara på din man.

Gå i parterapi om ni inte själva kan hitta en lösning, eller separera. Ert barn kan inte välja och förtjänar bättre.

Ja exakt så är det. Vi är så olika och har växt upp så olika så vi krockar på hur det ska vara i hushållet. Exemplvis går sambon ifrån bordet innan dottern har ätit klart vilket gör att han då lär henne att gå ifrån innan alla har ätit klart. För mig är det vett och etikett. Men för honom inte viktigt alls.

Jag tycker även jag får göra det mesta hos oss vilket såklart är orättvist och jag har påpekat det för honom så många gånger och han ligger fortfarande mest i sängen eller soffan.
  • Anonym (?)
    Akira Öken skrev 2020-01-01 19:23:35 följande:

Ja exakt så är det. Vi är så olika och har växt upp så olika så vi krockar på hur det ska vara i hushållet. Exemplvis går sambon ifrån bordet innan dottern har ätit klart vilket gör att han då lär henne att gå ifrån innan alla har ätit klart. För mig är det vett och etikett. Men för honom inte viktigt alls.

Jag tycker även jag får göra det mesta hos oss vilket såklart är orättvist och jag har påpekat det för honom så många gånger och han ligger fortfarande mest i sängen eller soffan.
  • Anonym (.,..)

Som nån annan skrev, parterapi eller parrådgivning vore nog nåt för er. Men hemarbetet verkar helt snedfördelat, till din nackdel. Tvätt, matlagning, städ, ansvaret för dottern etc. 

Han är ok med att han får lämna saker framme, men samma får inte du för honom, tydligen. Jobbar du också eller bara han? 

Kanske vore bra för dig att prata med nån utomstående om allt också (bitter osv).

• Akira Öken
    Anonym (?) skrev 2020-01-01 19:46:10 följande:

Så hur ska ni lösa det då?
  • LoveRain

Ni verkar ha hamnat i en dålig spiral av gnäll, tjat och tjafs om smågrejer. Bakom det finns troligen ett allmänt missnöje med relationen, i ditt fall verkar du känna dig väldigt orättvist behandlad. Med det sagt är du inte oskyldig till att er relation har blivit dålig. Inte av det du själv beskriver i alla fall.

Ni behöver dels bryta den dåliga spiralen. Er strategi försatt lösa era problem har ju inte funkat så ni måste hitta andra sätt. Er kommunikation verkar inte vara så konstruktiv. Hitta ett bra sätt att kommunicera först. Efter det får ni komma fram till kompromisser. Om det är väldigt viktigt för dig att alla sitter kvar tills dottern ätit upp kanske din man kan göra det. Om det där med att ta bort sin egen läskburk är väldigt viktigt för din sambo kan du kanske göra det. Andra saker kan ni kompromissa med. Poängen är att om man är olika får man välja sina strider och vad som är viktigt för en och ha överseende med resten.

Tror ni skulle ha nytta av familjerådgivningen så ni kan få lite guidning i era samtal.

• Anonym (anon)
    Anonym (?) skrev 2020-01-01 19:45:58 följande:

Fast att du får göra mest av hushållsarbetet är väl självklart om du är hemma och mannen jobbar. Dock ska han ju göra sin andel när han kommer hem eller är ledig. 

Sluta göra saker åt honom. Han har gjort det tydligt att alla bara ska ta hand om sig själva så ta bara hand om dig och dottern. Han får fixa sin skit. Grinar han förklarar du bara lugnt att detta är hur han ville ha det. Boka en frisörtid någon dag/tid du vet att han är ledig och sen berättar du helt enkelt för honom att du ska till frisören om x antal dagar och att han får ta hand om dottern då. 

Arbeta på dig själv också. Sluta skrik, sluta tjata, sluta attackera. Det gör inget bättre och skapar en giftig hemmamiljö för din dotter värst av allt. Och välj dina strider, det funkar inte att gå i krig för allt. Stoppa upp och fundera om det verkligen är värt att göra en grej av att han lämnar bordet, skadar han verkligen någon?

Parterapi har jag ingen erfarenhet av men det är ju värt att prova lär knappast bli värre. Och att hålla ihop dotterns kärnfamilj är väl ändå värt ett försök. 
  • Anonym (Sk)

Alltså du som vuxen människa och speciellt som mamma måste ta dig i kragen och lämna sambon. Bara rubriken ?min sambo gör mig till en dålig mamma?

Barnen ska ALLTID gå först, oavsett vad det gäller.

Skärp dig. Du skapar bara ett barn som blir osäkert av att höra erat bråk. Din sambo är väll helt enkelt inte torr bakom öronen.

Stor styrke kram till dig glöm inte bort att ditt barn går först!

Svar på tråden Jag blir en dålig mamma pga min sambo, vad hade ni gjort?!