Flyttat utomlands för kärleken men trivs inte
Först och främst, jag ber om ursäkt för en väldigt lång text. Jag skulle uppskatta om några av er vill ta er tid och läsa till slutet.
Jag har börjat tvivla på hela min livssituation. Jag är 24 år gammal och för 1 ½ år sedan flyttade jag till ett annat EU Land på grund av kärleken. Vid den tidpunkten hade vi inte varit tillsammans särskilt länge, ungefär 10 månader. Vi träffades utomlands när vi båda var på semester och vi klickade direkt. Han är fyra år äldre än mig och kommer från det här EU landet, men vi pratar endast engelska med varandra. Jag befann mig innan dess i en bekväm situation, jag hade studerat klart, hade ett väldigt bra jobb som jag var mycket nöjd med, hade egen lägenhet och jag hade nära till familj och vänner och ett rikt socialt liv.
Men, jag var nykär och att ha ett distansförhållande tärde väldigt hårt på oss båda och ledde till många tårar. Vi kom därför ganska tidigt överens om att jag skulle flytta till honom, på grund av att han bodde i en storstad och vi ansåg att det skulle vara enklare för mig att hitta ett jobb där än vice versa. Jag hade blandade känslor inför flytten, jag var ledsen över att lämna familj och vänner, nervös över hur allt skulle gå, men också exalterad över att prova på något nytt och framförallt lättad över att äntligen få ha min kärlek hos mig hela tiden. Så jag började planera en flytt, sa upp jobb och lägenhet och åkte ner. Jag erkänner att jag var väldigt naiv, jag trodde blint på att det skulle komma helt naturligt att lära sig ett nytt språk, hitta ett jobb jag trivs med och träffa nya vänner.
Planen var att först ta en språkkurs för att få grundläggande språkkunskaper för att sedan kunna börja jobba. Det kändes bra i början, jag trivdes med språkkursen och hittade vänner ifrån hela världen, även om landets byråkrati ibland gjorde mig otroligt frustrerad. Min partner och jag fortsatte att kommunicera enbart på engelska. Efter bara ett par månader fick jag ett jobberbjudande genom min partners kontakter. Jag kunde nu språket hyfsat och jag ville inte tacka nej eftersom chansen kanske inte kommer igen. Innerst inne kände jag mig inte redo men jag sa ja och började jobba.
Jobbet blev inte alls som jag hade tänkt mig, jag hade väldigt svårt med språket och arbetsklimatet var helt annorlunda från vad jag var van vid i min familjära lilla hemstad. Men jag tjänade bra och valde att fortsätta. Det blev såklart bättre med tiden men jag känner mig fortfarande väldigt besviken med mitt jobb. Arbetsuppgifterna är ensidiga och de har ingenting med min utbildning att göra. Jag har sökt andra jobb men den utbildningen och de erfarenheter jag har ifrån Sverige är inte eftertraktade här, och jag har därmed inte lyckats med att skaffa ett annat jobb. Samtidigt är pressen stor att de kunskaper jag har blir föråldrade och att jag får svårare och svårare att hitta tillbaka till den branschen jag vill jobba inom.
Den sociala biten har hittills inte heller fungerat så som jag ville. Jag har min vänkrets av svenskar som också är bosatta här och vi har kommit varandra rätt nära och träffas cirka en gång i veckan. Det är en riktig ljuspunkt i mitt liv. Men jag har inte lyckats att skaffa egna lokala vänner. Vi träffar min partners vänner och hans familj ibland som bara pratar hans språk. Men min osäkerhet i språket har lett till att jag får grov ångest när jag träffar dem. Jag får tunghäfta och blir alldeles stum.
När jag är ensam med bara en annan person känns det okej men fortfarande obekvämt. Det känns rätt bra när jag pratar med någon som inte heller kan språket perfekt eftersom vi då är på samma nivå. Men så fort min partner är där känns det inte alls bra. Jag får mindervärdeskomplex och prestationsångest. Det känns som att min partner och de andra i gruppen har makten över mig eftersom jag är begränsad av mina språkkunskaper. Jag älskar min partner och jag vet att det förmodligen inte alls är det han menar, men det är vad jag upplever.
Jag sitter med andra ord helt tyst eller ibland vågar jag mig på att säga enstaka ord eller en liten mening. Jag undviker mer och mer sociala sammanhang där jag är den enda som inte kan språket så bra. Det är helt enkelt för plågande för mig att inte kunna uttrycka mig fritt och visa vem jag egentligen är. Det här problemet har bara växt sig större och större och jag vet inte hur, eller ens om, det går att lösa. Jag har även i Sverige haft problem med det sociala när jag var yngre men har sakta men säkert arbetat bort det. Jag kan dock fortfarande känna mig obekväm i sociala situationer även i Sverige.
Jag känner även att jag inte passar in i landets kultur. Jag upplever det som oerhört konservativt här. Jag kan inte tänka mig att bilda familj här, dels för att synen på jämställdhet skiljer sig starkt mot vad jag anser är rätt och riktigt, dels för att jag inte uppskattar den rådande ?drickarkulturen?, där det anses okej att dricka (alkohol) var som helst när som helst även med barn med i bilden. Jag har pratat med min partner om min problematik och han har sagt att han är villig att försöka i Sverige. Det gör mig självklart väldigt glad eftersom min längtan till Sverige är stark.
Men, jag grubblar ändå över om jag verkligen har gett det en ärlig chans här. Fördelarna som jag ser med att bo här är att det är enkelt att ta sig till resten av Europa samt billigare mat, dryck och fritidsaktiviteter. Jag skulle även bli ledsen av att lämna mina svenska vänner här. Även om min partner följer med mig till Sverige kommer vi ju vid vissa tillfällen att träffa hans familj och vänner ändå. Men jag tänker att det inte alls är samma press på mig då att kommunicera enbart på deras språk.
Hur skulle ni tänka i min situation? Hur länge ska en försöka i ett nytt land eller i en ny stad innan en ger upp och flyttar tillbaka? Får ofta höra att en aldrig ångrar det en gjort, utan det en inte har gjort. Men jag förespråkar också att livet är för kort för att gå runt och vara olycklig.
Är tacksam för era tankar kring det här.